Edukacja pokojowa na przykładzie Polski i Japonii
Streszczenie w języku polskim
Wybuch wojny rosyjsko-ukraińskiej wywołał w Japonii dość intensywną debatę dotyczącą wojny, pokoju i bezpieczeństwa. Obawa przed nuklearną trzecią wojną światową wywołała spekulacje odnośnie do możliwości uzbrojenia atomowego Japonii (wspieranego głównie przez polityków prawicowych), kwestii utrzymania edukacji pokojowej oraz szeroko rozumianej kultury pokoju (art. 9 Konstytucji Japonii, traktat o nieproliferacji broni atomowej, traktat o zakazie rozprzestrzeniania). Tymczasem pełnoskalowa agresja na Ukrainę była i jest w Polsce potwierdzeniem istniejących obaw co do zagrożenia ze strony Rosji jako państwa zgłaszającego ambicje neoimperialne. Polska przekazała znaczną część swojego arsenału militarnego napadniętej Ukrainie oraz zintensyfikowała proces zbrojenia i unowocześnianie własnej armii. Polska liczy również na wsparcie w razie konfliktu innych państw członkowskich Sojuszu Północnoatlantyckiego, którego jest członkiem. Celem artykułu jest porównanie – w oparciu o zawartość programową, treść podręczników do historii i wiedzy o społeczeństwie oraz narrację muzealną – nauczania dotyczącego pokoju w Polsce i Japonii. W obu krajach II wojna światowa jest kluczowym wydarzeniem kształtującym świadomość historyczną społeczeństwa oraz punktem odniesienia dla istniejącej narracji historycznej. Sposób mówienia o pokoju i pacyfizmie jest dość zbliżony. Narracja japońskiej wystawy Muzeum Pokoju w Osace oraz ta ukazana w szkolnych podręcznikach w Polsce dąży do potępienia wojny jako niszczycielskiej siły i tym samym wpisuje się w ideę edukacji pokojowej.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
LITERATURA
Augstein R., Bracher K.D., Broszat M., Habermas J., Fest J.C., Historikerstreit: Die Dokumentation der Kontroverse um die Einzigartigkeit der nationalsozialistischen Judenvernichtung, München–Zürich 1987.
Castillo Velasco A.S. del, Arregi-Orue J.I., Agirreazkuenaga Onaidia L.A., Longarte Arriola J.J., Teacher Training for Social Sciences Education and a Democratic Citizenship in a Postconflict Society. The Case of the Basque Country, “Journal of Social Science Education” 2023, vol. 22, no. 3. DOI: 10.11576/jsse-4819
Delors J., Rabczuk W., Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do Spraw Edukacji dla XXI Wieku pod przewodnictwem Jacques’a Delorsa, Warszawa 1998.
Galtung J., A Structural Theory of Aggression, “Journal of Peace Research” 1964, vol. 1, no. 2. DOI: 10.1177/002234336400100203
Galtung J., Violence, Peace, and Peace Research, “Journal of Peace Research” 1969, vol. 6, no. 3. DOI: 10.1177/002234336900600301
Graczykowska J., Foks U., Edukacja dla pokoju. Projekt Międzynarodowej Szkolnej Wymiany Dzieci w ramach programu „Original Play”™, „Podstawy Edukacji” 2008, t. 2.
Henshall K.G., A History of Japan: From Stone Age to Superpower, New York 2004. DOI: 10.1057/9780230502925
Hitoshi K., Nalot na Osakę, Toho–Shuppan, 1985. [po japońsku]
Ioakimidis V., Neocleous G., Zachariades A., Ozada A., Erzeybek B., ‘Educating for Peace’: Conflict, Division and Social Work Education in Cyprus, “European Journal of Social Work” 2021, vol. 25, no. 4. DOI: 10.1080/13691457.2021.1896993
Ishida T., Heiwa no seijigaku, Tokyo 1968.
Kant I., Perpetual Peace, [w:] Conflict after the Cold War: Arguments on Causes of War and Peace, ed. R. Betts, New York 2017. DOI: 10.4324/9781315231372-16
Kingston J., The Politics of Yasukuni Shrine and War Memory, [w:] Routledge Handbook of Modern Japanese History, eds. S. Saaler, C.W.A. Szpilman, London 2017. DOI: 10.4324/9781315746678-31
Komisja Kodyfikacyjna Historii Miasta Osaka, [w:] Historia miasta Osaka, t. 7, Osaka City 1994. [po japońsku]
Lerch J.C., Buckner E., From Education for Peace to Education in Conflict: Changes in UNESCO Discourse, 1945–2015, “Globalisation, Societies and Education” 2018, vol. 16, no. 1. DOI: 10.1080/14767724.2017.1387769
Małkowski T., Historia. Podręcznik dla klasy siódmej szkoły podstawowej, Gdańsk 2023.
Marchuk O., Melnychuk L., Paguta T., Pocheniuk Y., Bates A., Paez Y., Parfitt A., Peace Education in a Time of War: The Museum of Peace in Rivne, Ukraine as a Space of Memory Making and Hope, “Journal of Peace Education” 2023, vol. 21, no. 1. DOI:10.1080/17400201.2023.2276417
Markowicz M., Pytlińska O., Wyroda A., Historia i społeczeństwo. Ojczysty Panteon i ojczyste spory, Warszawa 2013.
McCorkle W., Expanding Beyond World War II to Encourage Peace Education and Deconstruct Militarism, “Journal of Peace Education” 2021, vol. 18, no. 3. DOI: 10.1080/17400201.2021.1937086
Nowe społeczeństwo 6, Tokio 2020. [po japońsku]
Roszak S., Kłaczkow J., Poznać przeszłość. Wiek XX. Zakres podstawowy, Warszawa 2011.
Ruchniewicz K., Polityka historyczna, [w:] Historia w przestrzeni publicznej, red. J. Wojdon, Warszawa 2018.
Śniegocki R., Zielińska A., Wczoraj i dziś, Warszawa 2021.
Takemoto M., Peace Studies in Japan: Co-evolution of Knowledge and Practice, “Asian Journal of Peacebuilding” 2023, vol. 11, no. 1. DOI: 10.18588/202305.00a342
Troebst S., Geschichtspolitik. Politikfeld, Analyserahmen, Streitobjekt, [w:] Geschichtspolitik in Europa seit 1989. Deutschland, Frankreich und Polen im internationalen Vergleich, hrsg. v. É. François, K. Konczal, R. Traba, S. Troebst, Göttingen 2013.
Williams C., Bui H.T., Yoshida K., Lee H., Art as Peace Education at “Dark” Museums and Sites in the United Kingdom, Europe, and Southeast Asia, “Asian Journal of Peacebuilding” 2018, vol. 6, no. 1. DOI: 10.18588/201805.00a050
Zinn H., Politics of History, Chicago 1970.
ŹRÓDŁA INTERNETOWE
CISV Poland, Edukacja na rzecz pokoju, https://pl.cisv.org/o-nas/edukacja (dostęp: 30.11.2024).
Edukacja pokojowa, https://www.pref.hiroshima.lg.jp/uploaded/attachment/168606.pdf (dostęp: 25.11.2024). [po japońsku]
European Commission, Site of Remembrance in Łambinowice (Poland), 2019, https://culture.ec.europa.eu/cultural-heritage/initiatives-and-success-stories/european-heritage-label/european-heritage-label-sites/site-of-remembrance-in-lambinowice-poland (dostęp: 30.11.2024).
European Commission, World War I Eastern Front Cemetery No. 123 (Łużna–Pustki, Poland), 2015, https://culture.ec.europa.eu/cultural-heritage/initiatives-and-success-stories/european-heritage-label/european-heritage-label-sites/world-war-i-eastern-front-cemetery-no-123-luzna-pustki-poland (dostęp: 30.11.2024).
Hiroshima Peace Memorial Museum Peace Database, https://hpmm-db.jp (dostęp: 30.11.2024).
Ki-moon B., Accepting Doctorate from National University of Mongolia, Secretary-General Says United Nations Views Education as Cornerstone of Development, Peace, 28.07.2009, https://digitallibrary.un.org/record/662231 (dostęp: 30.11.2024).
Migiro A.-R.M., Use of Education for Peace by International Institute on Peace Education Reflects Evolving Definition of Collective Security, Deputy Secretary-General Says, 8.08.2007, https://digitallibrary.un.org/record/608978 (dostęp: 30.11.2024).
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology – Japan, Course of Study “Social Science”, https://www.mext.go.jp/a_menu/shotou/new-cs/youryou/chu/sya.htm (dostęp: 25.11.2024). [po japońsku]
Muzeum Pamięci, Lucerna, Muzeum Wojny i Pokoju / Kriegs & Friedens Museum (1902–1919), https://muzeumpamieci.umk.pl/?p=2750 (dostęp: 30.11.2024).
Osaka Castle Park, About Osaka Castle Park, https://www.osakacastlepark.jp/articles/detail.html?lang=en&id=1 (dostęp: 30.11.2024).
Osaka International Peace Center, List of Victims of the Osaka Air Raid, https://www.peace-osaka.or.jp/museum/list (dostęp: 25.11.2024).
Ośrodek Rozwoju Edukacji, Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla liceum, technikum i branżowej szkoły II stopnia, 23.08.2018, https://www.ore.edu.pl/2018/03/podstawa-programowa-ksztalcenia-ogolnego-dla-liceum-technikum-i-branzowej-szkoly-ii-stopnia (dostęp: 30.11.2024).
Pajon C., Pejsova E., Tsuruoka M., Japan’s “Zeitenwende” in Defence Policy: Rationale, Challenges and Implications for Partners, CSDS Policy Brief 9/2023, 20.03.2023, https://csds.vub.be/wp-content/uploads/2023/08/CSDS-Policy-brief_2309.pdf (dostęp: 25.11.2024).
Shinbun M., Zajęcia z edukacji pokojowej trudno prowadzić zdaniem 70% nauczycieli, z badania przeprowadzonego w 130 szkołach podstawowych w całym kraju wynika, że możliwości wyrażenia „prawdziwego głosu” są ograniczone, 15.08.2023, https://mainichi.jp/articles/20230815/k00/00m/040/157000c (dostęp: 30.11.2024). [po japońsku]
Statista, Total Second World War Fatalities as a Share of Pre-War Populations per Country or Region between 1939 and 1945, https://www.statista.com/statistics/1351638/second-world-war-share-total-population-loss (dostęp: 30.11.2024).
The City of Hiroshima, Training for Atomic Bomb Survivors to Inherit Their Experiences, https://www.city.hiroshima.lg.jp/site/atomicbomb-peace/10164.html (dostęp: 25.11.2024). [po japońsku]
The Peace Crane Project, https://peacecraneproject.org (dostęp: 30.11.2024).
Tocha R., Podróże w czasie. Program nauczania historii w szkole podstawowej, 2017, https://www.scribd.com/document/611363682/Podroze-w-Czasie-Program-Nauczania-Historii-w-Szkole-Podstawowej-2017-6-1 (dostęp: 30.11.2024).
UNESCO, Churches of Peace in Jawor and Świdnica, https://whc.unesco.org/en/list/1054 (dostęp: 30.11.2024).
UNESCO, Declaration and Integrated Framework of Action on Education for Peace, Human Rights and Democracy, 1995, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000112874 (dostęp: 30.11.2024).
UNESCO, Recommendation Concerning Education for International Understanding, Co-operation and Peace and Education Relating to Human Rights and Fundamental Freedoms, 19.11.1974, https://www.refworld.org/legal/resolution/unesco/1974/en/18786 (dostęp: 30.11.2024).
United Nations, 2023 Theme: Actions for Peace: Our Ambition for the #GlobalGoals, https://www.un.org/en/observances/international-day-peace/2023 (dostęp: 30.11.2024).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/f.2024.79.407-435
Data publikacji: 2024-12-31 00:00:00
Data złożenia artykułu: 2024-03-30 13:43:55
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2025 Utako Komai, Przemysław Łukasik
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.