Symboliczny grób króla Władysława III Warneńczyka w Katedrze Krakowskiej na Wawelu. Historia tworzenia grobowca

Ewa Srebro

Streszczenie w języku polskim


W niniejszym artykule zaprezentowano historię powstania kenotafu króla Władysława Warneńczyka w katedrze na Wawelu. Przedstawiono przyczyny tak późnego postawienia kenotafu w katedrze (1906) oraz wyboru rzeźbiarza – Antoniego Madeyskiego – na jego wykonawcę. W tekście dokonano analizy nagrobnej postaci Warneńczyka oraz samego grobowca. Opisany został przebieg prac rzeźbiarskich w pracowni mistrza oraz prac montażowych w katedrze. Na koniec przytoczono refleksje współczesnych i ich opinie na temat nagrobka.


Słowa kluczowe


Władysław Warneńczyk; Antoni Madeyski; katedra na Wawelu; kenotaf

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


PRINTED SOURCES

“Architekt” 1906, R. 7, no. 8.

Corpus Inscriptionum Poloniae, vol. 8(1), Kraków 2002.

“Czas” 1905 (6 June, evening ed.); 1906 (3 May, morning ed.); 1906 (15 May, morning ed.); 1906 (7 July, evening ed).

Długosz J., Roczniki, czyli kroniki sławnego Królestwa Polskiego, Book 11, transl. J. Mrukówna, Warszawa 2009.

Madeyski A., Pomnik Warneńczyka na Wawelu, “Czas” 1906 (6 July, evening ed.).

Piątkowski H., Antoni Madeyski. Sylwetka, “Tygodnik Ilustrowany” 1906, no. 20.

Rychter-Janowska B., Grobowiec Warneńczyka, “Czas” 1906 (1 February, evening ed.).

Sokołowski M., Pomnik Władysława Warneńczyka, “Czas” 1906 (23 June, evening ed.).

ARCHIVAL SOURCES

Correspondence by Antoni Madeyski, the National Museum in Warsaw, Iconographic Documentation Section, no. 3769/35/89; no. 3768/46/89.

Letters of Antoni Madeyski, Archives of the Jagiellonian University: D. XCVIII: Korespondencja M. Sokołowskiego.

LITERATURE

Chrościcki J., Najstarsze przedstawienie „Śmierci króla Władysława III pod Warną” – na rysunku Jacopo Belliniego, [in:] Aetas media, aetas moderna. Studia ofiarowane profesorowi Henrykowi Samsonowiczowi w siedemdziesiąta rocznicę urodzin, eds. H. Manikowska, A. Bartoszewicz, W. Fałkowski, Warszawa 2000.

Dalewski Z., Ceremoniał koronacyjny królów polskich w XV i początkach XVI wieku, “Kwartalnik Historyczny” 1995, no. 3–4.

Jakubczak S., Mikołaj Rychlik, który się za króla Władysława III, Warneńczyka podawał, “Kwartalnik Historyczny” 1988, no. 3.

Kaczmarek U., Warneńskie pole – dzieje pomnika, “Balcanica Posnaniensia. Acta et studia” 1997, vol. 8.

Kutrzeba S., Koronacye królów i królowych w Polsce, Warszawa 1918.

Lewicki A., Pseudo-Warneńczyk, “Kwartalnik Historyczny” 1895, no. 9.

Łempicki S., Renesans i humanizm w Polsce, Kraków 1952.

Mrozowski P., Gest portretowy w gotyckiej rzeźbie nagrobnej, [in:] Portret, funkcja, forma, symbol, ed. A. Marczak-Krupa, Warszawa 1990.

Muzneronowski S., Krzepice w przeszłości, Włocławek 1914.

Nagrobek Władysława Warneńczyka, www.wirtualnakatedra.pl/katedra-krolow/nagrobek-wladyslawa-warnenczyka [access: 10.11.2020].

Nagrobek Władysława III Warneńczyka, https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Nagrobek_Władysława_III_Warneńczyka.jpg [access: 17.12.2020].

Rożek M., Groby królewskie, Kraków 2008.

Rożek M., Krakowska katedra na Wawelu, Kraków 2015.

Rożek M., Polskie insygnia koronacyjne, Kraków 2011.

Rożnowska K., Dom świetlisty. Willa Zofii Solarzowej, “Gazeta Krakowska” 1986, no. 300.

Sawow N., Pametnicite na Varna, Warna 2007.

Sołtys A., Pomniki Antoniego Madeyskiego na tle problemu restauracji katedry krakowskiej, “Studia Waweliana” 1994, vol. 3.

Sroka S., Sława, chwała i plotka. Władysław Warneńczyk jako król Węgier, “Przegląd Nauk Historycznych” 2016, no. 2.

Staich W., Budzenie świętej – dzieje kultu królowej Jadwigi, Kraków 1933.

Tazbir J., Polskie przedmurze chrześcijańskiej Europy, Warszawa 1987.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/f.2020.75.143-162
Data publikacji: 2021-01-27 10:39:35
Data złożenia artykułu: 2020-08-25 16:12:21


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1097
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 473

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2021 ewa barbara srebro

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.