Solarpunk – Towards a Bright Future

Dariusz Piechota

Abstract


This article is devoted to solarpunk, a literary genre that emerged at the end of the second decade of the 21st century. The main research tools are ecocriticism and cultural comparative studies, allowing the inclusion of other fields of science in the research of literature, such as: history, anthropology, sociology or ecology. In this article, I analyze solarpunk within other fantasy genres. I am discussing the novel Ecotopia by Ernest Calenbach and the Brazilian collection of short stories, Solarpunk. Ecological and Fantastical Stories in a Sustainable World. Anthology. Contrary to post-apocalyptic works or climate fiction, the creators of solarpunk believe that modern technology will help overcome the ecological crisis by promoting the idea of sustainable development. It is worth emphasizing that solarpunk, like steampunk, applies not only to literature, but also to lifestyle (the idea of slow life). Solarpunk creates a futuristic vision of the world after the energy transformation. In the presented world, the space of the state ceases to play a key role, what matters is the community, a group of people who can change the surrounding reality. Solarpunk criticizes capitalism and the consumer lifestyle. By promoting the idea of sustainable development, the creators of this genre do not reject modern technology, but try to find a balance between the real and virtual world. It is worth noting that the American solarpunk is utopian, while Brazilian creators are less optimistic, because in the energy transformation they see threats related to possible armed conflict, immoral experiments or the production of modern biological weapons.


Keywords


solarpunk; fantasy; ecology; Ernest Calenbach

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Babilas, Dorota. (2012). Wiktoria znaczy królestwo. Kulturowe oblicza brytyjskiej królowej. Warszawa: Wydawnictwo UW.

Callenbach, Ernest. (2004). Ecotopia. The Notebooks and Reports of William Weston. Berkeley: Banyan Tree Books.

Górecka, Magdalena. (2013). Historie alternatywne w konwencji steampunk i cyberpunk – wariacje na temat powstania styczniowego w powieściach Konrada T. Lewandowskiego i Adama Przechrzty. Acta Humana, 4, s. 27–48.

Jedlicki, Jerzy. (2000). Świat zwyrodniały. Lęki i wyroki krytyków nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo SIC.

Lemann, Natalia. (2015). Polski steampunk – zaadaptować historię, adaptując konwencję. Biblioteka Postscriptum Polonistycznego, 5, s. 133–147.

Lodi-Ribeiro, Gerson (ed.). (2018). Solarpunk. Ecological and Fantastical Stories in a Sustainable World. Anthology. Translated by Fabio Fernandes. World Weaver Press.

Lodi-Ribeiro, Gerson. (2018). Translator’s Note. W: Gerson Lodi-Riberto (ed.), Solarpunk. Ecological and Fantastical Stories in a Sustainable World. Anthology (p. 5). World Weaver Press.

Lubawa, Katarzyna. (2019). Solarpunk – optymistyczna alternatywa dla cyberpunku. Pobrano z: https://www.researchgate.net/publication/341111163_Solarpunk_-_optymistyczna_alternatywa_dla_cyberpunku/link/5eaea696a6fdcc7050a4a54f/download (dostęp: 24.01.2022).

Oramus, Dominika. (2021). Nowe światy literackie: literaturoznawstwo współczesne a nauki ścisłe. Zagadnienia Filozoficzne w Nauce, 70, s. 139–168.

Piechota, Dariusz. (2015). W otchłani Alki. Dalsze losy Wokulskiego w świetle steampunku. W: Dariusz Piechota, Między utopią a melancholią. W kręgu nowoczesnej i ponowoczesnej literatury fantastycznej (s. 85–102). Lublin: Wydawnictwo Norbertinum.

Piechota, Dariusz. (2021). Wątki ekologiczne w prozie modernistów. Porównania, 29, s. 79–96.

Schneider-Mayerson, Matthew. (2017). Climate Change Fiction. W: Rachel Greenwald Smith (ed.), American Literature in Transition 2000–2010 (pp. 309–321). Cambridge: University Press.

Szleszyński, Bartłomiej. (2011). Komiksowe gry z wiekiem XIX. W: Ewa Paczoska, Bartłomiej Szleszyński (red.), Przerabianie XIX wieku. Studia (s. 346–270). Warszawa: PIW.

Trześniewska, Agnieszka. (2016). Podróż po steampunkowej Warszawie z powieścią Konrada T. Lewandowskiego „Orzeł bielszy niż gołębica”. W: Janina Szcześniak, Agata Skała (red.), Kanon i obrzeża realizmu (s. 221–234). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Ulibarri, Sarena. (2018). Preface. W: Gerson Lodi-Riberto (ed.), Solarpunk. Ecological and Fantastical Stories in a Sustainable World. Anthology (pp. 1–3). World Weaver Press.

Williams, Rhys. (2019). This Shining Confluence of Magic and Technology: Solarpunk, Energy Imaginaries, and the Infrastructures of Solarity. Open Library of Humanities, 5(1):60, pp. 1–35. DOI: https://doi.org/10.16995/olh.329.

Wojnar, Irena. (1977). Wstęp. W: John Ruskin, Sztuka. Społeczeństwo. Wychowanie. Wybór pism (s. V–LXII). Wrocław: Ossolineum.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2022.40.1.133-144
Date of publication: 2022-09-29 11:56:07
Date of submission: 2022-02-24 20:46:19


Statistics


Total abstract view - 1083
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1180

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Dariusz Piechota

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.