Różne warianty samego siebie. "O Fudze" Wita Szostaka

Anna Al-Araj

Résumé


Celem niniejszego artykułu jest interpretacja powieści Fuga Wita Szostaka w świetle inspiracji muzycznym modelem konstrukcyjnym – formą fugi. W pierwszej części tekstu analizie zostaje poddany potencjalny zakres i możliwość nawiązania do sztuki dźwięków w obrębie literatury. Następnie autorka przybliża poglądy pisarza dotyczące muzyki oraz wskazuje na aluzje do tej dziedziny w jego twórczości prozatorskiej. Kolejna część poświęcona jest interpretacji powieści Fuga – analogii do typowej dla sztuki dźwięków formalnej organizacji, której poszukuje się zarówno w paratekstualnym, tekstualnym, jak i konstrukcyjnym wymiarze dzieła. Artykuł wieńczą konkluzje na temat funkcji inspiracji określonym wzorcem architektonicznym w utworze Szostaka.


Mots-clés


Wit Szostak, fuga, polska proza, intermedialność, „muzycznośćˮ literatury

Texte intégral :

PDF (Język Polski)

Références


Bachtin, M. (1970). Problemy poetyki Dostojewskiego. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Górny, T. (2016). Bach(tin), czyli polifonia muzyczna i literacka. Ruch Literacki, 2, s. 145–162.

Hejmej, A. (1998). U jednej z granic literatury. (Uwagi o „muzycznychˮ uwikłaniach). Ruch Literacki, 2, s. 217–234.

Hejmej, A. (2003). Stereotyp(y) muzyki w literaturze. Przestrzenie Teorii, 2, s. 35–48.

Hejmej, A. (2012). Muzyczność dzieła literackiego. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

„Jestem ostatnim królem Polskiˮ. Wywiad z Witem Szostakiem. (2013). Pobrano z: http://popmoderna.pl/jestem-ostatnim-krolem-polski-wywiad-z-witem-szostakiem (dostęp: 20.03.2017).

Lisecki, W. (1993). Vademecum muzycznej „ars oratoriaˮ. Canor, 3, s. 13–21.

Muchenberg, B. (1985). Literatura muzyczna. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Nie jestem pisarzem konwencji. Wywiad z Witem Szostakiem. (2012). Pobrano z: http://polter.pl/ksiazki/Wywiad-z-Witem-Szostakiem-c24319 (dostęp: 20.03.2017).

Piette, I. (1987). Littérature et musique: Contribution à une orientation théorique (1970–1985). Namur: ERREUR PERIMES.

Siła wewnętrznego doświadczenia. Wywiad z Witem Szostakiem. (2008). Pobrano z: http://katedra.nast.pl/artykul/3673/Wywiad-z-Witem-Szostakiem (dostęp: 20.03.2017).

Szostak, W. (2012). Fuga. Warszawa: Lampa i Iskra Boża.

Szostak, W. (2014). Oberki do końca świata. Warszawa: Powergraph.

Wójcik, D. (2003). ABC form muzycznych. Kraków: Musica Iagellonica.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2017.35.2.29
Date of publication: 2018-03-05 15:07:00
Date of submission: 2017-04-12 11:48:32


Statistiques


Visibilité des résumés - 1000
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 507

Indicateurs



Renvois

  • Il n'y a présentement aucun renvoi.


Droit d'auteur (c) 2018, Anna Al-Araj

Licence Creative Commons
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.