Teachers, Students, and Parents in the Context of Peer Cyberbullying – Problem Analysis, Prevention, Challenges

Aldona Rumińska-Szalska

Abstract


The aim of the article is to present the problem of peer cyberbullying and digital addiction as common social phenomena in the modern virtual world. The topic is up-to-date and very important in terms of being related to children and teenagers. The study presents the distinction between the terms of cyberbullying and aggression in the context of the interpretation of phenomena, the main effects of cyberbullying actions, and their effects in relation to the victims and the perpetrators in a holistic approach. A brief overview of the types of cyberbullying has been made, with an emphasis put on relations among peers. In view of the specific nature of the problem, the article shows the importance of the educational space as a place of escalation of the problem that has its roots in the home environment. During the analysis of the problem, reference was made to empirical research in the discussed area. Particular attention was paid to the activity of young people during communication on social networks (Facebook) and the addictive, but also expected by them, mechanism of liking. In addition, recommendations for teachers and parents were presented, aiming at initiating preventive actions towards hate speech and cyberstress, which have an impact on the quality of human life.


Keywords


peer cyberbullying; aggression; digital addiction; cyberstress; quality of human life

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


LITERATURA

Barlett, C.P., Kowalewski, D.A., Kramer, S.S., Helmstetter, K.M. (2019). Testing the Relationship between Media Violence Exposure and Cyberbullying Perpetration. Psychology of Popular Media, 8(3), 280–286. DOI: 10.1037/ppm0000179

Barlińska, J., Szuster, A. (2014). Cyberprzemoc. O zagrożeniach i szansach na ograniczenie zjawiska wśród adolescentów. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. DOI: 10.31338/uw.9788323515395

Bartkowiak, A. (2012). Analiza kompetencji rodziców w zakresie bezpieczeństwa dzieci w Internecie. Kultura, Społeczeństwo, Edukacja, 1, 141–156. DOI: 10.14746/kse.2012.1.09

Bartkowicz, Z., Chudnicki, A. (2019). Cyberprzemoc w opiniach uczniów szkół średnich. Edukacja – Technika – Informatyka, 10(2), 264–267.

Borkowska, A. (2019). Cyberprzemoc. Włącz blokadę na nękanie. Warszawa: NASK Państwowy Instytut Badawczy.

Burton, K.A., Florell, D., Wygant, D.B. (2013). The Role of Peer Attachment and Normative Beliefs about Aggression on Traditional Bullying and Cyberbullying. Psychology in the Schools, 50(2), 103–115. DOI: 10.1002/pits.21663

Flores, S. (2017). Sfejsowani. Warszawa: Wydawnictwo Muza.

Hinduja, S., Patchin, J.W. (2013). Social Influences on Cyberbullying Behaviors among Middle and High School Students. Journal of Youth and Adolescence, 42, 711–722. DOI: 10.1007/s10964-012-9902-4

Katz, I., Lemish, D., Cohen, R., Arden, A. (2019). When Parents Are Inconsistent: Parenting Style and Adolescents’ Involvement in Cyberbullying. Journal of Adolescence, 74(1), 1–12. DOI: 10.1016/j.adolescence.2019.04.006

Król, K., Zawadzki, A. (2020). Zjawisko cyberprzemocy w kontekście bezpieczeństwa dzieci w sieci. Edukacja – Terapia – Opieka, 2, 179–197. DOI: 10.52934/eto.21

NASK. (2021) Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów. Warszawa: NASK Państwowy Instytut Badawczy.

Ortega-Ruiz, R., Del Rey, R., Casas, J.A. (2012). Knowing, Building and Living Together on Internet and Social Networks: The ConRED Cyberbullying Prevention Program. International Journal of Conflict and Violence, 6, 302–312.

Pyżalski, J. (2019). Dzieci i młodzież jako użytkownicy internetu – podstawowe informacje. W: J. Pyżalski, A. Zdrodowska, Ł. Tomczyk, K. Abramczuk (red.), Polskie badanie EU Kids Online 2018. Najważniejsze wyniki i wnioski (s. 17–29). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Siemieniecka, D., Skibińska, M., Majewska, K. (2020). Cyberagresja – zjawisko, skutki, zapobieganie. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK. DOI: 10.12775/4384-0

Sztajner, A. (2018). Agresja na portalach społecznościowych w percepcji młodzieży w wieku 12–15 lat. Pedagogika Rodziny, 8(3), 121–135.

Tanrikulu, I., Erdur-Baker, O. (2021). Motives Behind Cyberbullying Perpetration: A Test of Uses and Gratifications Theory. Journal of Interpersonal Violence, 36(13–14). DOI: 10.1177/0886260518819882

Van Cleemput, K., Vandebosch, H., Pabian, S. (2014). Personal Characteristics and Contextual Factors that Determine “Helping”, “Joining in”, and “Doing Nothing” When Witnessing Cyberbullying. Aggressive Behavior, 40(5), 383–396. DOI: 10.1002/ab.21534

Walat, W. (2015). Reakcja uczniów, nauczycieli i rodziców na zjawisko cyberprzemocy. Edukacja – Technika – Informatyka, (4), 191–196.

Waligóra-Huk, A. (2015). Cyberprzemoc wśród młodzieży ze szkół wiejskich. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Wang, L., Ngai, S.S. (2022). Cyberbullying Perpetration among Chinese Adolescents: The Role of Power Imbalance, Fun-Seeking Tendency, and Attitude Toward Cyberbullying. Journal of Interpersonal Violence, 37(23–24), NP21646–NP21671. DOI: 10.1177/08862605211062988

Wilkowski, B.M., Robinson, M.D. (2008). The Cognitive Basis of Trait Anger and Reactive Aggression: An Integrative Analysis. Personality and Social Psychology Review, 12(1), 3–21. DOI: 10.1177/1088868307309874

Williford, A., Elledge, L.C., Boulton, A.J., DePaolis, K.J., Little, T.D., Salmivalli, C. (2013). Effects of the KiVa Antibullying Program on Cyberbullying and Cybervictimization Frequency among Finnish Youth. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 42(6), 820–833. DOI: 10.1080/15374416.2013.787623

Wright, M.F. (2014). Predictors of Anonymous Cyber Aggression: The Role of Adolescents’ Beliefs about Anonymity, Aggression, and the Permanency of Digital Content. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 17(7), 431–438. DOI: 10.1089/cyber.2013.0457

Zdrodowska, A. (2019). Internet w domu. W: J. Pyżalski, A. Zdrodowska, Ł. Tomczyk, K. Abramczuk (red.), Polskie badanie EU Kids Online 2018. Najważniejsze wyniki i wnioski (s. 17–29). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Znamierowska, A. (2020). Identyfikowanie i zapobieganie cyberprzemocy w mediach społecznościowych w opinii uczniów klas VII i VIII, ich rodziców i nauczycieli. Pedagogika Rodziny, 2, 119–132.

Żołyniak, K. (2021). Bezpieczeństwo dzieci w sieci. Charakterystyka i skala zagrożeń związanych z korzystaniem przez dzieci z Internetu na przykładzie szkół powiatu krośnieńskiego. Kultura Bezpieczeństwa, (40), 280–296. DOI: 10.5604/01.3001.0015.6984

NETOGRAFIA

Barlett, P.C. (2023). Cyberbullying as a Learned Behavior: Theoretical and Applied Implications. Pobrane z: https://europepmc.org/backend/ptpmcrender.fcgi?accid=PMC9955781&blobtype=pdf

Englander, E. (2018). Childhood Access to Technology and Cyberbullying. Pobrane z: https://www.pediatricsresearchjournal.com/articles/childhood-access-to-technology-and-cyberbullying.html

Szmyd, B. (2015). Chrońmy młodość w sieci. Materiały dydaktyczne do wykorzystania podczas warsztatów edukacyjnych dla liderów młodzieżowych. Pobrane z: https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/wp-content/uploads/2015/09/5.-materialy-liderzy-mlodziezowi.pdf

Szuster, A. (2020). Przyczyny cyberprzemocy rówieśniczej w narracji adolescentów. Pobrane z: https://www.narkomania.org.pl/czytelnia/przyczyny-cyberprzemocy-rowiesniczej-w-narracji-adolescentow




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2023.36.2.89-107
Date of publication: 2023-08-28 09:42:18
Date of submission: 2023-02-25 22:18:52


Statistics


Total abstract view - 888
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 600

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Aldona Rumińska-Szalska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.