Procesy uwagi a lęk społeczny w sytuacji wystąpienia publicznego

Katarzyna Barani, Krzysztof Piotrowski

Streszczenie w języku polskim


W artykule podjęto próbę analizy związku pomiędzy procesami uwagi a lękiem społecznym w sytuacji wystąpienia publicznego. Analizy teoretyczne zostały oparte na klasycznych założeniach oraz aktualnych badaniach z paradygmatu poznawczego i poznawczo-behawioralnego. Badanie miało wstępnie zweryfikować założenia wynikające z modelu poznawczego wystąpień publicznych. W grupie 187 studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego przeprowadzono badania ankietowe. Respondenci odpowiedzieli na sześć pytań dotyczących subiektywnej oceny lęku i subiektywnej oceny ukierunkowania uwagi w trakcie wystąpień publicznych. Zgodnie z postawionymi hipotezami osoby o wysokim lęku silniej skupiają uwagę na sobie, a osoby o niskim lęku silniej skupiają uwagę na treści wystąpienia. Wydaje się, że zarówno osoby nisko lękowe, jak i osoby odczuwające silny lęk mogą silnie skupiać się na publiczności, chociaż występują różne mechanizmy psychologiczne tego kierunku tendencyjności uwagi. Wyniki badań częściowo potwierdzają oczekiwane kierunki związku pomiędzy subiektywnie odczuwaną tendencyjnością uwagi a szacowanym poziomem lęku przed wystąpieniami publicznymi i są zgodne z przewidywaniami teoretycznymi. Wyniki dotyczące związków siły lęku z kierowaniem uwagi na publiczność nie dają wystarczających podstaw ani do odrzucenia, ani do przyjęcia hipotez. Uzyskane wyniki mogą stanowić ważną podstawę dla praktycznej pracy terapeutycznej w paradygmacie poznawczo-behawioralnym. Ponadto wskazują na konieczność uwzględniania zjawiska tendencyjności uwagi w przeciwdziałaniu zaburzeniom lękowym.


Słowa kluczowe


uwaga; lęk społeczny; wystąpienia publiczne; zaburzenia lękowe

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


American Psychological Association. (2015). Kryteria diagnostyczne z DSM-5. Desk Reference. New York: Elsevier Urban & Partner.

Barani, K. (2010). Indywidualne i rodzinne uwarunkowania zachowania dziecka w sytuacji wystąpienia publicznego. Kraków: Uniwersytet Jagielloński (Niepublikowana praca doktorska).

Beck, A.T., Emery, G., Greenberg, R.L. (2005). Anxiety Disorders and Phobias: A Cognitive Perspective. London: Basic Books.

Bogels, S.M., Lamers, C.T.J. (2002). The causal role of self-awareness in blushing-anxious, socially anxious, and social phobics individuals. Behavior Research and Therapy, 40(12), 1367–1384. DOI: https://doi.org/10.1016/S0005-7967(01)00096-1

Bourne, E.J. (2011). Lęk i fobia. Praktyczny podręcznik dla osób z zaburzeniami lękowymi. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Clark, D.M. (2001). A Cognitive Perspective of Social Phobia. W: W.R. Crozier, L.E. Alden (eds.), International Handbook of Social Anxiety: Concepts, Research and Interventions Relating to the Self and Shyness (s. 405–430). London: John Wiley & Sons Ltd.

Clark, D.M., Wells, A. (1995). A cognitive model of social phobia. W: R. Heimberg, M. Liebowitz, D. Hope, F.R. Schneier (eds.), Social Phobia: Diagnosis, Assessment, and Treatment (s. 69–93). New York: Guilford Press.

Connor, J.K., Compas, B.E., Wadsworth, M.E., Harding-Thomsen, A., Saltzman, H. (2000). Responses to stress in adolescence: Measurement of coping and involuntary stress responses. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 68(6), 976–992. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-006X.68.6.976

Ellis, A. (1999). Terapia krótkoterminowa. Lepiej, głębiej, trwalej. Gdańsk: GWP.

George, D., Mallery, P. (2020). IBM SPSS Statistics 26 Step by Step: A Simple Guide and Reference. New York: Routledge.

Hayes, S., Smith, S. (2017). W pułapce myśli. Jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem. Sopot: GWP.

Heimberg, R.G., Brozovich, F.A., Rapee, R.M. (2014). A cognitive-behavioral model of social anxiety disorder. W: S.G. Hofmann, P.M. DiBartolo (eds.), Social Anxiety: Clinical, Developmental, and Social Perspectives. New York: Elsevier.

Hofmann, S.G. (2007). Cognitive Factors That Maintain Social Anxiety Disorder: A Comprehensive Model and Its Treatment Implications. Cognitive Behaviour Therapy, 36(4), 193–209. DOI: https://doi.org/10.1080/16506070701421313

Holas, P., Brzezicka, A. (2009). Pamięć i uwaga w lęku: zniekształcenia w późnych etapach przetwarzania informacji. W: M. Fajkowska, B. Szymura (red.), Lęk. Geneza – mechanizmy – funkcje (s. 158–189). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Hope, D.A., Heimberg, R.G., Turk, C.L. (2007). Terapia lęku społecznego. Podejście poznawczo-behawioralne. Przewodnik terapeuty. Gdynia: Alliance Press.

JASP Team. (2020). JASP (Version 0.14.1).

Mansell, W., Clark, D.M., Ehlers, A. (2003). Internal versus external attention in social anxiety: An investigation using a novel paradigm. Behaviour Research and Therapy, 41(5), 555–572. DOI: https://doi.org/10.1016/S0005-7967(02)00029-3

Mathews, A., MacLeod C. (1994). Cognitive approaches to emotion and emotional disorders. Annual Review of Psychology, 45, 25–50. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.ps.45.020194.000325

Mathews, A., MacKintosh, B. (1998). A cognitive model of selective processing in anxiety. Cognitive Therapy and Research, 22, 539–560. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1018738019346

Mathews, A., MacLeod, C. (2002). Induced processing biases have causal effects on anxiety. Cognition and Emotion, 16(3), 331–354. DOI: https://doi.org/10.1080/02699930143000518

McCabe, S.B., Gotlib, I.J., Martin, R.A. (2000). Cognitive vulnerability for depression: Deployment of attention as a function of history of depression and current mood state. Cognitive Therapy and Research, 24, 427–444. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1005579719849

Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych, rewizja dziesiąta. (1998). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Badawcze kryteria diagnostyczne. Kraków–Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Morrison, A.S., Heimberg, R.G. (2013). Social Anxiety and Social Anxiety Disorder. Annual Review of Clinical Psychology, 9, 249–274. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev-clinpsy-050212-185631

Teasdale, J., Williams, M., Segal, Z. (2016). Praktyka uważności. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

TIBCO Software Inc. (2017). Statistica (data analysis software system), version 13.

Wells, A. (2010). Terapia poznawcza zaburzeń lękowych. Praktyczny podręcznik i przewodnik po teorii. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Woody, S.R., Rodriguez, B.F. (2000). Self-Focused Attention and Social Anxiety in Social Phobics and Normal Controls. Cognitive Therapy and Research, 24, 473–488. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1005583820758




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.3.135-146
Data publikacji: 2021-12-23 22:21:13
Data złożenia artykułu: 2020-12-29 21:52:35


Statystyki


Widoczność abstraktów - 2844
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 2776

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2021 Katarzyna Barani, Krzysztof Piotrowski

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.