
A N N A L E S
U N I V E R S I TAT I S   M A R I A E   C U R I E - S K Ł O D O W S K A

LUBLIN – POLONIA
VOL. XXI, 2 SECTIO K 2014

Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych UMK

DOI: 10.1515/curie-2015-0012

ANNA RATKE-MAJEWSKA

Populistyczne rządy a wolność mediów.  
Przypadek Wenezueli Hugo Cháveza i Boliwii Evo Moralesa

Populist Governments and the Freedom of the Media.  
The case of Hugo Chávez and Evo Morales

ABSTRAKT

Podstawowym zamierzeniem niniejszego artykułu jest odpowiedź na pytanie, w jaki sposób po-
pulistyczne rządy Hugo Cháveza w Wenezueli i Evo Moralesa w Boliwii wpłynęły na wolność mediów 
we władanych przez nich państwach. W tekście omówiono działania obu przywódców, zmierzających 
do zapewnienia sobie nieograniczonego dostępu do środków masowego przekazu, stłamszenia ich 
niezależności oraz podporządkowania władzy w celu budowania jej pozytywnego wizerunku. Podjęta 
została także próba dostrzeżenia analogii pomiędzy decyzjami Cháveza i Moralesa oraz dokonania 
wnikliwej oceny skutków tych ingerencji.

Słowa kluczowe: Hugo Chávez, Evo Morales, populizm, wolność mediów

WSTĘP

Ameryka Łacińska to obszar dynamicznych przemian politycznych, ekonomicznych 
i społecznych, na których przebieg silnie wpływają tradycja oraz kultura regionu. 
Postępująca od lat 70. XX wieku demokratyzacja, wzrost znaczenia kontynentu na 
arenie międzynarodowej czy zmiany w strukturze, wzorcach zachowań i mentalności 
latynoamerykańskiego społeczeństwa nie mogą być w związku z tym rozpatrywane 
w oderwaniu od doświadczeń kolonialnych, rewolucyjnej przeszłości państw regionu, 



228 ANNA RATKE-MAJEWSKA

a także funkcjonujących w kulturze tradycji machismo oraz caudillismo1. Jednym ze 
zjawisk obecnych w życiu polityczno-społecznym współczesnej Latynoameryki jest 
populizm, którego kształt w dużym stopniu wyznaczają uwarunkowania kulturowe 
oraz historia omawianego obszaru.

Do głównych założeń niniejszego artykułu nie należy jednakże prezentacja 
specyfiki latynoamerykańskiego populizmu. Przedstawiona poniżej charakterystyka 
populistycznych rządów w Ameryce Łacińskiej stanowi jedynie wstęp do dalszych 
rozważań, gdyż w dużej mierze tłumaczy działania podejmowane przez stojących 
u steru władzy populistów. Zasadniczym celem tekstu jest z kolei zwrócenie uwagi 
na to, w jaki sposób i dlaczego rządy populistyczne, które pojawiły się w regionie 
latynoamerykańskim u progu XXI wieku, wpłynęły na wolność mediów. Oddzia-
ływanie populistów na media omówione zostanie na podstawie dwóch przypadków 
– Wenezueli Hugo Cháveza i Boliwii Evo Moralesa.

Warto – jeszcze przed podjęciem refleksji nad populizmem latynoamerykańskim 
– zwrócić uwagę na przywołane pojęcie wolności mediów, szeroko przedstawiane 
w opracowaniach zarówno politologicznych, jak i prawnych. Obecne w omówieniach 
ujęcia definicyjne wolności mediów oscylują wokół kilku kwestii: dyskusji o tym, co 
stanowi ową wolność, gdzie leżą jej granice, a także w jaki sposób wpisuje się ona 
w problematykę moralności i odpowiedzialności. Niektórzy badacze stoją na stano-
wisku, iż „wolność mediów jest wolnością sumienia, wolnością ducha, dojrzałością 
ich twórców, a zarazem podmiotów komunikacji” [Guzdek, Petryk 2012: 27] i wynika 
z racjonalności osoby, podmiotowości jej działań oraz dokonywanych wyborów [Dróżdż 
2010: 19]. Inni z kolei autorzy dokonujący analiz wolności mediów uważają, iż pojęcie 
to nierozerwalnie związane jest z wolnością wypowiedzi. Ich zdaniem wolność mediów 
stanowi instrument wolności słowa, jest pochodną swobody wyrażania poglądów, 
niezależności myśli oraz przekonań. W tych ujęciach wolność mediów możliwa jest 
tylko i wyłącznie w sytuacji realnego zapewnienia niezależności wypowiedzi (która 
odbywa się w różnych formach – za pomocą słowa mówionego, pisanego, dźwięku 
czy obrazu), dostępu do rzetelnych informacji i swobody publikacji. Co więcej, wol-
ność środków masowego przekazu nie tylko wynika z poszanowania wolności słowa 
i zrozumienia, iż istotą wyrażania poglądów jest możliwość ich uzewnętrznienia 
na forum publicznym, ale i jest owej wolności słowa gwarantem. Poprzez wolność 
mediów niezależność wypowiedzi ulega bowiem instytucjonalizacji [Sarnecki 2005: 
22–23; Sobczak 1993: 39; Sobczak 2008: 31; Szot 2003: 40–41]. Należy zaznaczyć, iż 
podejścia drugiej grupy badaczy, stawiające w centrum definiowania wolności me-
diów jej nierozłączny związek z zagadnieniem wolności słowa, stanowiły inspirację 
dla rozumienia tego pojęcia w niniejszym artykule.

1 Warto w tym miejscu wyjaśnić znaczenie dwóch przywołanych terminów: machismo i caudillismo. 
Machismo to kult męskości przejawiający się we wszystkich aspektach życia społecznego. Caudillismo 
jest z kolei formą sprawowania władzy autorytarnej przez latynoamerykańskich przywódców politycz-
nych, określanych jako caudillo [zob. Kaczyńska 2006: 373–374; Żukiewicz 2011: 245–249].



229POPULISTYCZNE RZĄDY A WOLNOŚĆ MEDIÓW...

POPULIZM W AMERYCE ŁACIŃSKIEJ

W literaturze przedmiotu poświęconej populizmowi odnaleźć można wiele róż-
nych definicji, charakterystyk i ocen owego zjawiska2. Dla potrzeb podjętego tematu 
warto jednakże przytoczyć podejście Marii Marczewskiej-Rytko, która jako jedna 
z pierwszych w Polsce nie tylko podjęła próbę ujęcia populizmu w ramy definicyjne, 
ale i dokonała wnikliwej charakterystyki populistycznych rządów latynoamerykań-
skich. Zdaniem autorki: „populizm oznacza formę ruchów i tendencji politycznych, 
opartych na wieloklasowej koalicji interesów, którym przewodzą charyzmatyczni 
przywódcy, dążący do stworzenia systemu na podstawie zasad solidaryzmu spo-
łecznego i postępu społeczno-ekonomicznego” [1992: 15]. Takie ujęcie populizmu, 
w rozumieniu autorki, pozwala przeanalizować ruchy populistyczne pojawiające 
się w państwach postkolonialnych (w tym w krajach latynoamerykańskich) oraz 
omówić ich specyfikę wynikającą z tradycji i kultury regionu. Należy w tym miej-
scu zwrócić uwagę na dwa zagadnienia, które w swych rozważaniach przywołała 
Marczewska-Rytko. Po pierwsze, autorka skupiła się na roli, jaką w populistycznych 
ruchach pełni cechująca się charyzmą jednostka, promująca rozwój i integrację oraz 
zyskującą szeroką aprobatę wykluczonych i najuboższych grup społecznych dzięki 
obietnicom zaspokojenia ich potrzeb. Po drugie, zauważyła także, iż populizm oparty 
jest na „wieloklasowej koalicji” [1995: 21–23, 32–33]. Do dwóch powyższych kwestii 
odwołał się również historyk Alan Knight. Badacz ten twierdził jednakże, iż „po-
nadklasowość” oraz „przywództwo charyzmatycznej jednostki” to cechy właściwe 
tylko i wyłącznie dla populizmu latynoamerykańskiego i nie można ich przypisywać 
ruchom populistycznym rodzącym się w innych regionach [1998: 237]. Różnica po-
między przytoczonymi powyżej definicjami jest więc zasadnicza, jednak nieistotna 
dla stworzenia charakterystyki zjawiska populizmu w Ameryce Łacińskiej. Z obu 
ujęć wynika bowiem, iż populizm w Latynoameryce jest ruchem ponadklasowym, 
któremu przewodzi osoba charyzmatyczna. Jest to pierwsza istotna cecha latynoa-
merykańskich ruchów populistycznych, jednakże niejedyna.

Populistyczne rządy Ameryki Łacińskiej z przełomu XX i XXI wieku nie są 
zjawiskiem nowym na tym kontynencie. Pierwsze ruchy populistyczne w Latynoa-
meryce pojawiły się u progu wieku XX, a ich najintensywniejszy rozwój przypadł na 
lata 1930–1960. Przyczyną ich powstania był kryzys gospodarczy, społeczny i poli-
tyczny, jaki w tym okresie szczególnie mocno dotknął państwa latynoamerykańskie. 
Rozgoryczenie ludności sprawiło, że władzę w wielu krajach objęli populiści, którzy 
prezentowanymi przez siebie poglądami byli w stanie zdobyć ogromny autorytet 
w społeczeństwie. Postulaty, które wysuwali, przybierały formę ideologii, a realizacja 

2 Próbę zdefiniowania populizmu podjęli między innymi: Margaret Canovan, Robert Dix, Sławomir 
Drelich, Lawrence Goodwyn, Alistair Hennessy, Alan Knight, Ernesto Laclau, Maria Marczewska-
-Rytko, Cas Mudde, Guillermo A. O’Donnell, August Stewart, Paul Taggart, Roman Tokarczyk, Jerzy 
J. Wiatr, Peter Worsley, Franciszek Ziemski.



230 ANNA RATKE-MAJEWSKA

jej założeń usprawnić miała działanie państwa, rozwiązać wszelkie problemy i przy-
nieść sprawiedliwość społeczną. Przywódcy ci chętnie sięgali do tradycji caudillismo 
i machismo, co znajdowało odzwierciedlenie w ich stylu rządzenia oraz stosowanej 
retoryce. Prezentowana przez nich postawa i podejmowane działania sprawiły, że w li-
teraturze określani są jako caudillos populistas (caudillos populistyczni) [Cholewińska 
2011: 132–138; Marczewska-Rytko 1992: 16–18; Marczewska-Rytko 1995: 26–38].

Wojskowe zamachy stanu, do których w latach 60. i 70. XX wieku doszło w więk-
szości państw Ameryki Łacińskiej, a także stopniowa demokratyzacja regionu na 
pewien czas zamknęły populizmowi dostęp do latynoamerykańskiej sceny politycznej 
[Cholewińska 2011: 138–139; Dobrzycki 2000: 362]. Sytuacja zmieniła się pod koniec 
lat 90. XX wieku. Zapaść społeczno-gospodarcza, niestabilność demokracji i spadek 
zaufania do dotychczasowych elit władzy sprawiły, że populizm ponownie stał się 
atrakcyjny dla ludności krajów latynoamerykańskich [Fijałkowska, Gawrycki 2010: 
51]. Niezadowolenie społeczne oraz świadomość potrzeby przeprowadzenia głębokich 
reform w zmagających się z kryzysem państwach wyniosły do władzy przywódców 
populistycznych, którzy obiecywali, że zmiany, jakich dokonają, w szybkim tempie 
polepszą sytuację wszystkich obywateli. W ten właśnie sposób rządy w Wenezueli 
i Boliwii objęli prezydenci Hugo Chávez i Evo Morales. Tak jak caudillos populistas 
z pierwszej połowy XX wieku zyskali duże poparcie w społeczeństwie, jawiąc się jako 
osoby znające rozwiązanie wszelkich trapiących ludność problemów. Stali się ponadto 
piewcami stworzonych przez siebie ideologii [Cholewińska 2011: 138–139; Łaciński 
2006: 218–219; Perlin, Oberda 2006: 177–178; Weyland 2010: 224–234, 241–248].

Chávez swój światopogląd oparł na apoteozie rewolucyjnej przeszłości kraju. 
Inspiracji ideologicznej dostarczył mu przede wszystkim Simón Bolívar, jeden 
z największych bohaterów walk o niepodległość w Ameryce Łacińskiej [Harnecker 
2004: 32–33]. Kult Bolívara zachęcić miał ludność do walki z kryzysem i wezwać do 
podjęcia starań o lepszą przyszłość. Na bazie poglądów Bolívara Chávez zbudował 
założenia „ideologii boliwariańskiej”, na podstawie której przeprowadzone zostać 
miały reformy gospodarcze, społeczne i polityczne w kraju. Przemiany w myśl no-
wych idei nazwał z kolei „rewolucją boliwariańską”. Wśród jej celów znalazły się 
takie kwestie, jak: poprawa jakości życia społeczeństwa, większy udział obywateli 
w sprawowaniu władzy, równy dostęp ludności do zysków państwa, samowystar-
czalność gospodarcza kraju i przeciwdziałanie korupcji [Cholewińska 2011: 144; 
Fijałkowska, Gawrycki 2010: 19–25].

Evo Morales natchnienie dla swych poglądów znalazł z kolei w epoce prekolum-
bijskiej. Głosił konieczność położenia kresu porządkowi zaprowadzonemu jeszcze 
przez kolonizatorów hiszpańskich, którzy doprowadzili do marginalizacji rdzennych 
mieszkańców Boliwii. Twierdził, że ludność indiańska to bezpośredni spadkobiercy 
plemion władających na terenie kraju przed kolonizacją, w związku z czym przysługuje 
jej prawo do godnego życia, zachowania własnej odrębności kulturowej i posiadania 
wpływu na losy państwa. Zapowiadał, że jego celem jest nie tylko zrównanie statusu 
wszystkich grup etnicznych w społeczeństwie, ale i polepszenie sytuacji ekonomicznej 



231POPULISTYCZNE RZĄDY A WOLNOŚĆ MEDIÓW...

każdego mieszkańca kraju. Rozwiązaniem problemów gospodarczych państwa i le-
karstwem na ubóstwo ludności miały być: nacjonalizacja sektora naftowo-gazowego, 
reforma rolna polegająca na rozparcelowaniu latyfundiów, wspieranie integracji 
regionalnej, rozwój współpracy ekonomicznej, a także zmniejszenie zależności pań-
stwa od Stanów Zjednoczonych. Obiecywał ponadto zmianę niepopularnej polityki 
poprzednich władz, które przy wsparciu USA zmierzały do likwidacji upraw koki, 
stanowiących często jedyne źródło utrzymania szerokich mas społecznych. W Boli-
wii, ośmiomilionowym, najbiedniejszym kraju Ameryki Łacińskiej, gdzie około 60% 
społeczeństwa uważało, że ma korzenie indiańskie, powyższe propozycje spotkały 
się z dużą aprobatą. Co więcej, znaczący wpływ na wzrost poparcia dla głoszonych 
przez Moralesa haseł miało jego pochodzenie (wywodzi się bowiem z plemienia Indian 
Ajmara). Stało się ono dowodem na to, iż w pełni rozumie problemy najniższych, 
wykluczonych warstw społecznych [Łaciński 2006: 218–219; Orellana Aillón 2006; 
Plewka-Szmigiel 2012].

Zdobycie i utrzymanie władzy – zarówno dla Hugo Cháveza, jak i Evo Moralesa 
– wymagało nie tylko głoszenia poglądów cieszących się powszechnym uznaniem 
wśród ludności, lecz również opracowania metody dotarcia z założeniami do każdego 
obywatela. Możliwość kontaktowania się z narodem w obu przypadkach dały przywód-
com media. Za ich pośrednictwem Chávez i Morales stali się rozpoznawalni w trakcie 
kampanii wyborczych, mogli zbudować swój wizerunek, a także rozpowszechnić 
programy polityczne oraz ideologie. Moment zdobycia władzy nie stanowił jednak-
że końca zabiegów o popularność społeczną. Obaj przywódcy uznali za konieczne 
utrwalenie w oczach obywateli pozytywnego obrazu swej osoby, który pozwoliłby 
im cieszyć się niezmąconym poparciem przez długie lata rządów. W związku z tym 
Chávez i Morales musieli podjąć działania w celu zapewnienia sobie nieograniczo-
nego dostępu do mediów, które byłyby im w pełni podporządkowane i spełniały ich 
oczekiwania. Telewizja, prasa, radio i internet miały służyć władzy, być od niej uza-
leżnione, a nie ją kontrolować. Obaj populistyczni prezydenci postanowili korzystać 
w pełni z potęgi środków masowego przekazu, eliminując jednocześnie zagrożenie 
płynące z niezależności któregokolwiek z nich. Stłamszenie wolności mediów stało 
się więc priorytetem. W tym celu podejmowali działania radykalne i kontrowersyjne. 
Opis owych decyzji, a także ich skutków społecznych, stanowi kluczową część roz-
ważań nad wpływem populistycznych rządów na wolność mediów [por. Fijałkowska, 
Gawrycki 2010: 51; Sajna 2006: 214–216].

PIERWSZE LATA WENEZUELSKIEJ WOJNY MEDIALNEJ

6 grudnia 1998 roku Hugo Rafael Chávez Frías zwyciężył w wyborach po raz 
pierwszy i od tego momentu – aż do śmierci 5 marca 2013 roku – piastował stano-
wisko prezydenta Wenezueli. Ciągłość jego władzy przerwana została jedynie raz 
– w kwietniu roku 2002, kiedy to nieudany zamach stanu pozbawił go urzędu na 



232 ANNA RATKE-MAJEWSKA

dwa dni [Krzywicka 2009: 225–227; Murió… 2013; Perlin, Oberda 2006: 178–182]. 
3 grudnia 2006 roku został prezydentem po raz drugi [Romero Jiménez 2007], 
z kolei 7 października 2012 roku – po raz trzeci [Zamorano 2012]. Możliwość nie-
ograniczonego kandydowania w wyborach prezydenckich Chávez uzyskał na drodze 
referendum konstytucyjnego, które odbyło się 15 lutego 2009 roku [Brewer-Carías 
2009]. Do kolejnych zwycięstw doprowadziło go przede wszystkim duże poparcie, 
jakim nieprzerwanie cieszył się w swoim kraju. Utrzymanie aprobaty społecznej 
nie było jednakże kwestią prostą, przede wszystkim z uwagi na brak przychylności 
mediów prywatnych dla jego decyzji. Niezależność środków masowego przekazu 
mogła pozbawić Cháveza władzy, w związku z tym przywódca postanowił podjąć 
wszelkie działania, by ową wolność znacznie ograniczyć. Rozbieżność interesów 
pomiędzy mediami a rządem doprowadziła do trwającej przez lata konfrontacji dwu 
sił, zwanej w literaturze przedmiotu „wojną medialną” [Neira Parra 2009: 140–141].

Media w Wenezueli stanowiły realne zagrożenie dla prezydenta przede wszystkim 
z uwagi na ich status. Na wenezuelskim rynku medialnym w drugiej połowie XX wieku 
przeważały koncerny prywatne, których silna pozycja i wpływy nie były naruszane 
przez władzę [Cañizález, Lugo-Ocando 2008: 198–203]. Politycy oraz właściciele 
mediów przez lata współdziałali bezkonfliktowo, osiągając znaczne korzyści. Media, 
w zamian za aprobatę dla kolejnych rządów, mogły cieszyć się licznymi przywilejami 
w państwie oraz dużym wsparciem finansowym ze strony elit politycznych. Nic więc 
dziwnego, że dążyły do zachowania owego stanu współzależności w niezmienionej 
formie. Objęcie urzędu prezydenta przez Cháveza, zapowiadającego walkę z korup-
cją i wynaturzeniami systemu politycznego, uznane zostało przez prywatne środki 
przekazu za duże niebezpieczeństwo, któremu należało jak najszybciej zapobiec 
[Cañizález, Lugo-Ocando 2008: 198–203; Duffy, Everton 2008: 122–124; Perlin, 
Oberda 2006: 174].

W grudniu roku 1998 około 95% rynku medialnego w Wenezueli kontrolowały 
koncerny medialne nieprzychylne nowemu prezydentowi. Niechęć do Cháveza skłoniła 
bowiem największe wenezuelskie stacje telewizyjne (RCTV, CMT, Globovisión, Televen 
i Venevisión) oraz dziesięć najbardziej poczytnych gazet (m.in. „El Nacional”, „El 
Impulso”, „El Nuevo País” i „El Mundo”) do zawarcia nieformalnego porozumienia, 
którego celem było wzmożenie propagandy antychavistowskiej. Sojusz przeciwników 
prezydenta intensyfikował swe działania i stanowił jedną ze stron uczestniczących 
w przygotowaniu zamachu stanu z 11 kwietnia 2002 roku. Wpływ prasy opozycyjnej 
i stacji prywatnych na kwietniowe wydarzenia był bardzo duży – środki masowego 
przekazu kontrolowały przepływ informacji, fałszowały je i manipulowały nimi, 
sprzyjając tym samym usunięciu Cháveza z urzędu. Wchodzące w skład koalicji 
stacje telewizyjne emitowały nierzetelne komunikaty, często przygotowane wcześ-
niej (jak informacje o ofiarach śmiertelnych w momencie, kiedy zamieszki jeszcze 
nie przybrały na sile), wzmagając tym samym poczucie paniki wśród ludności. Co 
więcej, w dniu zamachu sprzymierzone z puczystami jednostki policji wtargnęły do 
siedziby państwowej stacji telewizyjnej Venezolana de Televisión i wymusiły zanie-



233POPULISTYCZNE RZĄDY A WOLNOŚĆ MEDIÓW...

chanie transmisji na kolejne 48 godzin. Prasa opozycyjna donosiła natomiast o agonii 
władzy oraz nawoływała do otwartej walki z chavistami. Niepowodzenie zamachu 
stanu i rozpoczęcie przerwanego urzędowania przez prezydenta na znak sprzeciwu 
zostało z kolei we wszystkich nieprzychylnych rządowi mediach prywatnych pominięte 
milczeniem [Fijałkowska, Gawrycki 2010: 52–53; Golinger 2004; Skowronek 2012].

STARCIE CHÁVEZA Z PRASĄ I PRYWATNYMI STACJAMI TELEWIZYJNYMI

Próba obalenia władzy i zaangażowanie w to wydarzenie środków masowego 
przekazu sprawiły, że Chávez za konieczne uznał zwiększenie kontroli państwa nad 
prywatnymi koncernami medialnymi. Pierwszym istotnym posunięciem prezydenta 
było zawarcie nieformalnego porozumienia z Gustavo Cisnerosem, właścicielem 
ogromnej grupy medialnej Organizaciones Cisneros, w skład której wchodziła jedna 
z największych stacji telewizyjnych w Wenezueli – Venevisión. Dzięki umowie Cis-
nerosa z Chávezem Venevisión zmieniła skrajnie opozycyjną linię programową na 
neutralną, dzięki czemu utrzymała hegemoniczną pozycję na rynku wenezuelskim 
[Wołowski 2012].

Mechanizmem znacznie ograniczającym niezależność mediów w Wenezueli 
po kwietniu roku 2002 stały się koncesje na nadawanie programów telewizyjnych. 
Chávez skrócił czas, na jaki przyznawano zgodę na taką działalność, z dwudziestu 
lat na pięć. W ten sposób uzyskał możliwość zwiększenia kontroli nad treściami 
ideowymi przekazywanymi w mediach. Groźba nieodnowienia koncesji sprawiła, 
że wiele stacji prywatnych zrezygnowało z krytyki prezydenta (tak zrobiły między 
innymi Televen i Globovisión) [Gawrycki 2008: 58–59; Zubrzycka 2012].

Polityka państwa sprawiła, że liczba opozycyjnych stacji telewizyjnych z roku 
na rok malała. Nie wszystkie jednakże dostosowały się do nowej sytuacji. Skrajnie 
antychavistowskie nastawienie zachowała między innymi najstarsza stacja We-
nezueli – Radio Caracas Televisión (RCTV). W rezultacie Chávez nie przedłużył 
jej koncesji i 27 maja 2007 roku zniknęła z fal publicznych. Wydarzenie to do-
prowadziło do licznych protestów społecznych. W kraju doszło do manifestacji 
i zamieszek, w które bardzo aktywnie włączyła się młodzież oraz studenci. Ruch 
studencki zaczął być uznawany w Wenezueli za nową opozycję, określaną mianem 
„Generacja 2007”. Masowy sprzeciw nie doprowadził jednakże do zmiany decyzji 
władz w kwestii RCTV, w związku z czym stacja rozpoczęła emisję programów 
za pośrednictwem sieci kablowej pod nazwą RCTV Internacional (RCTVI). Tym 
sposobem udało jej się przetrwać na wenezuelskim rynku medialnym jeszcze przez 
trzy lata. Sytuacja zmieniła się w styczniu roku 2010. Wtedy to RCTVI odmówiła 
transmisji komunikatów rządowych, do czego była zobowiązana na mocy artykułu 10 
ustawy o odpowiedzialności społecznej radia i telewizji (La Ley de Responsabilidad 
Social en Radio y Televisión), uchwalonej w grudniu 2004 roku. Na skutek odmowy 
stosowania się do przepisu stacja wykluczona została z oferty sieci kablowych, co 



234 ANNA RATKE-MAJEWSKA

nastąpiło 23 stycznia 2010 roku. Taka sama decyzja podjęta została również wobec 
pięciu innych stacji telewizyjnych (Ritmo Son, Momentum, America TV, American 
Network oraz TV Chile), które nie wyraziły zgody na emisję oficjalnych informacji 
państwowych. Rok później w niełaskę popadła natomiast, neutralna po 2002 roku, 
stacja Globovisión. Została oskarżona o podżeganie do buntu i współpracę ze Stanami 
Zjednoczonymi w przygotowaniu kolejnego zamachu na Cháveza. W konsekwen-
cji Narodowa Wenezuelska Komisja Telekomunikacyjna (CONATEL) nałożyła na 
Globovisión karę w wysokości 9 milionów boliwarów (stanowiących równowartość 
2 milionów dolarów amerykańskich), przez co stacja znalazła się na skraju bankructwa 
[Fijałkowska 2011: 196–197; Globovisión… 2013; McNulty, Migliorelli 2009; World  
Report – Venezuela 2010].

Ofensywa prezydenta po nieudanej próbie usunięcia go ze stanowiska skupiła 
się głównie na stacjach telewizyjnych, prasa natomiast nadal cieszyć się mogła dużą 
niezależnością. Przegrana opozycji w kwietniu 2002 roku nie wpłynęła na zmianę 
postawy większości gazet antychavistowskich, dzięki czemu na wenezuelskim rynku 
prasowym nadal dominowały wydawnictwa niechętne władzy. Co więcej, pomiędzy 
gazetami wspierającymi prezydenta a prasą opozycyjną toczyła się ostra walka, 
w której każda ze stron przedstawiała się jako jedyna publikująca informacje rzetel-
ne i dalekie od manipulacji (przykładem mogą być starcia prorządowego dziennika 
„Diario VEA” z „El Nacional”) [Fijałkowska, Gawrycki 2010: 53].

Pierwszym narzędziem znacznie zwiększającym kontrolę rządu nad prasą była 
ustawa organiczna o edukacji (La Ley Orgánica de Educación) z 2009 roku. Nakładała 
ona na media obowiązek propagowania wartości konstytucyjnych, zasad ideologii 
boliwariańskiej oraz zapisów nowego aktu prawnego. Dokument zabraniał rozpo-
wszechniania w środkach masowego przekazu informacji, które wywołują przerażenie 
u dzieci, są sprzeczne z moralnością i obyczajami, podżegają do nienawiści oraz mogą 
naruszyć zdrowie fizyczne i psychiczne obywateli. W ten sposób ustawodawca ot-
worzył sobie drogę do cenzurowania prezentowanych w mediach treści, szkodliwych 
w jego ocenie dla dzieci i młodzieży [La Ley Orgánica… 2009]. Z możliwości, jakie 
dawało nowe prawo o edukacji, Chávez skorzystał rok później. 17 sierpnia 2010 roku 
zabroniono dziennikowi „El Nacional” publikowania jakichkolwiek informacji, zdjęć 
oraz grafik dotyczących zaostrzającej się sytuacji wewnętrznej w kraju z uwagi na 
to, że mogłyby one mieć negatywny wpływ na rozwój psychiczny dzieci. Decyzja 
miała być ważna aż do odwołania. Zakazem objęte zostały jednocześnie wszystkie 
pozostałe media drukowane, jednak w ich przypadku ograniczenie obowiązywać miało 
przez 30 dni. Postanowienie władz potępione zostało przez niezależne stowarzyszenia 
dziennikarskie oraz organizacje międzynarodowe (ONZ i OPA), które uznały zakaz nie 
za wyraz troski o zdrowie wenezuelskich dzieci, a za atak na wolność słowa i jawny 
akt cenzury. Krytykę wzmagał fakt, iż decyzja wobec prasy opozycyjnej wydana 
została na miesiąc przed wyborami parlamentarnymi w Wenezueli, w związku z tym 
odebrano ją jako element gry przedwyborczej. Z uwagi na pogarszające się nastroje 
społeczne wenezuelskie władze postanowiły zmodyfikować wcześniejsze postano-



235POPULISTYCZNE RZĄDY A WOLNOŚĆ MEDIÓW...

wienie i zezwolić na publikację samych (nieopatrzonych zdjęciami lub grafikami) 
informacji o sytuacji wewnętrznej państwa [Maroszek 2010].

Walki Cháveza z prywatnymi mediami nie można rozpatrywać jedynie przez 
pryzmat ograniczania niezależności stacji telewizyjnych oraz wpływania na informacje 
publikowane w prasie. Równie istotne dla uzyskania przewagi na rynku medialnym 
i przekonania społeczeństwa do oficjalnej ideologii państwowej było stworzenie 
opozycyjnym środkom przekazu konkurencji. W tym celu wenezuelski prezydent 
zadbał o rozwój prasy oraz telewizji państwowej. Najważniejsze miejsce wśród 
mediów rządowych zajęły dwie znajdujące się pod nadzorem Ministerstwa Władzy 
Ludowej ds. Komunikacji i Informacji stacje telewizyjne: Venezolana de Televisión 
(VTV) oraz Televisora Venezolana Social (Tves). Pierwsza z nich emitowała w każdą 
niedzielę program Aló, Presidente [Fijałkowska, Gawrycki 2010: 54–55; Sajna 2013: 
306, 312–316; Zubrzycka 2012], będący cotygodniowym, kilkugodzinnym orędziem 
Cháveza do obywateli, w którym tłumaczył on ludności swoje posunięcia polityczne 
oraz plany3. Duże znaczenie dla prezydenta miał ponadto projekt stworzenia pierw-
szej w Ameryce Łacińskiej stacji telewizyjnej o zasięgu międzynarodowym. Nowa 
telewizja, po pierwsze, stanowić miała przeciwwagę dla międzynarodowych kanałów 
amerykańskich, po drugie, stać się miała nośnikiem rewolucji boliwariańskiej. Do 
inicjatywy Cháveza dołączyły: Argentyna, Boliwia, Ekwador, Kuba, Nikaragua oraz 
Urugwaj. Przedsięwzięcie udało się zrealizować w 2005 roku – w ten sposób powstała 
stacja La Nueva Televisora del Sur (TeleSur) [Guzikowska 2012; Hayden 2012: 144; 
Sajna 2013: 316–320; Zubrzycka 2012]. 

STACJE RADIOWE I INTERNET W BOLIWARIAŃSKIEJ REPUBLICE WENEZUELI

Prywatne stacje radiowe nie były stroną nieformalnego porozumienia, które po 
objęciu przez Cháveza urzędu prezydenta zjednoczyło największe wydawnictwa 
prasowe i stacje telewizyjne. W związku z tym, pomimo iż głosy niezadowolenia 
z władzy podnosiła niejedna rozgłośnia, wenezuelskie radio w pierwszych latach 
rządów Cháveza nie spotkało się z licznymi ograniczeniami dla swej niezależności. 
Pewne obowiązki na nadawców radiowych nałożyła wspomniana już ustawa o od-
powiedzialności społecznej radia i telewizji, jednakże nie uznano jej za ingerencję 
poważnie zagrażającą funkcjonowaniu stacji. Pierwsza z kolei znacząca próba prze-
jęcia kontroli nad rynkiem radiowym miała miejsce na przełomie lipca i sierpnia 
2009 roku. Rządowa agencja telekomunikacyjna cofnęła wtedy koncesje 32 kry-
tykującym politykę prezydenta rozgłośniom prywatnym. Decyzję argumentowano 
tym, że owe stacje radiowe nie wystąpiły w porę o przedłużenie uprawnień lub 

3 Pierwszy odcinek Aló, Presidente nadano w roku 1999. Cotygodniowa emisja programu stała się 
z czasem niemożliwa. Od 2009 roku audycję niejednokrotnie odwoływano z uwagi na zły stan zdrowia 
prezydenta [zob. EFE 2009; Sajna 2013: 313].



236 ANNA RATKE-MAJEWSKA

działały na podstawie pozwoleń, które zostały wydane wcześniejszym, już wtedy 
nieistniejącym nadawcom. Władze uzasadniały ponadto, iż likwidacja działających 
poza prawem rozgłośni ma na celu demokratyzację fal radiowych, zdominowanych 
przez oligopole medialne. Zwolnione w ten sposób pasma miały zostać przekazane 
obywatelom. Zamknięcie stacji opozycyjnych wywołało duże poruszenie w kraju 
i poza jego granicami. Carlos Correa, szef organizacji pozarządowej Espacio Público, 
która zajmuje się promocją i obroną praw człowieka, w szczególności wolności wy-
powiedzi oraz prawa do informacji, określił poczynania wenezuelskiego rządu jako 
najpoważniejszy w historii Wenezueli i bezprecedensowy w erze demokracji zamach 
na wolność słowa [Chávez cierra… 2009; Wenezuela: prezydent… 2009]. Protesty 
oraz słowa krytyki nie wpłynęły jednak na zmianę polityki władz. We wrześniu 
2009 roku decyzją Cháveza zamknięto 29 stacji radiowych, a w roku 2012 koncesje 
straciło kolejne 20 wenezuelskich rozgłośni prywatnych [Hugo Chávez cierra… 2009;  
Garrido 2012]. 

W obliczu nagonki prowadzonej na znajdujące się w opozycji media tradycyjne 
przeciwnicy Cháveza coraz powszechniej czerpać zaczęli z możliwości, jakie daje 
internet. Wenezuelski prezydent, w odpowiedzi na wzrost aktywności opozycji, 
również postanowił wykorzystać sieć internetową do osiągnięcia swych celów 
politycznych. W kwietniu 2010 roku założył konto na portalu społecznościowym 
Twitter.com. Jego profil bardzo szybko stał się jednym z najbardziej popularnych 
w Wenezueli. W roku 2012 wpisy Cháveza obserwowało ponad 3 miliony użytkow-
ników portalu. Twitter stał się dla prezydenta podstawową formą utrzymywania 
kontaktu z narodem (przywódca odpowiadał bowiem na wszystkie przesyłane mu 
wiadomości) [mol/PAP 2010; Politycy odkrywają… 2012]. Zaangażowanie Cháveza, 
choć zapewne zacieśniło jego więź z wenezuelską ludnością, nie zmniejszyło liczby 
pojawiających się w sieci wypowiedzi krytycznych na temat jego polityki. Opozycja 
nadal traktowała internet jako miejsce swobodnej wymiany myśli, w związku z tym 
podjęta została decyzja o zwiększeniu kontroli państwa nad portalami i stronami 
internetowymi. W grudniu 2011 roku znowelizowano ustawę o odpowiedzialności 
społecznej radia i telewizji, rozszerzając jej postanowienia na media elektroniczne. 
Nowy akt prawny zabraniał rozpowszechniania w internecie informacji, które mogły-
by wywołać niepokój w społeczeństwie lub zagrozić bezpieczeństwu publicznemu. 
Co więcej, dostawcy usług internetowych zobowiązani zostali do wprowadzenia 
mechanizmów uniemożliwiających publikację wiadomości niezgodnych z nowym 
prawem. Decyzja uzasadniona była tym, że na wielu stronach pojawiały się fałszywe 
informacje na temat rządu, a także treści nawołujące do nienawiści oraz politycznej 
nietolerancji, a to doprowadzić mogło do destabilizacji kraju [Tryc-Ostrowska 2010; 
Venezuela: Ley de responsabilidad social… 2011]. W ten sposób Chávez podjął 
próbę zwiększenia swej władzy nad ostatnim, najdłużej niezależnym środkiem  
masowego przekazu.



237POPULISTYCZNE RZĄDY A WOLNOŚĆ MEDIÓW...

SYTUACJA NA BOLIWIJSKIM RYNKU MEDIALNYM  
W MOMENCIE OBJĘCIA URZĘDU PRZEZ EVO MORALESA 

Evo Morales został wybrany na prezydenta 18 grudnia 2005 roku, 7 lat po zwy-
cięstwie Hugo Cháveza w wenezuelskich wyborach. Proces ograniczania wolności 
mediów przez populistyczne władze w Boliwii ma więc o wiele krótszą niż Wene-
zuela historię, co nie zmienia faktu, iż działania boliwijskiego rządu zmierzające do 
przejęcia kontroli nad środkami masowego przekazu warto poddać wnikliwej ana-
lizie. Należy na wstępie zaznaczyć, że sytuacja na rynku medialnym Boliwii przed 
przystąpieniem Moralesa do władzy była w dużej mierze podobna do tej, jaką zastał 
Chávez w grudniu 1998 roku. Telewizja, radio i prasa niemal całkowicie stanowiły 
własność prywatną oraz cieszyły się dużą niezależnością. Żadnym ograniczeniom ze 
strony państwa nie podlegał również internet. W kraju istniały dwa główne koncerny 
medialne: mający korzenie hiszpańskie El Grupo Prisa, w którego skład wchodziły 
dzienniki „La Razón”, „El Nuevo Día” i „Extra”, oraz sieć telewizyjna ATB, a także 
El Grupo Líder, skupiający gazety, takie jak: „El Deber”, „La Prensa”, „Los Tiem-
pos”, „Correo del Sur”, „El Potosí”, „Nuevo Sur”, „El Alteño”, „El Norte” i „Gente”. 
Poza koncernami funkcjonowały również liczne sieci radiowo-telewizyjne oraz 
wydawnictwa należące do Kościoła katolickiego i Kościołów innych wyznań, szkół 
wyższych, a także organizacji społecznych. Oferta rynku mediów boliwijskich była 
więc silnie zdywersyfikowana i prezentowała zróżnicowane poglądy [Grebe 2007].

Przyczynę takiego stanu rzeczy stanowił fakt, iż media w Boliwii znajdowały się 
od lat 80. XX stulecia w fazie dynamicznego rozkwitu. Do roku 1985 w państwie tym 
istniała jedynie jedna stacja telewizyjna o zasięgu krajowym i osiem kanałów telewizji 
uniwersyteckiej. Na skutek działań ówczesnego rządu, którego celem nadrzędnym 
stało się stworzenie warunków dla rozwoju oraz poszanowania wolności mediów 
w kraju, liczba prywatnych stacji zwiększała się w kolejnych latach i na początku 
XXI wieku wynosiła już 194. W tym okresie zaczęto również wydawać więcej gazet 
oraz czasopism – liczba tytułów prasowych na przestrzeni dwudziestu lat wzrosła 
z 8 do 51. Największy rozkwit przeżyły z kolei stacje radiowe. W momencie kiedy 
Morales obejmował władzę, w Boliwii funkcjonowało 805 rozgłośni, podczas gdy 
dwie dekady wcześniej było ich jedynie 150 [Grebe 2007].

NA DRODZE ZMIAN.  
WOLNOŚĆ MEDIÓW W PAŃSTWIE PREZYDENTA MORALESA

Prężnie działające, niezależne od państwa media nie spotkały się z aprobatą 
populistycznego przywódcy, który od zwycięstwa w wyborach dążył do podporząd-
kowania ich swojej woli. Już w przemówieniu inauguracyjnym po zaprzysiężeniu na 
urząd prezydenta, co miało miejsce 22 stycznia 2006 roku, Morales ostro zaatakował 
rynek mediów prywatnych. Twierdził, że środki masowego przekazu dążyły do tego, 



238 ANNA RATKE-MAJEWSKA

żeby przedstawić go w jak najgorszym świetle, a ich celem była przede wszystkim 
ochrona interesów koncernów medialnych. Zarzucał dziennikarzom, iż z premedytacją 
demonizowali walkę społeczną i szerzyli kłamstwa. Podkreślał ponadto, że media 
powinny służyć swą pomocą w przezwyciężeniu kryzysu w kraju oraz zaangażować 
się w projekt „rewolucji demokratycznej i kulturalnej” [Evo Morales, discurso… 
2010]. Prezydent w późniejszych wypowiedziach oskarżał środowisko dziennikarskie 
o manipulację informacjami w celu pozbawienia go wiarygodności oraz spiskowanie 
z zamiarem wywołania w kraju chaosu i doprowadzenia w ten sposób do obalenia 
rządu. Zaznaczał również, iż Boliwia stoi w obliczu nowej rzeczywistości, której 
media prywatne nie chcą zrozumieć, i w związku z tym stanowią poważne zagro-
żenie dla planowanych reform. Z racji tego, że przemiany polepszyć miały jakość 
życia ludności, dziennikarze nastawieni negatywnie do Moralesa zostali przez niego 
okrzyknięci wrogami całego społeczeństwa, blokującymi jego rozwój [Evo critica 
a los medios… 2011; Grebe 2007].

Choć wnioski wysunięte przez prezydenta określić można jako zbyt daleko po-
sunięte, część mediów prywatnych w istocie poddawała krytyce decyzje oraz plany 
nowej władzy. Zwracano przede wszystkim uwagę na to, że zapowiadane zmiany 
i podejmowane działania zagrażają demokracji, zubażają państwo, godzą w intere-
sy przedsiębiorstw prywatnych, a także mogą spowodować wzrost przestępczości. 
Zgłaszano ponadto obawy, iż nacjonalizacja przemysłu wydobywczego oraz reforma 
rolna przyniesie więcej strat niż korzyści dla kraju. W odpowiedzi na pojawiające 
się w środkach masowego przekazu opinie władze populistyczne Boliwii, głosząc 
oficjalnie szacunek dla demokracji i chęć respektowania prawa do publicznego wy-
rażania poglądów, postanowiły ograniczyć wolność wypowiedzi mediów, używając 
w tym celu wszelkich możliwych środków [GMT 2007; Grebe 2007].

Pierwszym istotnym krokiem Moralesa, zmierzającego ku przejęciu kontroli 
nad środkami masowego przekazu, było poszerzenie swych wpływów na rynku 
medialnym Boliwii. W tym celu prezydent wydał dekret przekształcający najstarszą 
w Boliwii publiczną stację telewizyjną Televisión Boliviana (Canal 7) w strategiczne 
przedsiębiorstwo państwowe. Podjęto ponadto decyzję o zmianie członków zarządu 
Narodowego Przedsiębiorstwa Telewizji Boliwijskiej (Empresa Nacional de Televisión 
de Bolivia, ENTB), któremu przejęta przez państwo stacja podlegała. Dyrektorem 
naczelnym został minister Juan Ramón Quintana, szef gabinetu prezydenta. Do władz 
włączeni zostali ponadto: minister planowania Graciela Toro, minister edukacji Mag-
dalena Cajias, minister finansów Luis Arce oraz minister robót publicznych Oscar 
Coca. Nowy zarząd zobowiązany został do dostosowania strategii i planów rozwoju 
działalności ENTB do polityki państwa. Evo Morales zapewnił sobie tym samym 
możliwość niemal nieograniczonego prezentowania społeczeństwu swych poglądów 
i działań. Prorządowa Televisión Boliviana emitowała przemówienia prezydenta, 
oficjalne informacje władz oraz relacje z uroczystości państwowych i podróży 
Moralesa po kraju. Program, który nadawała stacja, coraz częściej przerywano, by 
wyemitować wiadomości rządowe. Na skutek tego przedsiębiorstwo ENTB zaczęło 



239POPULISTYCZNE RZĄDY A WOLNOŚĆ MEDIÓW...

tracić wpływy z reklam, co doprowadziło je do ogromnego zadłużenia i upadku 
w roku 2009. W miejsce Televisión Boliviana rząd stworzył nową państwową stację 
telewizyjną, całkowicie uzależnioną od władzy, którą nazwano Bolivia TV [La Em-
presa Nacional… 2009; Morales chwyta… 2008]. Warto dodać, że prócz rządowej 
telewizji na polecenie prezydenta założono dziennik „Cambio”, krajową sieć radiową 
Patria Nueva, a także ponad 30 lokalnych rozgłośni, skierowanych do społeczności 
indiańskich [MAS 2011: 13].

ROZWIĄZANIA PRAWNE A WOLNOŚĆ SŁOWA W BOLIWII

Narzędziem, mającym służyć do ograniczania wolności mediów prywatnych 
w Boliwii, stała się również ustawa z 8 października 2010 roku przeciw rasizmowi 
i wszelkim formom dyskryminacji (La Ley Contra el Racismo y toda Forma de 
Discriminación). Telewizja, radio, prasa i internet zobowiązane zostały do przestrze-
gania zapisów tego dokumentu i wspierania realizacji jego postanowień. Zgodnie 
z artykułem 16 aktu prawnego środki masowego przekazu, które opublikują treści 
rasistowskie lub dyskryminujące, będą podlegały karom finansowym albo pozba-
wione zostaną koncesji. Z kolei w artykule 23 ustawodawca zapowiedział, że wobec 
osoby rozpowszechniającej w jakikolwiek sposób idee opierające się na nienawiści 
rasowej czy też podżegającej do przemocy lub prześladowań zostanie zastosowana 
kara pozbawienia wolności od roku do pięciu lat. Co więcej, gdy czyn zabroniony 
ustawą popełni pracownik mediów lub ich właściciel, nie może on powołać się na 
żaden przywilej lub immunitet. Stworzono ponadto Narodowy Komitet Przeciw 
Rasizmowi i Wszelkim Formom Dyskryminacji (El Comité Nacional contra el Ra-
cismo y toda Forma de Discriminación), którego zadaniem stało się propagowanie, 
wdrażanie i monitorowanie przestrzegania postanowień dokumentu [La Ley Contra 
el Racismo… 2010].

Swój sprzeciw wobec nowego aktu prawnego zgłaszały liczne stowarzyszenia, 
a także organizacje dziennikarskie oraz Kościół katolicki. Ustawa przeciw rasizmowi 
i wszelkim formom dyskryminacji odebrana została bowiem jako ogromne zagrożenie 
dla wolności wypowiedzi w Boliwii. Brzmienie zapisów dokumentu wzbudzało po-
dejrzenia, że będzie on wykorzystywany przez populistyczne władze do stłamszenia 
pojawiających się w mediach słów krytyki wobec rządu, a to spowoduje autocenzurę 
lub wykluczenie z boliwijskiego rynku medialnego opozycyjnych środków przekazu. 
Zwracano ponadto uwagę, iż brak różnorodnych opinii w dyskursie publicznym daje 
władzom możliwość indoktrynacji społeczeństwa i stanowi zagrożenie dla demokracji 
[Boliwia: Kościół… 2010; Promulgada sin modificaciones… 2010].

Podnoszone w związku z ustawą przeciw rasizmowi obawy nie okazały się 
bezzasadne. W marcu 2012 roku dziennikarz Rogelio Vicente Peláez Justiniano, dy-
rektor miesięcznika „Larga Vista”, skazany został na mocy artykułu 27 owego aktu 
prawnego na dwa i pół roku więzienia za zniesławienie i oszczerstwo [Condenan a un 



240 ANNA RATKE-MAJEWSKA

periodista… 2012]. Z kolei w sierpniu 2012 roku rząd złożył doniesienie o popełnieniu 
przestępstwa przez katolicką agencję prasową Fides oraz dwa prywatne dzienniki 
„Página Siete” i „El Diario”. Oskarżono je o podżeganie do rasizmu i dyskryminacji 
przez publikowanie zniekształconych wypowiedzi prezydenta Moralesa. W obronie 
pozwanych wystąpili dziennikarze, organizując na ulicach La Paz, Cochabamby, 
Santa Cruz oraz wielu innych miast masowe demonstracje. Antonio Vargas, prezes 
Stowarzyszenia Dziennikarzy La Paz, zapowiadał, że sprawa zostanie przedstawio-
na na forum międzynarodowym. Protesty i sprzeciwy nie doprowadziły jednakże 
do zmiany decyzji władz i wycofania oskarżenia [Boliwia: Kościół murem… 2012; 
Periodistas marchan… 2012; Higuera 2012].

Co więcej, kilka miesięcy po uchwaleniu prawa przeciw rasizmowi i wszelkim 
formom dyskryminacji prezydent Evo Morales ogłosił kolejny akt prawny wymierzony 
w media prywatne oraz wolność wypowiedzi w kraju. Ów nowy dokument stanowiła 
ustawa powszechna z 8 sierpnia 2011 roku o telekomunikacji oraz technologiach 
informacyjnych i komunikacyjnych (La Ley General de Telecomunicaciones, Tecno-
logías de Información y Comunicación). Ograniczyła ona znacznie dostęp prywatnych 
środków masowego przekazu do rynku medialnego Boliwii. Przed ustawą blisko 
90% istniejących w państwie stacji telewizyjnych i radiowych oraz wydawnictw 
prasowych znajdowało się w rękach właścicieli prywatnych. W myśl ustawy prywatne 
media zajmować powinny jedynie 33% rynku (czyli większość z nich miała zostać 
zamknięta), drugie 33% przyznane zostało mediom państwowym. Z kolei organi-
zacjom społecznym i wspólnotom indiańskim (uzależnionym finansowo od władzy) 
udostępniono w sumie 34% udziałów. W ten sposób Morales zapewnił sobie kontrolę 
nad większością środków przekazu w kraju. Na tym jednak ograniczenia się nie za-
kończyły. Ustawa zobowiązała wszystkie media do transmitowania przynajmniej dwa 
razy w roku przemówień prezydenta. Władze nadały sobie ponadto uprawnienia do 
podsłuchiwania obywateli w przypadku poważnego zagrożenia dla bezpieczeństwa 
państwa, a także zaistnienia klęsk żywiołowych lub zamieszek wewnętrznych. Zapis 
ten wzbudził ogromne obawy. Podejrzewano, iż termin „zagrożenie bezpieczeństwa” 
będzie przez rządzących dowolnie interpretowany, co otworzy drogę do nieskrępowanej 
inwigilacji społeczeństwa [MAS 2011: 13; La Ley general de Telecomunicaciones… 
2011; Ley de Telecomunicaciones 2011–2013].

Walka Moralesa z prywatnymi mediami w Boliwii nie ograniczyła się jedynie do 
agresji słownej, kontrowersyjnych zapisów ustawy oraz wytaczania procesów sądo-
wych. Wygłaszanie opinii krytycznych wobec władzy i jej zwolenników wiązać się 
mogło nie tylko z karą finansową, utratą miejsca pracy czy długoletnim wyrokiem. 
Niosło za sobą również zagrożenie dla zdrowia i życia dziennikarzy opozycyjnych. 
Pracownicy mediów prywatnych stali się obiektami licznych aktów przemocy ze 
strony przedstawicieli boliwijskich władz oraz osób popierających prezydenta, a bru-
talne pobicia i pogróżki zaczęły stanowić niebezpieczeństwo nieodłącznie związane 
z wykonywanym przez nich zawodem [Alcalde amenaza… 2012; Community radio 
destroyed… 2013; Una tercera radio… 2012].



241POPULISTYCZNE RZĄDY A WOLNOŚĆ MEDIÓW...

Na zakończenie rozważań na temat tłamszenia niezależności środków masowego 
przekazu w Boliwii warto przytoczyć słowa prezydenta Evo Moralesa, wypowiedziane 
13 marca 2012 roku podczas jednodniowej wizyty w Wiedniu. Morales stwierdził 
wtedy, że media w jego kraju mają nie tylko zagwarantowaną, ale i zbyt wielką wol-
ność wyrażania swych opinii [Hoyer 2012]. Wypowiedź ta świadczyć może o tym, iż 
boliwijski przywódca, pomimo wprowadzenia drastycznych ograniczeń, postanowił 
kontynuować walkę z mediami prywatnymi w państwie, aż do momentu ich pełnego 
podporządkowania władzy. Wolność słowa w Boliwii Evo Moralesa może więc ulec 
całkowitemu zdławieniu.

PRÓBA OCENY WPŁYWU POPULISTYCZNYCH WŁADZ  
NA WOLNOŚĆ MEDIÓW W WENEZUELI I BOLIWII

Pomiędzy działaniami Hugo Cháveza i Evo Moralesa, których celem stało się 
ograniczenie wolności mediów w rządzonych przez nich państwach, można zauwa-
żyć pewne analogie. Co prawda, wojnę medialną w Wenezueli rozpoczęły koncerny 
medialne, a późniejsze poczynania władz stanowiły w dużej mierze odwet, z kolei 
w Boliwii telewizja i prasa nie sprzymierzyły się ze sobą z zamiarem szerzenia 
nieprzyjaznej władzy propagandy, wymierzone w media decyzje obu rządzących 
były niemal identyczne. Zarówno Chávez, jak i Morales w pierwszych latach swej 
władzy dążyli do dyskredytacji prywatnych środków masowego przekazu, które nie 
przyjmowały bezrefleksyjnie wprowadzanych przez prezydentów zmian. Przywódcy 
skoncentrowali się również na stworzeniu mediów konkurencyjnych w stosunku do 
prywatnych, po to, by zapewnić sobie większe poparcie w społeczeństwie. Co więcej, 
w swych postanowieniach skupili się przede wszystkim na ograniczaniu uprawnień 
i możliwości działania środków przekazu opozycyjnych wobec ich rządów. Tworząc 
coraz bardziej rozbudowane mechanizmy kontroli, decyzje swe usprawiedliwiali 
hasłami równości społecznej, jawiąc się jako obrońcy grup dyskryminowanych 
w państwie.

Jakie zagrożenia niosły za sobą ich działania? Przede wszystkim walka z wolnością 
wypowiedzi uniemożliwiła w Wenezueli i Boliwii zainicjowanie dyskusji na temat 
reform oraz rządowych projektów zmian. Niemożność prezentowania przez media 
rzetelnych informacji oraz różnorodnych poglądów, odmiennych od państwowej 
ideologii, przyniosła społeczeństwu, nieświadomemu motywów i skutków decyzji 
podejmowanych przez rząd, ogromne szkody, takie jak drastyczne pogorszenie wa-
runków bytowych [zob. Maroszek 2011]. Co więcej, groźba nieprzyznawania licencji 
opozycyjnym stacjom i wydawnictwom, z uwagi na ich krytyczne sądy, doprowadziła 
do autocenzury mediów. Zamykanie sieci telewizyjnych, rozgłośni oraz gazet pozba-
wiło rzesze dziennikarzy miejsc pracy, zwiększając tym samym frustrację licznych 
grup ludności. Ponadto konflikt, w który początkowo zaangażowane były jedynie 
dwie strony: państwo i media prywatne, doprowadził do poważnych podziałów spo-



242 ANNA RATKE-MAJEWSKA

łecznych. Rząd, zamiast służyć obywatelom, rozdzielił ich na zantagonizowanych 
ze sobą zwolenników i przeciwników władzy.

Należy w tym miejscu przywołać dane pochodzące z raportów stworzonych 
przez organizacje Reporterzy bez Granic (Reporters Without Borders) oraz Freedom 
House, których jednym z zadań jest monitorowanie wolności mediów na świecie. 
Przytoczenie zebranych przez nie materiałów służyć może nie tylko podsumowaniu 
rozważań prezentowanych w niniejszym artykule, ale i unaocznieniu, w jaki spo-
sób, w jakim tempie oraz z jakimi skutkami przebiegało ograniczanie niezależności 
środków masowego przekazu w Wenezueli i Boliwii.

Organizacja Reporterzy bez Granic w roku 2002 po raz pierwszy opublikowała 
światowy Indeks Wolności Prasy (Press Freedom Index) – ranking obejmujący więk-
szość państw świata, które uporządkowane zostały według stopnia poszanowania 
wolności mediów – od krajów respektujących wolność słowa w najwyższym stopniu, 
po państwa ściśle kontrolujące środki masowego przekazu i niezapewniające swoim 
obywatelom swobodnego dostępu do informacji. Zaprezentowane poniżej tabele 
ukazują, które pozycje w rankingach Press Freedom Index zajmowały w kolejnych 
latach Wenezuela pod rządami Hugo Cháveza oraz Boliwia Evo Moralesa:

Tab. 1. Wenezuela w rankingu Press Freedom Index w latach 2002–2013

Rok 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013*

Zajmowane 
miejsce

77 96 90 90 115 114 113 124 133 117 117 117

* W 2014 roku, już po śmierci Hugo Cháveza, Wenezuela w rankingu Press Freedom Index znalazła się 
na miejscu 116 [zob. Biggest rises and falls… 2014].

Źródło: opracowanie własne [zob. Press Freedom Index 2002; Press Freedom Index 2003; Press Freedom 
Index 2004; Press Freedom Index 2005; Press Freedom Index 2006; Press Freedom Index 2007; Press Freedom 
Index 2008; Press Freedom Index 2009; Press Freedom Index 2010; Press Freedom Index 2011–2012; Press 
Freedom Index 2013].

Tab. 2. Boliwia w rankingu Press Freedom Index w latach 2006–2014

Rok 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014

Zajmowane 
miejsce

16 68 115 95 103 108 108 109 94

Źródło: opracowanie własne [zob. Press Freedom Index 2006; Press Freedom Index 2007; Press Freedom 
Index 2008; Press Freedom Index 2009; Press Freedom Index 2010; Press Freedom Index 2011–2012; Press 
Freedom Index 2013; Reporters Without Borders… 2014].



243POPULISTYCZNE RZĄDY A WOLNOŚĆ MEDIÓW...

W przypadku Wenezueli warto zwrócić uwagę na to, iż pierwszy Indeks Wolno-
ści Prasy opublikowany został kilka miesięcy po zamachu stanu. Analiza wyników 
z następnych lat pozwala zauważyć znaczne ograniczenie wolności wypowiedzi 
w tym państwie, co wiąże się z wymierzoną przeciw niezależności mediów polityką 
Cháveza. Boliwia natomiast w roku zaprzysiężenia Evo Moralesa znajdowała się 
w rankingu na bardzo wysokim miejscu. W kolejnych latach zajmowała natomiast 
o wiele niższą pozycję na liście, co w dużej mierze stanowiło wynik nieprzychylnych 
niezależnym mediom decyzji prezydenta.

Organizacja Freedom House, obok raportów o stanie demokracji, poszanowa-
niu praw politycznych i swobód obywatelskich w poszczególnych państwach oraz 
terytoriach zależnych i spornych na świecie, sporządza coroczne raporty na temat 
wolności prasy – Freedom of the Press [zob. Reports – Freedom House]. Badając 
niezależność mediów, Freedom House każdemu badanemu krajowi przyznaje jeden 
z trzech statusów: wolny ( free), częściowo wolny (partly free), bez wolności (not 
free) [zob. Freedom of the Press – Freedom House]. W raporcie Freedom of the 
Press z roku 2002 Wenezuela określana była jako państwo częściowo wolne [zob. 
Venezuela – Freedom of the Press 2002]. Jednakże już w roku 2003 uznano, że 
wolność mediów w tym kraju nie istnieje, a w uzasadnieniu podkreślano panującą 
w Wenezueli atmosferę zastraszania i wrogości wobec niezależnych dziennikarzy [zob. 
Venezuela – Freedom of the Press 2003]. Status not free w rankingu wolności prasy 
państwo Cháveza utrzymało od roku 2003 aż do 2013 [zob. Venezuela – Freedom of  
the Press 2004; Venezuela – Freedom of the Press 2005; Venezuela – Freedom  
of the Press 2006; Venezuela – Freedom of the Press 2007; Venezuela – Freedom of the  
Press 2008; Venezuela – Freedom of the Press 2009; Venezuela – Freedom of the Press  
2010; Venezuela – Freedom of the Press 2011; Venezuela – Freedom of the Press 2012;  
Venezuela – Freedom of the Press 2013]. Boliwia z kolei status kraju cieszącego się 
poszanowaniem wolności środków masowego przekazu utraciła już w roku 2004, 
jeszcze przed rozpoczęciem prezydentury Evo Moralesa. Od tego czasu państwo to 
określane było w raportach Freedom House jako częściowo wolne pod względem 
niezależności mediów. Decyzję o zmianie statusu Boliwii w roku 2004 podjęto 
z uwagi na zwiększenie aktów przemocy wobec dziennikarzy, jednak wzrost represji 
uzasadniano napiętą sytuacją w kraju. Natomiast po objęciu władzy przez Moralesa 
status partly free tłumaczono ekstremalnie antymedialną retoryką prezydenta oraz 
jego posunięciami, które stworzyły boliwijskim mediom niezwykle trudne warunki 
do działania [zob. Bolivia – Freedom of the Press 2004; Bolivia – Freedom of the 
Press 2005; Bolivia – Freedom of the Press 2006; Bolivia – Freedom of the Press 
2007; Bolivia – Freedom of the Press 2008; Bolivia – Freedom of the Press 2009; 
Bolivia – Freedom of the Press 2010; Bolivia – Freedom of the Press 2011; Bolivia 
– Freedom of the Press 2012; Bolivia – Freedom of the Press 2013].

Czy w związku z tym decyzje podjęte przez populistycznych prezydentów miały 
jakiekolwiek zalety? Zastanawiając się nad tą kwestią, podnieść można argument, 
że ograniczenie uprawnień wielkim koncernom medialnym stworzyło możliwość 



244 ANNA RATKE-MAJEWSKA

zaistnienia na rynku małym stacjom radiowym i telewizyjnym oraz niewielkim 
wydawnictwom. Nie zmienia to jednakże faktu, iż nowe środki przekazu, w zamian 
za możliwość rozwinięcia swej działalności, nie zgłaszały sprzeciwu wobec rządu. 
Co więcej, starały się uprzywilejować te grupy społeczne, do których ideologie swe 
kierowali populistyczni przywódcy [Zubrzycka 2012]. W związku z tym głoszona 
przez władze równość i sprawiedliwość oparła się na gloryfikacji wybranych przy 
jednoczesnej dyskredytacji dużej części społeczeństwa. Ograniczanie wolności mediów 
stało się więc w Boliwii i Wenezueli zjawiskiem ze wszech miar niebezpiecznym, 
gdyż nie tylko odebrało ludności możliwość swobodnego wyrażania swoich poglądów, 
lecz również doprowadziło do licznych antagonizmów w obu państwach.

BIBLIOGRAFIA

LITERATURA

Cañizález, A., Lugo-Ocando, J. 2008. The media in Venezuela: the revolution was televised, but no 
one was really watching, [w:] The Media in Latin America, J. Lugo-Ocando (red.), Open Uni-
versity Press, New York, s. 198–203.

Cholewińska, K. 2011. Tradycja caudillismo w historii i współczesności Ameryki Łacińskiej, [w:] La-
tynoameryka u progu trzeciego stulecia niepodległości: przywództwo, idee i systemy polityczne, 
P. Łaciński (red.),  Collegium Civitas Press, Warszawa, s. 132–139, 144.

Dobrzycki, W. 2000. Stosunki międzynarodowe w Ameryce Łacińskiej. Historia i współczesność, 
Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, s. 362.

Drożdż, M. 2010. Wolność komunikowania w przestrzeni wartości, [w:] Wolność w mediach – między 
poprawnością a odpowiedzialnością, M. Dróżdż (red.), Wydawnictwo BIBLOS, Tarnów, s. 19.

Duffy, R., Everton, R. 2008. Media, Democracy, and the State in Venezuela’s „Bolivarian Revolu-
tion”, [w:] Global Communications: Toward a Transcultural Political Economy, P. Chakravartty, 
Y. Zhao (red.), Rowman & Littlefield Publishers, Lanham, s. 122–124.

Fijałkowska, A., Gawrycki, M. F. 2010. Wenezuela w procesie (r)ewolucyjnych przemian, Wydawnictwo 
Naukowe Scholar, Warszawa, s. 19–25, 51–55.

Gawrycki, M. F. 2008. Wenezuela i rewolucja (boliwariańska) w Ameryce Łacińskiej, Wydawnictwo 
Adam Marszałek, Toruń, s. 58–59.

Harnecker, M. 2004. Venezuela: una revolución sui géneris, El Viejo Topo, Barcelona, s. 32–33.
Hayden, C. 2012. The Rhetoric of Soft Power. Public Diplomacy in Global Contexts, Lexington Books, 

Lanham–Boulder–New York–Toronto–Plymouth, s. 144.
Kaczyńska, J. K. 2006. Przywództwo polityczne w demokracjach latynoamerykańskich, [w:] Model 

przywództwa. Wymiar lokalny, krajowy, międzynarodowy, A. K. Piasecki (red.), Wydawnictwo 
Profesja, Kraków, s. 373–374.

Krzywicka, K. 2009. Ameryka Łacińska u progu XXI wieku. Studia i szkice,  Wydawnictwo Uniwer-
sytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 225–227.

Łaciński, P. 2006. Polityka zagraniczna państw andyjskich [w:] Polityka zagraniczna państw Ameryki 
Łacińskiej, M. F. Gawrycki (red.), Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 
s. 218–219.

Marczewska-Rytko, M. 1992. Populizm. Zagadnienia teorii i praktyki politycznej w Ameryce Łacińskiej, 
Oficyna Wydawnicza „John & John”, Lublin, s. 15–18.



245POPULISTYCZNE RZĄDY A WOLNOŚĆ MEDIÓW...

Marczewska-Rytko, M. 1995. Populizm. Teoria i praktyka polityczna, Wydawnictwo Uniwersytetu 
Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 21–23, 26–38.

Perlin, J., Oberda, A. 2006. Polityka zagraniczna Wenezueli, [w:] Polityka zagraniczna państw 
Ameryki Łacińskiej, M. F. Gawrycki (red.), Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, War-
szawa, s. 174, 177–182.

Sajna, R. 2006. Berlusconi, Putin, Chávez – trzy modele przywództwa telewizyjnego, [w:] Model 
przywództwa. Wymiar lokalny, krajowy, międzynarodowy, A. K. Piasecki (red.), Wydawnictwo 
Profesja, Kraków, s. 214–216.

Sajna, R. 2013. Media w Hispanoameryce w perspektywie komunikowania globalnego, Wydawnictwo 
Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, s. 306, 312–320.

Sarnecki, P. 2005. Regulacja problematyki środków społecznego przekazu w Konstytucji Rzeczypo-
spolitej Polskiej, [w:] Prawo mediów, J. Barta, R. Markiewicz, A. Matlak (red.), Wydawnictwo 
LexisNexis, Warszawa, s. 22–23.

Sobczak, J. 1993. Polskie prawo prasowe, Book Service, Poznań, s. 39.
Sobczak, J. 2008. Prawo prasowe. Komentarz, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa, s. 31.
Szot, L. 2003. Wolność dziennikarzy w polskim systemie prawnym, Wydawnictwo Atla 2, Wrocław, 

s. 40–41.
Weyland, K. 2010. Neoliberalny populizm w Ameryce Łacińskiej i Europie Wschodniej, [w:] Populizm, 

O. Wysocka (red.), Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 224–234, 241–248.
Żukiewicz, P. 2011. Przywództwo polityczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Difin, Warszawa, s. 245–249.

ARTYKUŁY NAUKOWE

Fijałkowska, A. 2011. Hugo Chavez y la guerra mediatica en Venezuela, „Itinerarios”, vol. 13, s. 196–197.
Guzdek, P., Petryk, A. 2012. Czyn komunikacyjny osoby w optyce filozofii dramatu Józefa Tischnera. 

Studium wybranych aspektów komunikacji interpersonalnej, „Homo Communicativus. Filozofia 
– komunikacja – język – kultura”, nr 1 (7), s. 27.

Knight, A. 1998. Populism and Neo-populism in Latin America, especially Mexico, „Journal of Latin 
American Studies”, vol. 30, s. 237.

Neira Parra, L. 2009. Guerra mediática en Venezuela y revolución, „Quórum Académico”, nr 1, 
s. 140–141.

PRASA

MAS 2011. Boliwia dławi media, „Gazeta Wyborcza” 01.08, s. 13.

STRONY INTERNETOWE

Alcalde amenaza de muerte a una redacción; riesgos de desvío de la Ley contra el Racismo, 2012, 
http://es.rsf.org/bolivia-crece-la-controversia-tras-la-28-08-2012,43287.html (dostęp 22.12.2013).

Biggest rises and falls in the 2014 World Press Freedom Index, 2014, http://rsf.org/index2014/en-
index2014.php (dostęp 13.02.2014).

Bolivia – Freedom of the Press 2004, http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2004/
bolivia (dostęp 07.01.2014)



246 ANNA RATKE-MAJEWSKA

Bolivia – Freedom of the Press 2005, http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2005/
bolivia (dostęp 07.01.2014)

Bolivia – Freedom of the Press 2006, http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2006/
bolivia (dostęp 07.01.2014)

Bolivia – Freedom of the Press 2007, http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2007/
bolivia (dostęp 07.01.2014)

Bolivia – Freedom of the Press 2008, http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2008/
bolivia (dostęp 07.01.2014)

Bolivia – Freedom of the Press 2009, http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2009/
bolivia (dostęp 07.01.2014)

Bolivia – Freedom of the Press 2010, http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2010/
bolivia (dostęp 07.01.2014)

Bolivia – Freedom of the Press 2011, http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2011/bolivia 
(dostęp 07.01.2014)

Bolivia – Freedom of the Press 2012, http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/
bolivia (dostęp 07.01.2014) 

Bolivia – Freedom of the Press 2013, http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/bolivia 
(dostęp 07.01.2014)

Boliwia: Kościół murem za dziennikarzami, 2012, http://www.opoka.org.pl/aktualnosci/news.
php?s=opoka&id=44234 (dostęp 21.12.2013)

Boliwia: Kościół o zagrożonej wolności słowa, 2010, http://info.wiara.pl/doc/639956.Boliwia-Kosciol-
o-zagrozonej-wolnosci-slowa (dostęp 21.12.2013)

Brewer-Carías, A. R. 2009. Venezuela 2009 Referendum On Continuous Reelection: Constitutional 
Implications, http://ilas.columbia.edu/images/uploads/workingpapers/Allan_Brewer-Carias-_Ven-
ezuela_2009_Referendum_on_Continuous_Re-Election,_Constitutional_Implications.pdf (dostęp 
13.12.2013)

Community radio destroyed in clashes between rival peasant groups, 2013, http://en.rsf.org/bolivia-
community-radio-destroyed-in-24-05-2013,44671.html (dostęp 22.12.2013)

Condenan a un periodista a dos años y medio de prisión por „difamación” y „calumnia”, 2012, http://
es.rsf.org/bolivia-condenan-a-un-periodista-a-dos-15-03-2012,42130.html (dostęp 21.12.2013)

Chávez cierra 34 radios, 2009, http://www.elnuevodiario.com.ni/nacionales/53695 (dostęp 19.12.2013)
EFE 2009. Chávez suspende su programa „Aló Presidente” por un „quebranto de salud”, http://www.

abc.es/20091011/internacional-iberoamerica/chavez-suspende-programa-presidente-200910111720.
html (dostęp 18.12.2013)

Evo critica a los medios y pone libertad de expresión en la agenda de la Cumbre, 2011, http://www.
opinion.com.bo/opinion/articulos/2011/1129/noticias.php?id=33625 (dostęp 20.12.2013)

Evo Morales, discurso de investidura, 2010, http://discursosparalahistoria.wordpress.com/2010/03/16/
evo-morales-discurso-de-investidura/#more-185 (dostęp 20.12.2013)

Freedom of the Press – Freedom House, http://www.freedomhouse.org/report-types/freedom-press 
(dostęp 06.01.2014)

Garrido, M. 2012. Venezuela: el costo de la libertad de expresión, http://www.rnw.nl/espanol/article/
venezuela-el-costo-de-la-libertad-de-expresi%C3%B3n (dostęp 19.12.2013)

Globovisión faces sanctions for its interpretation of the constitution, 2013, http://en.rsf.org/venezuela-
globovision-faces-sanctions-for-11-01-2013,43899.html (dostęp 15.12.2013)

GMT 2007. Morales entrega a municipios donación de Chávez en medio de duras críticas, http://wvw.
nacion.com/ln_ee/2007/abril/14/latinoamericaya-070414153232.m7sjybiu.html (dostęp 20.12.2013)

Golinger, E. 2004. A Case Study of Media Concentration and Power in Venezuela, http://venezuela-
nalysis.com/analysis/710 (dostęp 14.12.2013)

Grebe, R. 2007. Evo Morales y los medios, http://www.monografias.com/trabajos908/evo-morales-
medios/evo-morales-medios.shtml (dostęp 19.12.2013)



247POPULISTYCZNE RZĄDY A WOLNOŚĆ MEDIÓW...

Guzikowska, M. 2012. TeleSur – głos Południa?, http://www.psz.pl/tekst-42708/TeleSur-glos-Poludnia 
(dostęp 18.12.2013)

Higuera, S. 2012. Gobierno boliviano enjuicia a tres medios por “incitación al racismo” al informar 
sobre discurso del presidente, http://knightcenter.utexas.edu/es/blog/00-11211-gobierno-boliviano-
enjuicia-tres-medios-por-%E2%80%9Cincitacion-al-racismo%E2%80%9D-al-informar-sobre- 
(dostęp 21.12.2013)

Hoyer, M. 2012. Evo Morales evidencia contradicciones en su postura frente a la prensa, http://www.
freemedia.at/index.php?id=302&tx_ttnews[tt_news]=6102&cHash=9705752838 (dostęp 23.12.2013)

Hugo Chávez cierra otras 29 radios, 2009, http://www.opisantacruz.com.ar/home/2009/09/08/hugo-
chavez-cierra-otras-29-radios/7319 (dostęp 19.12.2013)

La Empresa Nacional de Televisión Boliviana (ENTB) quiebra por pérdidas y el Gobierno lanza 
Bolivia TV, 2009, http://www.fmbolivia.com.bo/noticia11613-la-empresa-nacional-de-television-
boliviana-entb-quiebra-por-perdidas-y-el-gobierno-lanza-bolivia-tv.html (dostęp 20.12.2013)

La Ley Contra el Racismo y toda Forma de Discriminación, 2010, http://www.gacetaoficialdebolivia.
gob.bo/edicions/view/178NEC (dostęp 21.12.2013)

La Ley general de Telecomunicaciones, Tecnologías de Información y Comunicación, 2011, http://
www.gacetaoficialdebolivia.gob.bo/normas/view/139394 (dostęp 22.12.2013)

La Ley Orgánica de Educación, 2009, http://www.ipasme.gob.ve/index.php?option=com_content&vi
ew=article&id=553:gaceta-oficial-la-ley-organica-de-educacion-loe&catid=3:noticias-especiales 
(dostęp 18.12.2013)

Ley de Telecomunicaciones, 2011–2013, http://www.softwarelibre.org.bo/wiki/doku.php?id=ley_de_tele-
comunicaciones_2011 (dostęp 22.12.2013)

Maroszek, M. 2010. Wenezuela krwawi, http://www.mojeopinie.pl/wenezuela_krwawi,3,1282727747 
(dostęp 18.12.2013)

Maroszek, M. 2011. Boliwijskie „gasolinazo”, http://www.mojeopinie.pl/boliwijskie__gasolina-
zo,3,1294003971 (dostęp 04.01.2014)

McNulty, C., Migliorelli, L. 2009. Media In Venezuela: Facts and Fiction, http://upsidedownworld.
org/main/venezuela-archives-35/2059-media-in-venezuela-facts-and-fiction (dostęp 15.12.2013)

mol/PAP 2010. Chavez zadebiutował na Twitterze, http://swiat.newsweek.pl/chavez-zadebiutowal-na-
twitterze,57484,1,1.html (dostęp 19.12.2013)

Morales chwyta za telewizję, 2008, http://tierralatina.blox.pl/2008/07/Morales-chwyta-za-telewizje-1.
html (dostęp 20.12.2013)

Murió Hugo Chávez, 2013. http://www.lanacion.com.ar/1542831-murio-hugo-chavez (dostęp 12.12.2013)
Orellana Aillón, L. 2006. Hacia una caracterización del gobierno de Evo Morales, http://biblioteca.

clacso.edu.ar/subida/clacso/osal/20110327105108/6aillon.pdf.ori (dostęp 11.12.2013)
Periodistas marchan ante juicios de Evo Morales contra medios, 2012, http://peru21.pe/mundo/

periodistas-marchan-contra-juicios-evo-morales-contra-medios-2039805 (dostęp 21.12.2013)
Plewka-Szmigiel, A. 2012. Sześć lat Moralesa, http://latinoamerica.pl/szesc-lat-moralesa/ (dostęp 11.12.2013)
Politycy odkrywają Twittera podczas kampanii wyborczej, a po wyborach ich konta milkną, 2012.

http://www.press.pl/newsy/internet/pokaz/39545,Politycy-odkrywaja-Twittera-podczas-kampanii-
wyborczej_-a-po-wyborach-ich-konta-milkna (dostęp: 19.12.2013)

Press Freedom Index 2002, http://en.rsf.org/spip.php?page=classement&id_rubrique=297 (dostęp 
05.01.2014)

Press Freedom Index 2003, http://en.rsf.org/spip.php?page=classement&id_rubrique=551 (dostęp 
05.01.2014) Press Freedom Index 2004, http://en.rsf.org/spip.php?page=classement&id_ru-
brique=550 (dostęp 05.01.2014)

Press Freedom Index 2005, http://en.rsf.org/spip.php?page=classement&id_rubrique=549 (dostęp 
05.01.2014)

Press Freedom Index 2006, http://en.rsf.org/spip.php?page=classement&id_rubrique=35 (dostęp 
05.01.2014)



248 ANNA RATKE-MAJEWSKA

Press Freedom Index 2007, http://en.rsf.org/spip.php?page=classement&id_rubrique=34 (dostęp 
05.01.2014)

Press Freedom Index 2008, http://en.rsf.org/spip.php?page=classement&id_rubrique=33 (dostęp 
05.01.2014)

Press Freedom Index 2009, http://en.rsf.org/spip.php?page=classement&id_rubrique=1001 (dostęp 
05.01.2014)

Press Freedom Index 2010, http://en.rsf.org/spip.php?page=classement&id_rubrique=1034 (dostęp 
05.01.2014)

Press Freedom Index 2011–2012, http://en.rsf.org/spip.php?page=classement&id_rubrique=1043 
(dostęp 05.01.2014)

Press Freedom Index 2013, http://en.rsf.org/spip.php?page=classement&id_rubrique=1054 (dostęp 
05.01.2014)

Promulgada sin modificaciones, la Ley contra el Racismo debe ser aplicada con discernimiento en ma-
teria de prensa, 2010, http://es.rsf.org/bolivie-promulgada-sin-modificaciones-la-11-10-2010,38422.
html (dostęp 21.12.2013)

Reporters Without Borders releases 2014 Press Freedom Index, 2014, http://en.rsf.org/reporters-
without-borders-releases-12-02-2014,45849.html (dostęp 13.02.2014)

Reports – Freedom House, http://www.freedomhouse.org/reports (dostęp 06.01.2014)
Romero Jiménez, J. E. 2007. Las elecciones presidenciales en Venezuela 2006. Perspectivas Políticas 

e Implicaciones para América Latina y para la situación socio-política de Venezuela, http://
nuevomundo.revues.org/3900 (dostęp 13.12.2013)

Skowronek, T. 2012. Wenezuela u progu zmian?, http://geopolityka.org/komentarze/1780-wenezuela-
u-progu-zmian (dostęp 14.12.2013)

Tryc-Ostrowska, M. 2010. Chávez chce kontrolować Internet, http://www.rp.pl/artykul/25,577171_Ch-
vez-chce-kontrolowac-Internet.html (dostęp 19.12.2013)

Una tercera radio dinamitada en doce días; periodistas son víctimas de motín policíaco, 2012, http://
es.rsf.org/bolivia-dinamitan-una-radio-la-tercera-en-27-06-2012,42892.html (dostęp 22.12.2013)

Venezuela – Freedom of the Press 2002, http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2002/
venezuela (dostęp 06.01.2014)

Venezuela – Freedom of the Press 2003, http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2003/
venezuela (dostęp 06.01.2014)

Venezuela – Freedom of the Press 2004, http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2004/
venezuela (dostęp 06.01.2014)

Venezuela – Freedom of the Press 2005, http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2005/
venezuela (dostęp 06.01.2014)

Venezuela – Freedom of the Press 2006, http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2006/
venezuela (dostęp 06.01.2014)

Venezuela – Freedom of the Press 2007, http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2007/
venezuela (dostęp 06.01.2014)

Venezuela – Freedom of the Press 2008, http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2008/
venezuela (dostęp 06.01.2014)

Venezuela – Freedom of the Press 2009, http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2009/
venezuela (dostęp 06.01.2014)

Venezuela – Freedom of the Press 2010, http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2010/
venezuela (dostęp 06.01.2014)

Venezuela – Freedom of the Press 2011, http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2011/
venezuela (dostęp 06.01.2014)

Venezuela – Freedom of the Press 2012, http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/
venezuela (dostęp 06.01.2014)



249POPULISTYCZNE RZĄDY A WOLNOŚĆ MEDIÓW...

Venezuela – Freedom of the Press 2013, http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/
venezuela (dostęp 06.01.2014)

Venezuela: Ley de responsabilidad social en servicios de radio, televisión y medios electróni-
cos, 2011, http://www.article19.org/resources.php/resource/2894/es/venezuela:-ley-de-re-
sponsabilidad-social-en-servicios-de-radio,-televisi%EF%BF%BD%C2%B3n-y-medios 
electr%EF%BF%BD%C2%B3nicos (dostęp 19.12.2013)

Wenezuela: prezydent Chávez zamknął stacje radiowe, 2009, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/
wenezuela-prezydent-chavez-zamknal-stacje-radiowe (dostęp 19.12.2013)

Wołowski, M. 2012. Organización Cisneros. Jak Pico Bolívar, http://www.psz.pl/tekst-42704/
Organizacion-Cisneros-Jak-Pico-Bolivar (dostęp 14.12.2013)

World Report – Venezuela, 2010, http://en.rsf.org/report-venezuela,195.html (dostęp 15.12.2013)
Zamorano, A. 2012. El día que Chávez fue reelecto por tercera vez, http://www.bbc.co.uk/mundo/

noticias/2012/10/121008_venezuela_elecciones_2012_chavez_gana_elecciones_az.shtml (dostęp 
13.12.2013)

Zubrzycka, K. 2012. Wenezuelskie wojny medialne, http://www.psz.pl/tekst-41724/Wenezuelskie-
wojny-medialne (dostęp 14.12.2013)

ABSTRACT

The main aim of this article is to answer the question of how populist governments of Hugo Chávez 
in Venezuela and Evo Morales in Bolivia affected the freedom of the media in countries governed by 
them. The text discusses actions made by the leaders who wanted to secure their unrestricted access 
to the mass media, stifle independent media and make them obedient to the government in order to 
build a positive image of the authorities. This article also made an attempt to perceive an analogy 
between Chávez’s and Morales’ decisions and to make a comprehensive assessment of the effects of 
these interventions.

Keywords: Hugo Chávez, Evo Morales, populism, freedom of the media

BIOGRAFIA

Mgr Anna Ratke-Majewska, doktorantka na Wydziale Politologii i Studiów Mię-
dzynarodowych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. W centrum jej zainte-
resowań badawczych znajdują się relacje polityczne, gospodarcze i kulturalne Polski 
z państwami Ameryki Łacińskiej. Specjalizuje się ponadto w problematyce polityki 
historycznej współczesnej Hiszpanii i Chile; e-mail: anna.ratkemajewska@gmail.com




