Metodologiczne problemy badania zależności pomiędzy agendą medialną, publiczną i polityczną

Ewa Nowak

Streszczenie w języku polskim


Opracowanie jest próbą przedstawienia najważniejszych ustaleń i  propozycji metodologicznych związanych z  badaniem relacji pomiędzy agendą medialną, publiczną oraz polityczną na gruncie teorii agenda-setting. W  pierwszej części opracowania zostanie przedstawiona metodologia stosowana dotychczas w  badaniu relacji pomiędzy agendą medialną a  publiczną. W  drugiej części analizie zostaną poddane metody wykorzystywane do ustalania zależności pomiędzy agendą medialną a  polityczną. W  obrębie tego zagadnienia zaproponowano modele badawcze bazujące na dotychczasowych doświadczeniach badaczy tego przedmiotu oraz własnej konceptualizacji i  operacjonalizacji problemu.

Słowa kluczowe


metodologia; agenda-setting; media masowe; opinia publiczna; agenda polityczna

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Baumgartner, F.R., Jones, B.D. 2009. Agendas and Instability in American Politics, Chicago, The University of Chicago Press, s. 132–133.

Baumgartner, F.R., Jones B.D., Leech B.L. 1997. Media attention and congressional Agendas [w:] Do the media govern? Politicians, voters and reporters in America, S. Iyengar, R. Reeves (red.), Sage, Thousand Oaks, s. 349–363.

Birkland, T.A. 2007. After Disaster: Agenda Setting, Public Policy and Focusing Event, Georgetown University Press, Washington, s. 3–19, 47–70 i in.

Cobb, R.W., Elder, C.D. 1971. The Politics of Agenda-Building: An Alternative Perspective for Modern Democratic Theory, „The Journal of Politics”, vol. 33, s. 892–915, 906–907.

Cook, F.L. i in. 1983. Media and agenda setting: Effects on the public, interest group leaders, policy makers, and policy, „Public Opinion Quarterly”, vol. 4, s. 16–35.

Curran, J., Seaton, J. 2003. Power without Responsibility. The Press, Broadcasting and New Media in Britain, Routledge, New York.

Dearing, J.W., Rogers, E.M. 1996. Agenda-Setting. Communication Concepts 6, Sage, Thousand Oaks, s. 9, 74.

Dobek-Ostrowska, B. 2001. Nauki o komunikowaniu, paradygmaty, szkoły, teorie [w:] Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, B. Dobek-Ostrowska (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, s. 17, 37.

Edwards, G.C., Wood D. 1999. Who Influences Whom? The President, Congress and the Media, „American Political Science Review”, vol. 93 (2), s. 327–344.

Funkhouser, G.R. 1973. The issues of the sixties: An exploratory study in the dynamics of public opinion, „Public Opinion Quarterly”, vol. 37 (1), s. 62–75.

Goban-Klas, T. 2005, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo PWN, Warszawa, s. 244–245; 243–247.

Iyengar, S., Kinder, D.R. 1987. News that Matters. Television and American Opinion, University of Chicago Press, Chicago, s. 19–21.

Kepplinger, H.M. 2007. Demontaż polityki w społeczeństwie informacyjnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 16.

Kepplinger, H.M. 2007. Reciprocal Effects: Toward a Theory of Mass Media Effects on Decision Makers, „The International Journal of Press/Politics”, vol. 12 (2), s. 3–23.

Koch-Baumgartner, S., Voltmer, K. 2010. Conclusion. The interplay of mass communication and political decision making – policy matters [w:] Public Policy and Mass Media. The interplay of mass communication and political decision making, S. Koch-Baumgartner, K. Voltmer (red.), Routledge Taylor & Francis Group, New York, s. 215–224.

Linsky, M. 1986. Impact: How the Press Affects Federal Policy Making, W.W. Norton, New York, s. 87.

Łódzki, B. 2010. Ustanawianie agendy mediów podczas kampanii wyborczych w 2005 roku, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, s. 36–37.

McCombs, M. 2008. Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Kraków 2008, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. XXIII, 41–58 i in.

McCombs, M. i in. 2011. International Applications of Agenda-Setting Theory’s Acapulco Typology [w:] The Sourcebook of Political Communication Research. Methods, Measures, and Analytical Techniques, E.P. Bucy, R.L. Holbert (red.), s. 387.

McCombs, M., Reynolds, A. 2009. How the News Shapes Our Civic Agenda [w:] Media Effects. Advances in Theory and Research, J. Bryant, M.B. Oliver (red.), Routledge, New York, s. 5.

Miller, J. 2007. Examining the Mediators of Agenda-setting: A New Experimental Paradigm Reveals the Role of Emotions, „Political Psychology”, vol. 28, nr 6, s. 690.

Nowak E. 2013. Rola mediów masowych w ustanawianiu agendy politycznej [w:] Agenda-setting w teorii i praktyce politycznej, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 39–74.

Pritchard, D., Berkowitz D. 1993. The Limits of Agenda-setting: the Press and Political Responses to Crime in the United States, 1950–1980, „International Journal of Public Opinion Research”, vol. 5 (1), s. 86–89.

Protess, D.L. i in. 1991. The Journalism of Outrage, Guilford Press, New York.

Shaw, D., McCombs, M. 1977. The Emergence of American Political Issues, MN: West, St. Paul.

Soroka, S.N. 2002. Agenda-setting Dynamics in Canada, UBC Press, Vancouver, s. 11, 56–59, 97.

Trumbo, C. 1995. Longitudinal Modelling of Public Issues: An Application of the Agenda-Setting Process to the Issue of Global Warming, „Journalism and Mass Communication Monographs”, vol. 152, s. 1–57.

Van Aelst, P., Walgrave, S. 2011. Minimal or Massive? The Political Agenda-Setting Power of the Mass Media According to Different Methods, „The International Journal of Press/Politics”, vol. 16 (3), s. 295–313.

Walgrave, S., Van Aelst, P. 2004. The Mass Media’s Political Agenda-Setting Power. Toward an Integration of the Available Evidence, Paper prepared for delivery at the APSA Political Communication pre-conference, September 1st 2004, Chicago, s. 2.

Walgrave, S., Van Aelst, P. 2006. The Contingency of the Mass Media’s Political Agenda Setting Power: Toward a Preliminary Theory, „Journal of Communication”, vol. 56, 89.

Weaver, D., Graber, D., McCombs, M., Eyal, C. 1981. Media Agenda-setting in a Presidential Election: Issues, Images and Interest, Westport.

Wimmer, R.D., Dominick, J.R. 2008. Mass media. Metody badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 162–167 i in.

Zhu, J.J., Blood, D. 1996. Media agenda-setting theory: review of a 25-year research tradition, „Perspectives”, vol. 8, s. 97–149.

Źródła internetowe

Analiza głównych wydań dzienników informacyjnych, Press Service, http://www.press-service.com.pl/pl/analiza-glownych-wydan-dzienniko/, 31.01.2012.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/k.2013.20.2.187
Data publikacji: 2013-11-18 00:00:00
Data złożenia artykułu: 2015-07-18 09:44:33


Statystyki


Widoczność abstraktów - 920
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 552

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2015 Ewa Nowak

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.