THE IDEA OF THE UNESCO CREATIVE CITIES NETWORK IN THE CONTEXT OF A CREATIVE CITY IN THE FIELD OF “MEDIA ARTS”

Joanna Hołda

Abstract


Modern cities are looking for a direction of development using the inherent potential, resources, or heritage. Their competitiveness is also built through innovative solutions or engaging in various projects to create a comfortable and safe space for living. Creativity and culture are important in these circumstances, and appealing to the individual creativity of residents helps create a creative city (in which the creative and cultural industries sector is also developing). In this context, it is worth introducing the program of the UNESCO Creative Cities Network. Over the years, the network of international cooperation created gives inspiration and impetus to the development of many urban centers in different parts of the world. An interesting solution is the separate area of “media arts”, which is an attractive alternative for the development of creativity, culture and entrepreneurship in cities (including smaller centers), also thanks to the use of technological potential and the inclusion of various communities in urban processes.


Keywords


media art, city, international cooperation, creativity, creative city

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Ben-Ari, E., Otmazgin, N. 2020. Creativity and Innovation in the Media and Cultural Industries: Setting an Agenda for the Social and Human Sciences, [w:] Creative Context Creativity and Innovation in

the Media and Cultural Industries, E. Ben-Ari, N. Otmazgin (red.), Springer Nature, Singapore. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-15-3056-2.

Dellisanti, R. 2023. Cultural and Creative Industries and Regional Development Creativity Where and Why, Springer Nature Switzerland. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-29624-6.

Florida, R. 2010. Narodziny klasy kreatywnej, T. Krzyżanowski, M. Penkala (tłum.), Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.

Florida, R., Mellander, CH., Adler, P. 2015. Creativity in the city, [w:] The Oxford handbook of creative industries, C. Jones, M. Lorenzen, J. Sapsed (red.), Oxford University Press, Oxford.

Hołda, J. 2017. Miastotwórcza rola przemysłów kreatywnych, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio K – Politologia” nr 24 (2), ss. 225–236. DOI: https://doi.org/10.17951/k.2017.24.2.225.

Hołda, J. 2025. Media jako sub-sektor przemysłów kreatywnych, [w:] Media w ekonomii – ekonomia w mediach, J. Głuchowski, K. Zdanowicz-Cyganiak (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice, https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/1004043 (dostęp: 22.07.2025).

Ilciów, A. 2023. Nowoczesne technologie w rozwoju miasta. Strategie – realizacje – oczekiwania, „Środkowoeuropejskie

Studia Polityczne”, nr 2, ss. 27–50. DOI: https://doi.org/10.14746/ssp.2023.2.2.

Jacobs, J. 2014. Śmierć i życie wielkich miast Ameryki, Ł. Mojsak (tłum.), Centrum Architektury, Warszawa.

Jedlińska, R. 2020. Inteligentne miasta – wybrane zagadnienia, [w:] Inteligentne miasta, Agnieszka Budziewicz-Guźlecka (red.), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.

Kluszczyński, R. W. 2014. Paradygmat sztuk nowych mediów, „Kwartalnik Filmowy”, nr 85, ss. 194–205. DOI: https://doi.org/10.36744/kf.2471.

Landry, Ch. 2013. Kreatywne miasto, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.

Luerdi, L. 2023, Enhancing sustainable development at locat leve: a stusy of UNESCO’s initiative trough Creative Cities Network, „Journal EL-RIYASAH”, nr 14(2), ss. 118–133. DOI: 10.24014/jel.v14i2.29463.

Michalska-Żyła, A. 2018. Procesy transformacji miasta poprzemysłowego jego wizerunek. Przykład Łodzi, „Miscellanea Anthropologica et Sociologica”, nr 19 (1), ss. 308–326, https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/maes/issue/view/209 (dostęp: 22.07.2025).

Miaskowska, M. 2013. Sztuka a media, „Rynek – Społeczeństwo – Kultura”, nr 4 (8), ss. 38–42, www.academia.edu/63352147/Sztuka_a_media (dostęp: 22.07.2025).

Namyślak, B. 2013. Działalności twórcze a rozwój miast. Przykład Wrocławia, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław.

O’Brien, D. 2014, Cultural policy. Management, value and modernity in the creative industries, Routledge, Londyn–Nowy Jork.

Oren, H. 2025, Collaboration, Technology, and Vision: Tel Aviv’s journey to becoming a leading Smart City and innovation ecosystem, https://citiesofthefuture.eu/tel-aviv-journey-to-smart-innovation/ (dostęp: 11.07.2025).

Pawlik, A. 2017. Kreatywne miasto podstawą rozwoju, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 490, ss. 231–238. DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2017.490.21.

Pyka, R. 2018. Kultura jako czynnik miejskiej rezyliencji na przykładzie dawnych miast przemysłowych należących do Sieci Miast Kreatywnych UNESCO. Przypadek dwóch miast: Katowice i Saint-Étienne, „Kultura i Społeczeństwo”, t. 62, nr 3, ss. 3–27. DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2018.62.3.1.

Rogowska, M. 2013. Koncepcja kreatywnego miasta w teorii i praktyce, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 320, ss. 156–165.

Sokołowicz, M., Zasina, J. 2016. Sektor kultury jako czynnik transformacji miasta przemysłowego w kierunku miasta kreatywnego i inteligentnego? Przykład Łodzi, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oecoomica”, nr 4 (234), ss. 5–19. DOI: https://doi.org/10.18778/0208-6018.324.01.

Wang, X., Tang, M., Ji, Y. 2023. The Role and Impact of Media Arts in Today’s Global Society, [w:] Proceedings of the 2023 3rd International Conference on Social Development and Media Communication (SDMC 2023), S. A. Qalati i in. (red.) „Advances in Social Science, Education and Humanities Research 807”. DOI: https://doi.org/10.2991/978-2-38476-178-4_32.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/k.2025.32.1.45-56
Date of publication: 2025-10-06 10:24:25
Date of submission: 2025-04-07 21:59:23


Statistics


Total abstract view - 0
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Joanna Hołda

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.