Typologia pakietów turystycznych na podstawie kryteriów systemów rezerwacyjnych
Streszczenie w języku polskim
W artykule zaproponowano typologię pakietów turystycznych na podstawie kryteriów zamieszczonych w najpopularniejszym systemie rezerwacyjnym biur podróży. Ponieważ głównym źródłem informacji o pakietach turystycznych są komputerowe systemy rezerwacyjne, to omówiono ich ewolucję od ich początków w XIX w. do współczesności. Badania przeprowadzono z użyciem kilku metod: metaanalizy w zakresie definicji i podziałów pakietów turystycznych występujących w literaturze przedmiotu; badań sondażowych techniką CATI wśród pracowników biur podróży na terenie Lublina; kwerendy pakietów turystycznych z użyciem systemu rezerwacyjnego MerlinX. Otrzymane wyniki pozwoliły na zaproponowanie typologii pakietów turystycznych, głównie na podstawie: miejsca realizacji usług; liczby i rodzaju usług tworzących pakiet; usług, które są lub nie są zawarte w cenie pakietu. Wyróżniono pakiety: pobytowe, objazdowe, pobytowo-objazdowe oraz fakultatywne, które dzielą się na podstawowe i poszerzone. W odniesieniu do trzeciego kryterium, tj. ceny, wyróżniono usługi fakultatywne. Dodatkowo określono cechy pakietów, uwzględniając pięć kryteriów: zasięg (miejsce docelowe podróży); środek transportu; długość trwania podróży (liczba noclegów); kategoria zakwaterowania; opcja wyżywienia.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Aamir S., Atsan N. 2020. The Trend of Multisided Platforms (MSPs) in the Travel Industry: Reintermediation of Travel Agencies (OTAs) and Global Distribution Systems (GDSs). Journal of Tourism Futures 6(3), 271–279. https://dx.doi.org/10.1108/JTF-10-2019-0121
Ahmad A.H., Idris I., Mason C., Hasim M.A., Sajila S. 2020. The Impacts of Motives, Barriers and Behaviour on the Travel Package Attractiveness from Muslim Travelers Perspectives. International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering 9(3), 2714–2721. https://dx.doi.org/10.35940/ijitee.C9231.019320
Archdale G. 1993. Computer Reservation Systems and Public Tourist Offices. Tourism Management 14(1), 3–14. https://doi.org/10.1016/0261-5177(93)90077-X
Artyshuk O. 2010. Indywidualne pakiety turystyczne w turystyce kulturowej. Turystyka Kulturowa (9), 4–24.
BlueVendo 2025. Wymiana danych między systemami. Online: https://bluevendo.pl/bv/integracje (dostęp: 8.01.2025).
Buhalis, D. 1993. Regional Integrated Computer Information Reservation Management Systems as a Strategic Tool for the Small and Medium Tourism Enterprises, Tourism Management 14(5), 366–378.
Buhalis D., Muiruri E.G., Njoroge J.M. 2022. Computer Reservation Systems. W: D. Buhalis (Ed.), Encyclopedia of Tourism Management and Marketing (s. 593–596). https://dx.doi.org/10.4337/9781800377486.computer.reservation.systems
Buhalis D., Efthymiou L., Uzunboylu N., Thrassou A. 2024. Charting the Progress of Technology Adoption in Tourism and Hospitality in the Era of Industry 4.0. EuroMed Journal of Business 19(1), 1–20. https://doi.org/10.1108/EMJB-11-2023-0310
Centralna Ewidencja Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych. 2025, 8 stycznia. Ewidencja. Online: https://ewidencja.ufg.pl/ewidencja/obywatel/wyszukiwanie (dostęp: 8.01.2025).
Cheng K., Lee Z.H., Shomali H. 2012. Airline Firm Boundary and Ticket Distribution in Electronic Markets. International Journal of Production Economics 137(1), 137–144. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2012.01.024
Delekta A., Delekta W., Stecko J. 2009. Globalny System Dystrybucji jako element rozwoju sektora usług turystycznych. Problemy Współczesnego Zarządzania, (3), 63–74.
Dudziak S., Borzyszkowski J. 2012. Analiza oferty specjalnych pakietów pobytowych i ich wykorzystania w obiekcie hotelarskim na przykładzie Royal Park Hotel & SPA w Mielnie. Ekonomiczne Problemy Usług, (96), 193–204.
Dziedzic E., Skalska T. 2012. Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju rynku usług turystycznych w Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie na Rzecz Badania, Rozwoju i Promocji Turystyki.
Garcia G., Dos Anjos S., Doğan S. 2022. Online Travel Agencies and Their Role in the Tourism Industry. Advances in Hospitality and Tourism Research 10(3), 361–386. https://doi.org/10.30519/ahtr.865546
Gąsior A. 2020. TUI Poland kończy współpracę z MerlinX. Online: https://www.waszaturystyka.pl/tui-poland-konczy-wspolprace-z-merlinx (dostęp: 10.01.2025).
Gholami R., Ravishankar M.N., Shirazi F., Machet C. 2017. An Exploratory Study on Sustainable ICT Capability in the Travel and Tourism Industry: The Case of a Global Distribution System Provider. Communications of the Association for Information Systems 40, 479–501. https://doi.org/10.17705/1CAIS.04022
Holloway J.C., Humphreys C., Davidson R. 2009. The Business of Tourism. Harlow: Pearson Education Ltd.
Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B. 2002. Produkt turystyczny. Turystyka i Hotelarstwo (1), 33–54.
Kociszewski P. 2017. Kształtowanie oferty na rynku turystyki kulturowej przez organizatorów turystyki (na przykładzie turystów seniorów). Turystyka Kulturowa (1), 80–105.
Konieczna-Domańska A. 1999. Biura podróży na rynku turystycznym. Warszawa: PWN.
Konieczna-Domańska A. 2007. Gospodarka turystyczna. Zagadnienia wybrane. Warszawa: Kanon.
Konieczna-Domańska A. 2008. Biura podróży na rynku turystycznym. Warszawa: PWN.
Kruczek Z., Walas B. 2009. Nowoczesne postrzeganie promocji kulturowych produktów turystycznych. W: A. Stasiak (red.), Kultura i turystyka – wspólnie zyskać! (s. 335–360). Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa.
Kruczek Z., Walas B. 2010. Promocja i informacja w turystyce. Kraków: Proksenia.
Loureiro A. 2016. Redefining Travel Commerce: The Travelport Perspective. Worldwide Hospitality and Tourism Themes 8(6), 699–704. https://doi.org/10.1108/WHATT-09-2016-0051
Medlik S. 1995. Leksykon podróży turystyki hotelarstwa. Warszawa: PWN.
MerlinX. 2025. Online: https://www.merlinx.pl (dostęp: 8.01.2025).
Michniewicz I., Peć M. 2014. Organizacja imprez i usług turystycznych. Technik obsługi turystycznej. Kwalifikacja T.13, T.14. Warszawa: WSiP.
Middleton T.V.C. 1996. Marketing w turystyce. Warszawa: Polska Agencja Promocji Turystyki.
Nalazek M. 2010. Internetowe kanały dystrybucji na rynku turystycznym. Warszawa: Difin.
Nalazek, M. 2013. Wpływ internetowej dystrybucji produktu turystycznego na rynek pośredników turystycznych. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Turystyki i Ekologii 3(1), 5–17.
Neider J. 2012. Transport międzynarodowy. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Oluyemi T., Olasoju O.O. 2023. Factors Influencing the Choice of Global Distribution Systems (GDSs) by Travel Agents in Nigeria. Federal Polytechnic Ado-Ekiti Journal of Management 3(1), 89–98. https://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.31837.01760
Pan B. 2016. Global Distribution System. W: J. Jafari, H. Xiao (Eds.), Encyclopedia of Tourism (s. 396–397). Switzerland: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-01384-8_95
Panasiuk, A. 2014a. Rynek turystyczny. Studium strukturalne. Warszawa: Difin.
Panasiuk A. 2014b. Wymiary oferty na rynku turystycznym. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu 46, 119–128.
Pitrus E. 2007. Internet w polskiej turystyce. Prace Geograficzne. Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego 177(1), 277–287.
Prylińska M., Ratkowska P. 2009. City break – próba wyjaśnienia i zdefiniowania zjawiska w odniesieniu do polskiego rynku usług turystycznych. Turystyka Kulturowa 10, 4–16.
Rainbow Tours 2007. Raport DM Polonia Net SA – Rainbow Tours SA. Online: https://www.bankier.pl/static/att/34000/1635550_Rainbowraportanalityczny.pdf (dostęp: 8.01.2025).
Resabee. 2025. Online: https://www.resabee.com/pl (dostęp: 8.01.2025).
Schmetterling International GmbH & Co. 2025. Online: https://schmetterling.de (dostęp: 8.01.2025).
Schulz A. 1996. The Role of Global Computer Reservation Systems in the Travel Industry Today and in the Future. Tourism 6(2), 17–20.
Stec A. 2015. Wieloaspektowe podejście do definicji produktu turystycznego. Modern Management Review 20(3), 233–248. https://dx.doi.org/10.7862/rz.2015.mmr.47
Tripathi D., Singh P.K. 2024. Impact of Tourist Experiences in Tour Packages on Intention to Repeat. International Journal of Innovative Science and Research Technology 9(7), 1700–1710. https://doi.org/10.38124/ijisrt/IJISRT24JUL324
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/b.2024.79.0.115-132
Data publikacji: 2025-02-07 00:00:00
Data złożenia artykułu: 2025-01-29 10:05:25
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2025 Monika Widz

Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.