Literatura jako nauka pomocnicza w nauczaniu geografii

Ireneusz Gielata

Streszczenie w języku polskim


W artykule omówiono zagadnienie statusu literatury w nauczaniu geografii. Literatura, podobnie jak kartografia, mapuje przestrzeń, nadając jej imiona własne, które pozwalają zobaczyć w przestrzeni swoiste miejsca „zgęstniałego, mnogiego czasu” (Claudio Magris). Literackie mapy wiążą topografię z historią i w ten sposób realizują geopolityczny projekt „myślenia o miejscu, czasie i akcji jako spójnej całości” (Karl Schlögel). Nazwy literackie, takie jak Conradowskie „jądro ciemności” czy mare nostrum, mare monstrum z eseju Dariusza Czai, w dydaktyce geografii potrafią ukazać dramat „nawarstwiania się ziemi i historii” (Magris), dzięki czemu mapa w procesie nauczania może wywoływać katarktyczne doznania, tzn. wyostrzać wzrok, uaktywniać i uwrażliwiać spojrzenie ucznia.


Słowa kluczowe


dydaktyka geografii; literatura; nauczanie; przestrzeń; topografia; proces nauczania

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Conrad-Korzeniowski, J. (1972). Jądro ciemności. Przeł. A. Zagórska. Wrocław: Ossolineum.

Czaja, D. (2018). Gramatyka bieli. Antropologia doświadczeń granicznych. Kraków: Wydawnictwo Pasaże.

Koziołek, K. (2017). Czas lektury. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Magris, C. (2002). Mikrokosmosy. Przeł. J. Ugniewska, A. Osmólska-Mętrak. Warszawa: Czytelnik.

Magris, C. (2009). Podróż bez końca. Przeł. J. Ugniewska. Warszawa: Fundacja Zeszytów Literackich.

Markowski, M.P. (2013). Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki. Kraków: Universitas.

Nycz, R. (2017). Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.

Rybicka, E. (2014). Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich. Kraków: Universitas.

Schlögel, K. (2009). W przestrzeni czas czytamy. O historii cywilizacji i geopolityce. Przeł. I. Drozdowska, Ł. Musiał. Posłowie H. Orłowski. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Simmel, G. (2006). Most i drzwi. Wybór esejów. Przeł. M. Łukasiewicz. Warszawa: Oficyna Naukowa.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2021.6.93-103
Data publikacji: 2021-09-22 09:55:17
Data złożenia artykułu: 2020-05-25 17:32:21


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1127
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2021 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.