Działalność koncertowa i repertuar rzeszowskiego Towarzystwa Muzyczno-Śpiewaczego „Lutnia” w okresie autonomii galicyjskiej oraz I wojny światowej
Streszczenie w języku polskim
W artykule podjęto temat działalności koncertowej rzeszowskiego Towarzystwa Muzyczno-Śpiewaczego „Lutnia” w okresie autonomii galicyjskiej oraz I wojny światowej. Towarzystwo, założone w 1904 roku, stało się jednym z głównych ośrodków animacji życia muzycznego miasta u progu nowego wieku. Jego inicjatorem był Antoni Uruski. Różnorodny charakter koncertów, udział w uroczystościach jubileuszowych, współpraca z orkiestrami wojskowymi i Towarzystwem Gimnastycznym „Sokół”, a także koncerty z gościnnym udziałem zaproszonych muzyków i śpiewaków pokazują wielką aktywność koncertową Towarzystwa. Bogaty i różnorodny repertuar (dzieła symfoniczne, oratoria, opery, muzyka kameralna wokalna i instrumentalna), który „Lutnia” prezentowała publiczności, pozwala widzieć w niej ważną instytucję kształtującą kulturę i środowisko muzyczne miasta w omawianym okresie.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
LITERATURA
Bobowska-Hryniewicz A., Lepianka Kazimierz, [w:] Przemyski słownik biograficzny, red. E. Grin-Piszczek, T. Pudłocki, A. Siciak, Przemyśl 2016.
Chodkowski A. (red.), Encyklopedia muzyki, Warszawa 2006.
„Głos Rzeszowski” 1904–1918, R. 8–22.
Hoff J., Życie kulturalne. W kręgu teatru, literatury i muzyki, [w:] Dzieje Rzeszowa, red. F. Kiryk, t. 2, Rzeszów 1998.
Hoff J., Życie towarzyskie i kulturalne Rzeszowa w dobie autonomii Galicji, Rzeszów 1993.
Hordyński W., Czubski Jan, [w:] Polski słownik biograficzny, t. 4, Kraków 1938.
Kijas J., Dzieje rzeszowskiej „Lutni” w ciągu pierwszego 25-lecia 1904–1929, Rzeszów 1930.
Meissner A., Nauczyciele muzyki w galicyjskich zakładach kształcenia nauczycieli w latach 1871–1918, [w:] Musica Galiciana, red. L. Mazepa, t. 3, Rzeszów 1999.
Najdus W., Podłoże ruchu burżuazyjno-demokratycznego w Galicji w przededniu rewolucji 1905–1907 roku, „Przegląd Historyczny” 1955, nr 46/1–2.
„Nowości Ilustrowane” 1925, nr 24.
Poźniak W., Muzyka chóralna, [w:] Z dziejów polskiej kultury muzycznej, t. 2: Od Oświecenia do Młodej Polski, Kraków 1966.
Poźniak W., Opera po Moniuszce, [w:] Z dziejów polskiej kultury muzycznej, t. 2: Od Oświecenia do Młodej Polski, Kraków 1966.
Reiss J.W., Najpiękniejsza ze wszystkich jest muzyka polska, Kraków 1984.
Sienkiewicz-Bloch E., Przegląd publicznie prezentowanych utworów bydgoskich muzyków okresu 20-lecia międzywojennego, [w:] Czasy – muzyka – twórcy na Pomorzu i Kujawach, red. M. Zieliński, Bydgoszcz 2014.
Słownik biograficzny teatru polskiego 1765–1965, Warszawa 1973.
Sprawozdanie Dyrekcji Państwowego Seminarium Nauczycielskiego Męskiego im. Stanisława Staszica w Rzeszowie za rok szkolny 1935/36, Rzeszów 1936.
Swolkień H., Spadkobiercy Chopina i Moniuszki, [w:] Dzieje muzyki polskiej w zarysie, red. T. Ochlewski, Warszawa 1984.
Świeboda J., Oświata i szkolnictwo, [w:] Dzieje Rzeszowa, red. F. Kiryk, t. 2, Rzeszów 1998.
„Tygodnik Rzeszowski” 1908–1911, R. 1–4.
Wąsacz-Krztoń J., Edukacja muzyczna młodzieży gimnazjalnej w Galicji Zachodniej w dobie autonomii, Rzeszów 2019.
Wąsacz-Krztoń J., Rzeszowskie Towarzystwo Muzyczno-Śpiewacze „Lutnia” ośrodkiem integracji inteligencji miejskiej, „Galicja. Studia i Materiały” 2024, t. 11.
Wąsacz-Krztoń J., Z tradycji muzycznych Rzeszowa u schyłku XIX i w I połowie XX w. (do 1944 r.), [w:] Człowiek, społeczeństwo, źródło. Studia dedykowane Profesor Jadwidze Hoff, red. S. Kozak, D. Opaliński, J. Polaczek, S. Wieczorek, W. Zawitkowska, Rzeszów 2014.
ŹRÓDŁA INTERNETOWE
Encyklopedia Teatru Polskiego, https://encyklopediateatru.pl/autorzy/7091/wanda-trojanowska (dostęp: 2.11.2024).
Szypuła A., Maria Świeżawska, https://maestro.net.pl/document/memory/Swiezawska.pdf (dostęp: 23.01.2024).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/f.2024.79.291-312
Data publikacji: 2024-12-31 00:00:00
Data złożenia artykułu: 2024-02-26 09:53:52
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2025 Jolanta Wąsacz-Krztoń
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.