Assessment of the Teacher’s Work from the Perspective of Self-evaluation of Remote Education in the Opinion of Secondary School Students in the Context of Their Engagement, Activity and Passivity in the Online Learning Process During the Pandemic

Beata Bocian-Waszkiewicz

Abstract


The effects of the pandemic forced the education system to switch to online education. Teachers were put in the compulsory role of doing e-learning classes. The new situation in the functioning of education has specific consequences. A problem was posed, how students rate the teacher’s work in the distance learning system. The research group consisted of 270 people aged 16–18. They were students from high school, technical secondary school and basic industry school of the first degree. The teacher’s work was assessed on the basis of the self-evaluation of remote education in the opinion of the students. The evaluation defined in this way was related to contextual variables (student’s passivity and activity during online lessons, student’s engagement in additional educational and development programs). Then the correlation between the evaluation and contextual variables was determined. The results of the analyzes lead to the conclusion, that teacher evaluation depends on contextual variables – engagement (rho = 0.545) and activity (rho = 0.497) are positively correlated, and passivity (rho = –0.474) is negatively correlated with teacher evaluation. The evaluation of remote teacher work shows that most of the students evaluate the teacher’s work at an average level. In total, the self-evaluation in the opinion of the students turned out to be positive, as approximately 60% of the respondents expressed their opinion that the teacher’s work during the pandemic is on average or more than average satisfactory, therefore, it meets the conditions set in the evaluation, and only about 40% of teachers do not fulfil these obligations.


Keywords


teacher’s work; self-evaluation; activity; passivity; engagement; pandemic

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


LITERATURA

Adler, R., Rosenfeld, L., Proctor, R. (2006). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Bauman, T. (2005). Aktywizowanie uczenia się jako obiecująca perspektywa w myśleniu nauczycieli. Problemy Wczesnej Edukacji, 1(1), 15–28.

Ciężka, B. (2012). Koncepcja metodologiczna ewaluacji w nadzorze pedagogicznym w kontekście czterech generacji ewaluacji, czyli gdzie jesteśmy na „drzewie ewolucji” ewaluacji. W: G. Mazurkiewicz (red.), Jak być lepszym? Ewaluacja w edukacji (s. 55–69). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Deci, E.L., Ryan, R.M. (2008). Facilitating optimal motivation and psychological well-being across life’s domains”: Correction to Deci and Ryan (2008). Canadian Psychology/Psychologie canadienne, 262. DOI: https://doi.org/10.1037/0708-5591.49.3.262

Dembo, M. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: WSiP.

Galvin, K.M., Wilkinson, C.A. (2006). The Communication Process: Impersonal and Interpersonal. W: K.M. Galvin (ed.), Making Connections: Readings in Relational Communication (s. 4–10). Oxford: University Press.

Green, D.R. (1974). Psychologia w szkole. Warszawa: PWN.

Jagielska, K. (2020). Edukacja zdalna w sytuacji pandemii w doświadczeniach uczniów szkół średnich. W: N.G. Pikuła, K. Jagielska, J.M. Łukasik, Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19 (s. 95–119). Wydawnictwo Scriptum.

Jaskulska, S., Jankowiak, B. (2020). Jaki obraz szkoły w czasie pandemii COVID-19 wyłania się z badań nauczycieli i uczniów? Wnioski dla bliższej i dalszej przyszłości. W: N.G. Pikuła, K. Jagielska, J.M. Łukasik, Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19 (s. 57–71). Kraków: Wydawnictwo Scriptum.

Kołodziejczyk, J. (2010). Wymagania wobec szkół i obszarów ewaluacji. W: G. Mazurkiewicz (red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Konteksty (s. 91–100). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Korporowicz, L. (2000). Ewaluacja – zaproszenie do rozwoju. Edukacja i Dialog, 6, 15–20.

Korporowicz, L. (2008). Interakcyjne aspekty procesy ewaluacyjnego: pomiędzy analizą a animowaniem zmian społecznych. W: A. Haber (red.), Środowisko i warsztat ewaluacji (s. 71–90). Warszawa: Wydawnictwo PARP.

Kulczycki, E. (2012). Źródła transmisyjnego ujęcia procesu komunikacji. Studia Humanistyczne AGH, 1(12), 21–36.

MacBeath, J., McGlynn, A. (2002). Self-evaluation: What’s In It for Schools? London–New York: Routledge.

Martens, D. (2021). Research and Evaluation in Education and Psychology: Integrating Diversity with Quantitative, Qualitative, and Mixed Methods. Los Angeles: Sage Publishing.

Mazurkiewicz, G. (2012). Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Zasady i wartości. W: G. Mazurkiewicz (red.), Jak być lepszym? Ewaluacja w edukacji (s. 13–36). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Mizerek, H. (2011). Efektywna autoewaluacji w szkole – jak ją sensownie zaprojektować i przeprowadzić. W: G. Mazurkiewicz (red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Autonomia (s. 19–62). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Mizerek, H. (2012a). Dyskretny urok ewaluacji. W: G. Mazurkiewicz (red.), Jak być lepszym? Ewaluacja w edukacji (s. 37–54). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Mizerek, H. (2012b). Elementy autoewaluacji w szkole – jak ją sensownie zaprojektować i przeprowadzić. W: G. Mazurkiewicz (red.), Jak być lepszym? Ewaluacja w edukacji (s. 233–272). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Niemierko, B. (2007). Kształcenie szkolne. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Pancewicz, A. (2012). Aktywni uczniowie, szansa i wyzwanie dla szkoły. W: G. Mazurkiewicz (red.), Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy (s. 171–179). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Parsons, T. (1977). Social Systems and the Evolution of Action Theory. New York: The Free Press.

Plichta, P. (2020). Różne konteksty nierówności cyfrowych a wyzwania dla zdalnej edukacji – propozycje rozwiązań. W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (s. 70–80). Warszawa: EduAkcja.

Ptaszek, G., Stunża, G.D., Pyżalski, J., Dębski, M., Bigaj, M. (red.). (2020). Edukacja zdalna. Co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańsk: GWP.

Pyżalski, J. (2020). Co jest obecnie ważne, a co mniej, w działaniach szkół i nauczycieli. W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (s. 25–27). Warszawa: EduAkcja.

Sobczak, S., Zacharuk, T. (2019). Zaangażowanie nauczycieli w rolę zawodową a ich oczekiwania gratyfikacji finansowej za wykonywaną pracę. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 32(4), 133–165. DOI: https://doi.org/10.17951/j.2019.32.4.133-166

Sterna, D., Strzemieczny, J. (2012). Organizacja procesów edukacyjnych dla wspierania ucznia się. W: G. Mazurkiewicz (red.), Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy (s. 126–139). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Tomaszek, K., Muchacka-Cymerman, A. (2020). Wypalenie szkolne u adolescentów. Raport z badań polsko-amerykańskich. Kraków: Petrus.

Zahorska, M. (2020). Sukces czy porażka zdalnego nauczania? Warszawa: Fundacja im. Stefana Batorego.

NETOGRAFIA

Buchner, A., Majchrzak, M., Wierzbicka, M. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Raport z badań, edycja I. Pobrane z: https://centrumcyfrowe.pl/wpcontent/uploads/sites/16/2020/05/Edukacja_zdalna_w_czasie_pandemii.pptx-2.pdf (dostęp: 4.05.2021).

Buchner, A., Wierzbicka, M. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Raport z badań, edycja II. Pobrane z: https://centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/sites/16/2020/11/Raport_Edukacja-zdalna-w-czasie-pandemii.-Edycja-II.pdf (dostęp: 4.05.2021).

Długosz, P. (2020). Raport z badań „Krakowska młodzież w warunkach kwarantanny COVID-19”. Kraków: Instytut Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Pobrane z: https://mlodziez.krakow.pl/wp-content/uploads/2020/04/Krakowska-młodziez-COVID19.pdf (dostęp: 10.07.2021).

Korporowicz, L. (2015). Interakcyjna misja ewaluacji. W: Materiały VII Konferencji OSKKO. Pobrane z: https://oskko.edu.pl/konferencjaoskko2010/materialy/Interakcyjna_misja_ewaluacji-Korporowicz.pdf (dostęp: 30.04.2021).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.3.25-49
Date of publication: 2021-12-23 22:21:01
Date of submission: 2021-05-07 13:14:45


Statistics


Total abstract view - 1453
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1289

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Beata Bocian-Waszkiewicz

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.