Student Participation in (Self-)Learning at English Language Lessons: Teacher’s Survey Report

Anna Sarbiewska

Abstract


The aim of the article is to present students’ participation in (self-)education during English lessons conducted according to the participatory learning culture model. The study was conducted in a pragmatic paradigm, reaching for a research approach labeled “close-to-practice research”, with the use of the case study method. This approach enabled the researcher to bring to light students’ perspectives on participation in classroom work and in their own (self-)education. The study shows that students are interested and ready to participate in their own (self-)education in English lessons conducted according to the participatory learning culture model. This participation covers three scopes: setting their own goals to achieve, co-determining how they work at the lessons, and observing and evaluating their achievements. As a result, students present their own expectations of the taught subject, are able to manage their lesson work responsibly, consider learning not as an activity imposed by the teacher, but as a component of their own (self-)education, perceive learning as a stage of (self-)education, and acquire the skills to learn (how) to learn.


Keywords


English language lessons; participatory learning culture model; (self-)education; student

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


LITERATURA

Adrjan, B. (2011). Kultura szkoły. W poszukiwaniu nieuchwytnego. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Benner, D. (2018). Pedagogika ogólna a pedagogika specjalna. Rozważania na temat związku między inkluzją i ekskluzją z perspektywy trzech przyczyn procesów wychowania i kształcenia. W: J. Głodkowska, K. Sipowicz, I. Patejuk-Mazurek (red.), Tradycja i współczesność pedagogiki specjalnej w tworzeniu społeczeństwa dla wszystkich (s. 124–138). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Benner, D. (2021). Zarys ogólnej dydaktyki nauki. Podstawy i orientacje dla kształcenia nauczycieli, nauczania i badań edukacyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Bernstein, B. (1990). Odtwarzanie kultury. Warszawa: PIW.

Bielecka-Prus, J. (2010). Transmisja kultury w rodzinie i w szkole. Warszawa: PWN.

Borkowska, A. (1991). Jak uczniowie postrzegają swoich nauczycieli – wyniki badań przeprowadzonych w niektórych liceach płockich. Notatki Płockie. Kwartalnik Towarzystwa Naukowego Płockiego, 36(1), 55–60.

Czerepaniak-Walczak, M. (2018). Proces emancypacji kultury szkoły. Warszawa: Wolters Kluwer.

Dernowska, U., Tłuściak-Deliowska, A. (2013). Kultura szkoły. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Dudzikowa, M., Bochno, E. (2016). Wprowadzenie do serii „Kultura szkoły”. W: M. Dudzikowa, S. Jaskulska (red.), Twierdza. Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian? (s. 9–10). Warszawa: Wolters Kluwer.

Dweck, C. (2017). Mindset – Changing the Way You Think to Fulfil Your Potential. London: Robinson.

Edwards, S., Brown, C. (2020). Close-to-Practice Research: The Need for Student Voice and the Strange Case of Academy X. London Review of Education, 18(3), 480–494. DOI: 10.14324/LRE.18.3.11

Fink, L.D. (2003). Creating Significant Learning Experiences: An Integrated Approach to Designing College Courses. San Francisco: Jossey-Bass.

Gołębniak, B.D. (2021). Ekspansja uczenia się? Co z nauczaniem? Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Hawranek, M. (2021). Szkoły, do których chce się chodzić. Kraków: Znak Litera Nova.

Klus-Stańska, D. (2011). Oderwanie dydaktyki od pedagogiki ogólnej jako źródło jej kryzysu i znieruchomienia. W: T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Pedagogika ogólna. Dyskursy o statusie naukowym i dydaktycznym (s. 139–158). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Klus-Stańska, D. (2012). Wiedza, która zniewala. Transmisyjne tradycje w szkolnej edukacji. Forum Oświatowe, (1), 21–40.

Maison, D. (2022). Jakościowe metody badań społecznych. Podejście aplikacyjne. Warszawa: PWN. DOI: 10.53271/2022.057

Mertens, D.M. (2010). Research and Evaluation in Education and Psychology: Integrating Diversity with Quantitative, Qualitative, and Mixed Methods. Thousand Oaks: Sage Publication Inc.

Mezirow, J. (2000). Learning to Think Like an Adult: Core Concepts of Transformation Theory. W: J. Mezirow et al. (Ed.). Learning as Transformation: Critical Perspectives on a Theory in Progress (s. 3–33). San Francisco: Jossey-Bass.

Mizerek, H. (2015). Evidence-Based Practice in Education: Premises, Dilemmas, Prospects. Forum Oświatowe, 27(2), 25–40.

Mizerek, H. (2017). Studium przypadku w badaniach nad edukacją. Istota i paleta zastosowań. Przegląd Pedagogiczny, (1), 9–22.

Mizerek, H. (2021). Refleksja krytyczna w edukacji i pedagogice. Misja (nie)wykonalna? Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Nalaskowski, A. (2002). Przestrzenie i miejsca szkoły. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Nowosad, I. (2018). Z badań nad kulturą szkoły. W kalejdoskopie analiz i interpretacji. Studia Edukacyjne, (49), 159–174. DOI: 10.14746/se.2018.49.10

Nowosad, I. (2019). Kultura szkoły w rozwoju szkoły. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Nowotniak, J. (2019). Ewaluacja edukacyjna. Społeczne światy ewaluatorów. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Olechowska, A. (2021). Uniwersalne projektowanie dla uczenia się – możliwość czy utopia? Edukacja, 1(156), 42–56. DOI: 10.24131/3724.210104

Pauluk, D. (2022). Model oceniania wspierającego uczenie się i rozwój. Konteksty praktyczne i teoretyczne. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. DOI: 10.4467/K7357.26/22.22.15769

Perkowska-Klejman, A. (2009). Pomiar relacji interpersonalnych nauczyciel–uczeń. Ruch Pedagogiczny, (5–6), 65–74.

Perkowska-Klejman, A. (2016). Oblicza kultury szkoły. W: J. Korczak, B. Przybylski (red.), Różne oblicza edukacji (s. 11–26). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Radanowicz, E. (2020). W szkole wcale nie chodzi o szkołę. Głogów: Wydawnictwo Sensor.

Sarbiewska, A. (2022, w druku). Tworzenie partycypacyjnej kultury kształcenia na przykładzie szkolnych lekcji języka angielskiego. Studium przypadku.

Schulz, R. (2018). Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Schulz, R. (2020). Całość i struktura jako kategorie systemowego oglądu edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Stępkowski, D. (2019). Kształcenie jako dobro pedagogiczne i źródło nierówności edukacyjnej. W: K. Wrońska (red.), Dobra edukacji i ich pedagogiczna eksploracja (s. 57–71). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Stępkowski, D., Sarbiewska, A. (2021). Zarys pedagogiki pracy nad błędem. Studia z Teorii Wychowania, 12(4), 207–212.

Szulc, A. (2019). Nowa szkoła. Szczecin: Wydawnictwo Natuli.

Tłuściak-Deliowska, A. (2018). About the School and the Student-Teacher Relationship in the 21st Century: Some Perspectives and Challenges. Problems of Education in the 21st Century, 76(4), 422–424. DOI: 10.33225/pec/18.76.422

Tłuściak-Deliowska, A. (2019). Doświadczanie emocji w szkole i w związku ze szkołą. Perspektywa uczniów szkoły „świadczącej usługi edukacyjne o wysokiej jakości”. W: I. Przybylska (red.), Kultura emocjonalna szkoły – czasoprzestrzenie doświadczania emocji (s. 81–99). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Tłuściak-Deliowska, A., Dernowska, U. (2016). Kultura współpracy w szkole w percepcji nauczycieli szkół gimnazjalnych. Studia Edukacyjne, (40), 127–148. DOI: 10.14746/se.2016.40.8

Yin, R.K. (2015). Studium przypadku w badaniach naukowych. Projektowanie i metody. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Zaczyński, W.P. (1995). Praca badawcza nauczyciela. Warszawa: WSiP.

NETOGRAFIA

BERA. (2017). Close-to-Practice Research Project. Pobrane z: https://www.bera.ac.uk/project/close-to-practice-research-project

BERA. (2018). Close-to-Practice Educational Research: A BERA Statement. Pobrane z: https://www.bera.ac.uk/wp-content/uploads/2018/11/BERA-Close-to-Practice_statement_Nov2018-1.pdf

Hasło: Intersubiektywizm. Pobrane z: https://encyklopedia.pwn.pl/szukaj/intersubiektywizm.html

Ministerstwo Edukacji Narodowej. (2018). Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła ponadpodstawowa: liceum ogólnokształcące, technikum oraz branżowa szkoła I i II stopnia. Język obcy nowożytny. Pobrane z: https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2023/podstawa_programowa/jezyk-obcy-nowozytny.pdf

Statut. (2020). Statut Zespołu Szkół nr 3 im. Jana III Sobieskiego w Szczytnie. Pobrane z: http://nowa.loszczytno.edu.pl/dokszkolne/statutzs3.pdf

AKTY PRAWNE

Rozporządzenie. (2012). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. 2012 poz. 977).

Rozporządzenie. (2017). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (t.j. Dz.U. 2020 poz. 2198).

Rozporządzenie. (2018). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. 2018 poz. 467).

Rozporządzenie. (2019). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2019 poz. 373).

Ustawa. (1991). Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. 2022 poz. 2230).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2023.36.2.211-232
Date of publication: 2023-08-28 09:42:27
Date of submission: 2023-04-27 07:44:45


Statistics


Total abstract view - 423
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 185

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Anna Sarbiewska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.