Cultural Image of Trivial Mentality as a Civilizational Construct of Technological Consumer Society

Bartłomiej Gaik

Abstract


The subject of the research was an attempt to show a perspective of formation of a new type of human mentality and show the circumstances leading to its origin. From the ideological and economic perspective, the above-mentioned changes necessitate profound pedagogical consideration, not only in the area of methodology of work with the student but, above all, in the axiological sphere, focusing on emergence of new quality of mentality, which is on the one hand rooted in locality but on the other hand aiming at globality. Such a research perspective opens questions of quality of this new existence, of educational goal and of a direct influence of culture on the individual’s social life. Will this new existence be based solely on globality? Will mere unification be enough to give it any purpose or will it meander at the border of locality, returning to the 20th-century’s image of confinement to prejudices and ideologies, only archiving and copying the experiences of the twentieth century?


Keywords


trivial mentality; globalism; culture; civilisation of technological consumerism

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Baudrillard, J. (1997). Precesja symulakrów. W: R. Nycz (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów (s. 175–189). Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszyński.

Baudrillard, J. (2006). Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Bauman, Z. (2000). Globalizacja. Warszawa: PIW.

Bauman, Z., (2004). Wiek kłamstwa, wywiad z Jackiem Żakowskim. Polityka, (50), 3–9.

Bauman, Z. (2007). Szanse etyki w zglobalizowanym świecie. Kraków: Znak.

Böhme, G. (1998). Antropologia filozoficzna. Ujęcie pragmatyczne. Warszawa: PAN.

Böhme, H. (2001). O niewyobrażalności teraźniejszości i o przyszłym miejscu człowieka. W: E. Schutz (red.), Kultura techniki (s. 476–494). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Bubner, R. (2005). Doświadczenie estetyczne. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Featherstone, M. (1997). Postmodernizm i estetyzacja życia codziennego. W: R. Nycz (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów (s. 299–332). Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński.

Gaik, B. (2011). Pedagogika postmodernistyczna. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (s. 376–381). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Gaik, B. (2016). Prawda, nauka, człowiek. Ponowoczesna perspektywa pedagogiczna. Siedlce: Wydawnictwo UPH.

Jameson, F. (1996). Postmodernizm i społeczeństwo konsumpcyjne. W: R. Nycz (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów (s. 190–213). Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński.

Lasch, Ch. (1997). Bunt elit. Kraków: Platan.

Melosik, Z. (2007). Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Standing, G. (2014). Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa. Warszawa: PWN.

Todorov, T. (2001). Ni banalisation ni sacralisation: du bon et du mauvais usage de la memoire. Le Monde diplomatique, (4), 10–11.

Virilio, P. (2006). Bomba informacyjna. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Žižek, S. (2008). W obronie wielkich spraw. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2019.32.2.33-42
Date of publication: 2019-10-31 17:20:10
Date of submission: 2018-12-13 14:16:56


Statistics


Total abstract view - 1225
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 611

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Bartłomiej Gaik

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.