Basic Reasons of Losing Polish Pedagogy. Part 1

Waldemar Furmanek

Abstract


Polish pedagogues seem to be lost in precisely formulating their own research problems. There are many reasons. The most important are: anthropological error, high dynamics of civilization changes, difficulties with interpretation and understanding of the phenomena of modern civilization of knowledge, new expectations for education, the need to reorient the research methodology. The author devoted considerable attention to the difficulties in identifying and understanding the directions of civilization changes, their dynamics, complexity and new quality. The article also indicates the most important areas of research that urgently require penetration by contemporary pedagogues.

Keywords


lost; civilization; knowledge society; education

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bauman, Z. (1997). Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Bogaj, A. (1999). Kulturowe i cywilizacyjne determinanty reformy kształcenia ogólnego. W: J. Gnitecki, J. Rutkowiak (red.), Pedagogika i edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności. Materiały z III Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego (s. 163–171). Radom: Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Wydawnictwo i Zakład Poligrafii Instytutu Technologii Eksploatacji.

Czapiński, J., Wojciszke, B. (1997). Pogoń za lisem. Społeczne zróżnicowanie i struktura postaw wobec prywatyzacji. W: J. Gardawski, L. Gilejko (red.), Między nadzieją i lękiem. Społeczne efekty prywatyzacji (s. 37–76). Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.

Dembiński, M. (2015). Recenzja książki: Bogusław Śliwerski, „Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji: inspiracje do badań polityki oświatowej”. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015, ss. 675. Pedagogika Społeczna, 3(57), 253–267.

Furmanek, W. (1999). Antynaturalistyczny paradygmat badań pedagogicznych. W: J. Sowa, D. Pstrąg (red.), Pedagogika opiekuńcza wobec współczesnej orientacji filozoficznej i praktyki pedagogicznej (s. 64–79). Rzeszów: CDP.

Furmanek, W. (2009). Edukacja a przemiany cywilizacyjne. Rzeszów: Wydawnictwo URz.

Furmanek, W. (2012a). Model człowieka odniesieniem do opisu przedmiotu badań pedagogiki pracy. W: T. Lewowicki, J. Wilsz, I. Ziaziun, N. Nyczkało (red.), Kształcenie zawodowe: pedagogika i psychologia (s. 109–125). Częstochowa–Kijów: Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.

Furmanek, W. (2012b). Model człowieka paradygmatem nauk pedagogicznych. Edukacja – Technika – Informatyka. Rocznik Naukowy, 3(3), 25–42.

Furmanek, W. (2014a). Humanistyczna pedagogika pracy. Praca człowieka w cywilizacji informacyjnej. Rzeszów: Wydawnictwo URz.

Furmanek, W. (2014b). Humanistyczna pedagogika pracy. Współczesność obiektem badań. Rzeszów: Wydawnictwo URz.

Furmanek, W. (2015). Humanistyczna pedagogika pracy. Sytuacje trudne w pracy człowieka. Rzeszów: Wydawnictwo URz.

Furmanek, W. (2017). Piąta rewolucja przemysłowa. Eksplikacja pojęcia. Edukacja – Technika – Informatyka. Rocznik Naukowy, 2(24), 275–283, DOI: https://doi.org/10.15584/eti.2018.2.38.

Furmanek, W. (2018a). Najważniejsze idee czwartej rewolucji przemysłowej (Industrie 4.0). Dydaktyka Informatyki, (13), 55–63, DOI: https://doi.org/10.15584/di.2018.13.8.

Furmanek, W. (2018b). Model człowieka odniesieniem do opisu przedmiotu badań pedagogiki wartości. W: W. Furmanek A. Długosz (red.), Wartości w pedagogice. Uczenie się (s. 136–150). Rzeszów: Wydawnictwo URz.

Furmanek, W. (2019). Człowiek w badaniach pedagogiki zorientowanej personalistycznie. Rzeszów: Wydawnictwo URz.

Maryniarczyk, A., Stępień, K. (red.). (2003). Błąd antropologiczny. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.

Myoo, S., Hańderek, J. (red.). (2014). Filozofia technologii. Lublin: E-Naukowiec.

Palka, S. (red.). (1998). Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Ratajek, Z. (1996). Dydaktyka wobec problemów współczesnej pedagogiki. Zeszyty Wszechnicy Świętokrzyskiej, (3), 19–33.

Solarczyk-Ambrozik, E. (1999). Zmiana społeczna jako wyzwanie dla kształcenia zawodowego. W: J. Gnitecki, J. Rutkowiak (red.), Pedagogika i edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności. Materiały z III Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego (s. 368–375). Radom: Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Wydawnictwo i Zakład Poligrafii Instytutu Technologii Eksploatacji.

Such, J. (1973). Wstęp do metodologii ogólnej nauk. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Sztompka, P. (2009). Socjologia zmian społecznych. Kraków: Znak.

Szymański, M.J. (2014). Edukacyjne problemy współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Tiffin, J., Rajasingham, L. (1995). In Search of the Virtual Class. Education in an Information Society. London: Routledge.

Toffler, A. (2007). Szok przyszłości. Przeźmierowo: Wydawnictwo Kurpisz.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2019.32.4.9-20
Date of publication: 2019-12-31 17:08:17
Date of submission: 2019-04-08 19:46:07


Statistics


Total abstract view - 1111
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 569

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Waldemar Furmanek

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.