Idea Sieci Miast Kreatywnych UNESCO w kontekście miasta kreatywnego w dziedzinie „sztuka mediów”
Streszczenie w języku polskim
Współczesne miasta poszukują kierunku rozwoju, wykorzystując tkwiący w nich potencjał, zasoby czy dziedzictwo. Ich konkurencyjność budowana jest również przez nowatorskie rozwiązania bądź angażowanie się w rozmaite projekty, w celu stworzenia wygodnej i bezpiecznej przestrzeni do życia. Istotne w tych okolicznościach są kreatywność i kultura, a odwoływanie się do indywidualnej kreatywności mieszkańców pomaga tworzyć miasto kreatywne (w którym rozwija się także sektor przemysłów kreatywnych i kultury). W tym kontekście warto przybliżyć program Sieci Miast Kreatywnych UNESCO. Przez lata tworzona sieć międzynarodowej współpracy daje inspirację i impuls do rozwoju dla wielu ośrodków miejskich w różnych częściach świata. Ciekawym rozwiązaniem jest wyodrębniony obszar „sztuki mediów”, stanowiący atrakcyjną alternatywę dla rozwoju twórczości, kultury i przedsiębiorczości w miastach (także mniejszych ośrodkach), również dzięki wykorzystywaniu potencjału technologicznego i włączanie w procesy miejskie różnych środowisk.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Ben-Ari, E., Otmazgin, N. 2020. Creativity and Innovation in the Media and Cultural Industries: Setting an Agenda for the Social and Human Sciences, [w:] Creative Context Creativity and Innovation in
the Media and Cultural Industries, E. Ben-Ari, N. Otmazgin (red.), Springer Nature, Singapore. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-15-3056-2.
Dellisanti, R. 2023. Cultural and Creative Industries and Regional Development Creativity Where and Why, Springer Nature Switzerland. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-29624-6.
Florida, R. 2010. Narodziny klasy kreatywnej, T. Krzyżanowski, M. Penkala (tłum.), Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.
Florida, R., Mellander, CH., Adler, P. 2015. Creativity in the city, [w:] The Oxford handbook of creative industries, C. Jones, M. Lorenzen, J. Sapsed (red.), Oxford University Press, Oxford.
Hołda, J. 2017. Miastotwórcza rola przemysłów kreatywnych, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio K – Politologia” nr 24 (2), ss. 225–236. DOI: https://doi.org/10.17951/k.2017.24.2.225.
Hołda, J. 2025. Media jako sub-sektor przemysłów kreatywnych, [w:] Media w ekonomii – ekonomia w mediach, J. Głuchowski, K. Zdanowicz-Cyganiak (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice, https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/1004043 (dostęp: 22.07.2025).
Ilciów, A. 2023. Nowoczesne technologie w rozwoju miasta. Strategie – realizacje – oczekiwania, „Środkowoeuropejskie
Studia Polityczne”, nr 2, ss. 27–50. DOI: https://doi.org/10.14746/ssp.2023.2.2.
Jacobs, J. 2014. Śmierć i życie wielkich miast Ameryki, Ł. Mojsak (tłum.), Centrum Architektury, Warszawa.
Jedlińska, R. 2020. Inteligentne miasta – wybrane zagadnienia, [w:] Inteligentne miasta, Agnieszka Budziewicz-Guźlecka (red.), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
Kluszczyński, R. W. 2014. Paradygmat sztuk nowych mediów, „Kwartalnik Filmowy”, nr 85, ss. 194–205. DOI: https://doi.org/10.36744/kf.2471.
Landry, Ch. 2013. Kreatywne miasto, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.
Luerdi, L. 2023, Enhancing sustainable development at locat leve: a stusy of UNESCO’s initiative trough Creative Cities Network, „Journal EL-RIYASAH”, nr 14(2), ss. 118–133. DOI: 10.24014/jel.v14i2.29463.
Michalska-Żyła, A. 2018. Procesy transformacji miasta poprzemysłowego jego wizerunek. Przykład Łodzi, „Miscellanea Anthropologica et Sociologica”, nr 19 (1), ss. 308–326, https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/maes/issue/view/209 (dostęp: 22.07.2025).
Miaskowska, M. 2013. Sztuka a media, „Rynek – Społeczeństwo – Kultura”, nr 4 (8), ss. 38–42, www.academia.edu/63352147/Sztuka_a_media (dostęp: 22.07.2025).
Namyślak, B. 2013. Działalności twórcze a rozwój miast. Przykład Wrocławia, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław.
O’Brien, D. 2014, Cultural policy. Management, value and modernity in the creative industries, Routledge, Londyn–Nowy Jork.
Oren, H. 2025, Collaboration, Technology, and Vision: Tel Aviv’s journey to becoming a leading Smart City and innovation ecosystem, https://citiesofthefuture.eu/tel-aviv-journey-to-smart-innovation/ (dostęp: 11.07.2025).
Pawlik, A. 2017. Kreatywne miasto podstawą rozwoju, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 490, ss. 231–238. DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2017.490.21.
Pyka, R. 2018. Kultura jako czynnik miejskiej rezyliencji na przykładzie dawnych miast przemysłowych należących do Sieci Miast Kreatywnych UNESCO. Przypadek dwóch miast: Katowice i Saint-Étienne, „Kultura i Społeczeństwo”, t. 62, nr 3, ss. 3–27. DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2018.62.3.1.
Rogowska, M. 2013. Koncepcja kreatywnego miasta w teorii i praktyce, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 320, ss. 156–165.
Sokołowicz, M., Zasina, J. 2016. Sektor kultury jako czynnik transformacji miasta przemysłowego w kierunku miasta kreatywnego i inteligentnego? Przykład Łodzi, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oecoomica”, nr 4 (234), ss. 5–19. DOI: https://doi.org/10.18778/0208-6018.324.01.
Wang, X., Tang, M., Ji, Y. 2023. The Role and Impact of Media Arts in Today’s Global Society, [w:] Proceedings of the 2023 3rd International Conference on Social Development and Media Communication (SDMC 2023), S. A. Qalati i in. (red.) „Advances in Social Science, Education and Humanities Research 807”. DOI: https://doi.org/10.2991/978-2-38476-178-4_32.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/k.2025.32.1.45-56
Data publikacji: 2025-10-06 10:24:25
Data złożenia artykułu: 2025-04-07 21:59:23
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2025 Joanna Hołda

Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.