“I dreamed to become a teacher”. About the motives of choosing the profession of an early school education teacher – research report

Ewa Magdalena Sosnowska-Bielicz

Abstract


The aim of the presented text was to present the motives for choosing the profession of early childhood education teacher. The research was based on qualitative strategies that allowed to present professional reality from the point of view of the teachers themselves. Analyzing the statements of early childhood education teachers, two main groups of motives for choosing a profession were identified: internal and external, and detailed. Internal motives include: childhood dreams, vocation – willingness to work with children and creative nature of work, while external motives: family traditions, teacher’s pattern, failure in other professions and working conditions. Childhood dreams of practicing the profession of early childhood education teacher were recognized as distinguishing this professional group.

 


Keywords


motives for choosing a profession, early childhood education teacher, childhood dreams

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Babbie, E. (2004). Badania społeczne praktyce. Warszawa: PWN.

Baert, P., Carreira da Silva, F. (2013). Teorie społeczne XX wieku i dzisiaj. Przekł. S. Burdziej. Kraków: Nomos.

Bajcar, B., Borkowska, A., Czerw, A., Gąsiorowska, A., Nosal, C.S. (2006). Psychologia preferencji i zainteresowań zawodowych. Przegląd teorii i metod. Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego, 34. Warszawa: Wyd. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.

Bańka, A. (2005). Psychologia organizacji. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Psychologia ogólna. Tom 3 (s. 321–350). Gdańsk: GWP.

Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (2000). Metody badań jakościowych. Tom 1. Warszawa: PWN.

Dróżka, W. (1997). Młode pokolenie nauczycieli: studium autobiografii młodych nauczycieli polskich lat dziewięćdziesiątych. Kielce: Wyd. WSP im. Jana Kochanowskiego.

Dróżka, W., Madalińska-Michalak, J. (2016). Droga do zawodu nauczyciela i motywy jej wyboru – w świetle autobiograficznych wypowiedzi studentów studiów pedagogicznych. Forum Oświatowe, 28 (1), 161–179.

Erikson, E. (2000). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Rebis.

Kędzierska, H. (2012). Kariery zawodowe nauczycieli. Konteksty – wzory – pola dyskursy. Toruń: Adam Marszałek.

Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: PWN.

Kos, E. (2013). Wywiad narracyjny jako metoda empiryczna. W: D. Urbaniak-Zając. E. Kos (red.). Badania jakościowe w pedagogice (s. 91–116). Warszawa: PWN.

Kosiba, G., Madejski, E., Jaworski, J. (2014). Motywy wyboru zawodu a pełnienie roli nauczyciela. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 67 (3), 75–87.

Kostera, M. (2003). Antropologia organizacji. Warszawa: PWN.

Kozłowski, W. (2009). Zarządzanie motywacją pracowników. Warszawa: CeDeWu.

Krzemiński, I. (1986). Symboliczny interakcjonizm i socjologii. Warszawa: PWN.

Maslow, A.H. (2018). Motywacja i osobowość, Wydanie II . Tłum. J. Radzicki. Warszawa: PWN.

Paszkowska-Rogacz, A. (2003). Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych. Warszawa: KO WEZiU.

Pilch, T., Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Żak.

Prokopczuk, A. (2012). Motywy wyboru zawodu a motywacja do pracy. Management and Business Administration. Central Europe, 5 (118), 29–49.

Ryan, M.N., Deci, E.L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development and well-being. American Psychologist, 55, 68–78.

Szacka, B. (2003). Wprowadzenie do socjologii. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Szempruch, J. (2009). Adaptacja zawodowa nauczyciela. Częstochowa: WSL.

Urbaniak-Zając, D. (2013). Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. W: D. Urbaniak-Zając. E. Kos (red.). Badania jakościowe w pedagogice (s. 19–90). Warszawa: PWN.

Urbaniak-Zając, D. (2016). W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów. Kraków: Impuls.

Wiłkomirska, A. (2002). Zawodowe i społeczno-polityczne orientacje nauczycieli. Warszawa: Żak.

Zalewska-Bujak, M. (2017). Nauczyciel w polu szkolnym – w świetle teorii Pierre’a Bourdieu i nauczycielskich narracji. Katowice: Wyd. UJ.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2020.39.4.75-88
Date of publication: 2020-12-23 16:16:40
Date of submission: 2020-02-23 17:11:35


Statistics


Total abstract view - 2190
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1656

Indicators





Copyright (c) 2020 Ewa Magdalena Sosnowska-Bielicz

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.