Pandemia dezinformacji
Streszczenie w języku polskim
Wprowadzenie Trwający kryzys pandemiczny nasilił istniejące już zjawiska toteż stanowi czynnik głębokiej destabilizacji. W szczególności dystans społeczny i brak aktywności fizycznej zmieniły konstrukcję dyskursu publicznego w sieci, dając tym samym początek temu, co nazywa się społeczeństwem platformowym, gdzie to platformy właśnie wytwarzają struktury społeczne, w których żyjemy.
Cel badań Celem artykułu jest wzbudzenie refleksji nad tym, w jaki sposób dezinformacja, której towarzyszył propagowany przez media kryzys autorytetu ekspertów, w coraz większym stopniu budowany na kaskadzie informacyjnej i propagacji społecznej, charakteryzowała komunikację instytucjonalną w czasie pandemii. W tym utratę przez nią autorytetu wywołaną subpolityką i dynamiką społeczną. Niniejszy przegląd narracyjny jest oparty na analizie zebranych danych empirycznych.
Stan wiedzy Ograniczenie przestrzeni i wolności osobistej oraz zawieszenie praw, zmieniły relacje między obywatelami i instytucjami, dodatkowo modyfikując i osłabiając wymiar sfery publicznej. Dynamika ta głęboko zmieniła schematy obiegu informacji w sieci, które wpłynęły na dokonywane przez użytkowników wybory.
Podsumowanie Dynamika rozprzestrzeniania się fake newsów dzięki sile ich crossmedialności sprzyja utrwalaniu spolaryzowanych opinii, które są połączone z komunikacyjną konstrukcją skupioną na poczuciu strachu.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Bauman Z. (1999), In Search of Politics, Polity Press, Cambridge (trad. it.: La solitudine del cittadino globale, Feltrinelli, Milano, 2000)
Id. (2012), (in collaborazione con Mazzeo R.) Conversazioni sull’educazione, Erickson, Trento.
Id. (2013), Liquid Surveillance. A Conversation, Polity Press, Cambridge (trad.it.: Sesto Potere, Laterza, Bari, 2014).
Boyd D. (2014), It’s Complicated. The Social Lives of Networked Teens, Yale University Book Press, London (trad. it.: It’s complicated. La vita sociale degli adolescenti sul web, Castelvecchi Editore, Roma, 2014).
Castells M. (1996) The Rise of the Network Society, Blackwell, Oxford (trad. it.: La nascita della società in rete, Egea, Milano, 2002).
Id. (2001), The Internet Galaxy: Reflections on the Internet, Business and Society, Oxford University Press, Oxford, 2001(trad.it.: Galassia Internet, Feltrinelli, Milano, 2002).
Gardner H. Davis K., (2013) The App Generation: How today’s youth navigate identity, intimacy, and imagination in a digital world, Yale University Press, New Haven, CT (trad. it.: M. Sghirinzetti, a cura di, Generazione APP. La testa dei giovani e il nuovo mondo digitale, Feltrinelli, Milano, 2014).
Jenkins H. (2009), Confronting the Challenges of Participation Culture: Media education for the 21st Century, Massachusetts Institute of Technology, Boston (trad. it.: Culture partecipative e competenze digitali. Media education per il XXI secolo, Guerini e Associati, Milano, 2010).
Id., (2020), Covid-19, Participatory Culture, and the Challenges of Misinformation and Disinformation, in: http://henryjenkins.org/blog/2020/10/23/covid-19-par¬ticipatory-culture-and-the-challenges-of-misinformation-and-disinformation
McLuhan M. (1962), The Gutenberg Galaxy. The Making of Typographic Man, University of Toronto Press, Toronto (trad. it.: La galassia Gutenberg. La nascita dell’uomo tipografico, Armando, Roma, 1976).
Id. (1964), Understanding Media. The Extensions of Man, McGraw-Hill, New York (trad. it.: Gli strumenti del comunicare. Mass media e società moderna, Il Saggiatore, Milano, 1967).
Morozov E. (2011), The Net Delusion. The Dark Side of Internet Freedom, Public Affairs Group, New York, (trad. it.: L’ingenuità della rete. Il lato oscuro della libertà di internet, Codice Edizioni, Torino, 2011).
Id., “L’emergenza sanitaria e il rischio totalitarismo”, in Internazionale, 13/04/2020, testo visionabile sul sito: http://intern.az/1BOu
Pira F., Marrali V., (2007), Infanzia, media e nuove tecnologie. Strumenti, paure e certezze, FrancoAngeli, Milano.
Pira F., Marrali V., (2009), Giochi e Videogiochi. Dal nascondino alla consolle, Bonanno Editore, Acireale-Roma.
Pira F., (2018), “La nuova vita della media education. Le metamorfosi della media education di fronte alla digitalizzazione dei codici nell’era della convergenza tecnologica”, MEDIA EDUCATION. Studi, ricerche, buone pratiche, Vol. 9, n. 2, anno 2018, Edizioni Centro Studi Erickson, 236-251.
Pira F., Altinier A. (2018), Giornalismi. La difficile convivenza con fake news e misinformation, Libreriauniverisitaria.it, Limena (PD).
Pira F. (2020), Figli delle App. Le nuove Generazioni digital -popolari e social dipendenti. FrancoAngeli, Milano.
Salzano et al. Italian Journal of Pediatrics (2021) 47:40) https://doi.org/10.1186/s13052-021-00997-7
Turkle S. (2011), Alone Together. Why We Expect More from Technology and Less from Each Other, New York: Hachette Book Group (trad. it., Insieme ma soli. Perché ci aspettiamo sempre più dalla tecnologia e sempre meno dagli altri, Einaudi, Torino, 2019).
https://www.newsguardtech.com/it/qanon-italy/
https://www.repubblica.it/tecnologia/social-network/2020/05/19/news/twitter_i_cinque_profili_italiani_super_diffusori_di_fake_news_sul_coronavirus-25708239
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.4.127-138
Data publikacji: 2022-12-28 11:12:54
Data złożenia artykułu: 2022-06-29 14:59:42
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2022 Francesco Pira
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.