Sprawstwo nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w pracy z podręcznikiem szkolnym

Marzenna Nowicka

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Podręczniki stanowią podstawowe narzędzie pracy dydaktycznej na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej. Ich zawartość jest znacznie zróżnicowana jakościowo, o czym świadczą liczne doniesienia badawcze. Brakuje empirycznych badań dających wgląd w doświadczenia nauczycieli w zakresie pracy z podręcznikiem szkolnym.

Cel badań: Celem badań było rozpoznanie sprawstwa nauczycieli w obszarze pracy z podręcznikiem szkolnym, dlatego poszukiwano odpowiedzi na pytania o to, jakie znaczenia nauczyciele nadają codziennej pracy z książką szkolną, jakie wady i zalety w niej dostrzegają i jakie działania podejmują w kontekście tych spostrzeżeń.

Metoda badań: Przeprowadzono sześć zogniskowanych wywiadów grupowych, w których uczestniczyło 37 nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. W pracy ze zgromadzonym materiałem zastosowano analizę treści zorientowaną na znaczenie.

Wyniki badań: Na podstawie zgromadzonych danych ustalono, że podręcznik jawi się nauczycielom jako: przeznaczenie, stabilizator procesu dydaktycznego, narzędzie pracy codziennej, ekspert przedmiotowy i żyrant ich odpowiedzialności za proces uczenia się. Pracę pedagogów z książką szkolną cechuje konformizm, ograniczona elastyczność, dostosowywanie do skali uzdolnień dzieci, racjonalizowanie i, w rzadkich przypadkach, oporowanie.

Wnioski: Sprawczość nauczycieli w obszarze pracy z książką szkolną objawia się wyłącznie jako powierzchowna reakcja na identyfikowane mankamenty, bez autonomicznego podejścia do oferty treściowej oraz zadań i poleceń z podręczników szkolnych. Przedstawiony wniosek może stać się podstawą pedagogicznej dyskusji na temat ograniczeń i potrzeb kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji w zakresie wzmacniania ich sprawstwa w pracy z podręcznikiem szkolnym.


Słowa kluczowe


podręczniki, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, mankamenty podręczników, sprawczość

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Archer, M. S. (2013 ). Człowieczeństwo. Problem sprawstwa. Nomos.

Creswell, J. W. ( 2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wyd. UJ.

Gibbs, G. (2015). Analizowanie danych jakościowych. WN PWN.

Giddens, A. (2003). Stanowienie społeczeństwa. Zarys teorii strukturacji. Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Gołębniak, B.D., Zamorska, B. (2014). Nowy profesjonalizm nauczycieli. Podejścia – praktyka – przestrzeń rozwoju. DSW.

Iwińska, K. (2015). Być i działać w społeczeństwie. Dyskusje wokół podmiotowego sprawstwa. Nomos.

Jakubowicz-Bryx, A. (2015). Świadomość pisma u dzieci pięcioletnich. Wyd. UKW.

Kalinowska-Iżykowska, A. (2023). Język podręczników do matematyki w klasie pierwszej jako kontekst budowania mentalnych ścieżek edukacyjnych uczniów i ich nauczycieli. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 1(68), 27-39. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1868.02

Klus-Stańska, D. (2011). Nauczanie początkowe jako wczesny trening do marginalizacji. Kontrowersyjność społecznej wiedzy szkolnej. Forum Oświatowe 1(44), 5-25.

Klus-Stańska, D. (2014). „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych. Problemy Wczesnej Edukacji, 4 (27), 24-44.

Klus-Stańska, D., Nowicka, M. (2013). Sensy i bezsensy w edukacji wczesnoszkolnej. Wyd. Harmonia Universalis.

Kowalczuk-Walędziak, M. (2012). Poczucie sprawstwa społecznego pedagogów. Studium teoretyczno-empiryczne. Impuls.

Krasowicz-Kupis, G. (2006). Rozwój i ocena umiejętności czytania dzieci sześcioletnich. CMPP-P.

Kvale, S. (2010). Prowadzenie wywiadów. WN PWN.

Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. WAiP.

Lautour, B. ( 2010). Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci. Universitas.

Łaciak, B. (2011). Obraz świata i dzieciństwa w podręcznikach szkolnych. W B. Łaciak (Red.), Nowe społeczne wymiary dzieciństwa (s. 321-352).Wyd. Akademickie Żak.

Mrozowicki, A. (2013). Człowieczeństwo: struktura i sprawstwo w teorii socjologicznej Margaret S. Archer. W M. S. Archer. Człowieczeństwo. Problem sprawstwa (s.VII-XL). Nomos.

Nowicka, M. (2021). W świecie poznanych i „niepoznanych” liter, czyli o kontynuacji bezsensów w instytucjonalnych praktykach nauki czytania i pisania dzieci. Problemy Wczesnej Edukacji 1(52), 18-37. https://doi.org/10.26881/pwe.2021.52.02

Szlachcicowa, I., Nowaczyk, O.,Mrozowicki, A. (2013). Sprawstwo a dylematy współczesnych nauk społecznych. Wprowadzenie. W A. Mrozowicki, O. Nowaczyk, I. Szlachcicowa (Red.), Sprawstwo. Teorie, metody, badania empiryczne w naukach społecznych (s. 7-15). Nomos.

Szyller, A. (2017). Dyskurs podręcznikowy a dyskurs dziecięcy – odmienne postrzeganie rzeczywistości. Problemy Wczesnej Edukacji (3)38, 124 - 136. https://doi.org/10.26881/pwe.2017.38.10

Wiśniewska-Kin, M. (2017). Szkoła – szansa czy zagrożenie dla rozwoju dziecka, czyli o podręcznikowych granicach w pozornie otwartej przestrzeni szkoły. W H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski (Red.), Świat małego dziecka. Przestrzeń instytucji, cybreprzestrzeń i inne przestrzenie dzieciństwa (s. 257-268). Wyd. Naukowe UAM.

Wiśniewska-Kin, M. (2013). Dominacja a wyzwolenie. Wczesnoszkolny dyskurs podręcznikowy i dziecięcy. Wyd. UŁ.

Zalewska, E. (2013). Obraz świata w podręcznikach szkolnych dla klas początkowych. Wyd. UG.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2023.42.4.131-146
Data publikacji: 2024-02-14 11:56:40
Data złożenia artykułu: 2023-07-26 10:43:12


Statystyki


Widoczność abstraktów - 535
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 202

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2024 Marzenna Nowicka

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.