Przejawy niedostosowania społecznego u podopiecznych całodobowych placówek opiekuńczo-wychowawczych
Streszczenie w języku polskim
Podjęta w tekście problematyka dotyczy funkcjonowania dziecka w sytuacji nieprawidłowych relacji z rodzicami. Uwzględniono analizę więzi i przywiązania, które wywierają istotny wpływ na kształt współczesnej praktyki społecznej w zakresie wychowania, terapii dzieci i opieki nad nimi. Skoncentrowano się na poszukiwaniu przyczyn zakłócających prawidłową więź dziecka z rodzicami, którzy nie są w stanie sprawować funkcji opiekuńczo-wychowawczej. Badaniami objęto dzieci, które na podstawie orzeczenia sądu korzystają z pieczy zastępczej. Celem była próba rozpoznania zachowań problemowych podopiecznych „Domów dla Dzieci” w momencie ich przybycia do placówki. Zebrany i opisany materiał empiryczny będzie inspirował wychowawców do pogłębionej analizy problemów osobistych wychowanków i poszukiwania strategii radzenia sobie z trudnościami wychowawczymi oraz budowania bezpiecznej więzi między dzieckiem a opiekunem.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Achenbach M. T., Edelbrock C., 1978, The classification of child psychopathology: A Review and Analysis of Empirical Efforts. “Psychological Bulletin”, nr 85, 1275−130.
Bowlby J., 2007, Przywiązanie. Warszawa, PWN.
Kazdin E. A., Weisz J. R., 2006, Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Levine I., 1996, Preventing violence among youth. “American Journal of Orthopsychiatry”, no 66, 320−322.
Lewis D., 1990, Neuropsychiatric and experiential correlates of violent juvenile delinquency. “Neuropsychology Review”, vol. 1.
National Research Council, 1993, Understanding and preventing violence. Washington, DC., National Academy Press.
Pervin L. A., John O. P.,2002, Osobowość. Teoria i badania. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Siemaszko A., 1993, Granice tolerancji. Warszawa, PWN.
Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 r. (Dz. U. 2015, poz. 332).
Wolańczyk T., 2002, Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci i młodzieży szkolnej w Polsce. Warszawa, Akademia Medyczna.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2016.35.2.237
Data publikacji: 2017-05-10 11:12:16
Data złożenia artykułu: 2016-07-28 11:49:53
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2017 Robert Opora
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.