Niepełnosprawni = nieaktywni? Przyczynek do dyskusji nad aktywnością obywatelską młodych dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną
Streszczenie w języku polskim
Artykuł dotyczy aktywności obywatelskiej osób z niepełnosprawnością intelektualną. W pracy wykorzystano Kwestionariusz aktywności obywatelskiej Ryszarda Klamuta – narzędzie badawcze autorsko dostosowane do potrzeb i możliwości osób z niepełnosprawnością intelektualną. Badania przeprowadzono wiosną 2018 roku wśród pełnoletnich uczniów toruńskich szkół przysposabiających do pracy z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Pozwoliły one na określenie aktywności obywatelskiej badanej grupy, jej średniego wyniku, a także wewnętrznego zróżnicowania. Umożliwiły stwierdzenie, w których kategoriach działania badani uczniowie podejmują największą, a w których najmniejszą aktywność. Badania te są przyczynkiem do pogłębiania zarysowanej problematyki. Wskazano na szereg kolejnych problemów badawczych, dla których rozwiązania można szukać za pomocą zaprezentowanego narzędzia.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Baczała D., Dąbrowska K., 2003, Kompetencje społeczne osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną. W: D. Baczała, J.K. Błeszyński (red.), Rozwój społeczny osób z niepełnosprawnością intelektualną. Ograniczenia i możliwości w zakresie kompetencji społecznych. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
Baczała D., 2012, Niepełnosprawność intelektualna a kompetencje społeczne. Toruń, Wydawnictwo UMK.
Byra S., 2010, Mechanizmy kształtowania się stereotypów dotyczących osób z niepełnosprawnością. W: M. Chodkowska (red.), Stereotypy niepełnosprawności. Między wykluczeniem a integracją. Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Edukacja obywatelska w Europie, 2012. Bruksela, Eurydice, opublikowano: https:// eurydice.org.pl/wpcontent/uploads/2014/11/citizen_PL.pdf [dostęp: 19.02.2019].
Kamecka-Antczak C., 2018, Aktywność obywatelska osób z niepełnosprawnością intelektualną. Społecznokulturowe bariery inkluzji. Niepublikowana praca magisterska.
Klamut R., 2013, Aktywność obywatelska jako rodzaj aktywności społecznej – perspektywa psychologiczna. „Studia Socjologiczne” 1/208, 187–203.
Klamut R., 2015, Kwestionariusz aktywności obywatelskiej (KAO) – narzędzie do badania różnych rodzajów aktywności obywatelskiej. „Psychologia Społeczna”, t. 10 (32), 68–83.
Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, 2012. Dz.U., poz. 1169.
Martowska K., 2012, Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych, opublikowano: http://www.liberilibri.pl/martowska/item/download/16_9f 7a874bd4b9 b427988c7ea8ecfee563 [dostęp: 17.06.2017].
Ostrowska A., 2003, Kompetencje społeczne osób niepełnosprawnych – bariery dorosłości. W: A. Kobylańska, K.D. Rzedzicka (red.), Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Plecka D., Turska-Kawa A., Wojtasik W., 2013, Obywatelskie kompetencje polityczne. „Kultura i Edukacja” 3(96), 73–94.
Rubacha K., 2008, Metodologia badań nad edukacją. Warszawa, WAiP. Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/962/WE z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. Dz.U., L 394/10 [pozyskano z: http://eur-lex.europa.eu].
Żyta A., 2014, Niepełnosprawność intelektualna – najnowsze zmiany terminologiczne i diagnostyczne w świetle DSM5, ICD11 oraz AAIDD. „Niepełnosprawność i Re-habilitacja”, nr 1. Warszawa, IRSS.
Żyta A., Ćwirykało K., 2013, Nowe tendencje i kierunki rozwoju pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną: zmiany terminologiczne. „Niepełnosprawność”, nr 10, 52–61/2013, 52–61.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2018.37.4.177-186
Data publikacji: 2019-04-29 11:28:04
Data złożenia artykułu: 2018-09-25 20:02:06
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2019 Celina Dorota Kamecka-Antczak
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.