Considerations on Two Research Strategies in Pedagogy. Inductive and Deductive Reasoning on the Example of Adolescent Media Culture Research
Abstract
Introduction: At the beginning of the cognitive procedure, the choice of the research perspective is crucial. Whereas, in numerous pedagogy-field publications, authors almost automatically move from the problem to the methods and techniques of its solution. They do not inform about the chosen research perspective and present only a sketch of the adopted path of the research procedure. The paper presents selected theoretical foundations of scientific research on education. It discusses two inference strategies: inductive and hypothetico-deductive. Research objective: The research aimed to clarify the essence of inference and reasoning using two strategies: inductive and deductive. Their specifics were illustrated utilizing a visual metaphor and examples of research in the education and media culture sphere. The current state of knowledge: The authors of this article refer to the critical analysis of research reports on youth conducted by Danuta Urbaniak-Zając. Furthermore, this text uses the overturned (lying) tree metaphor conceptualized by Jan Such, and shows two examples of research proceedings in the field of teenagers' media culture. The views of Karl R. Popper, John Stuart Mill, Kazimierz Ajdukiewicz, Alfred Tarski, Zygmunt Ziembiński, Andrzej Grzegorczyk, Kazimierz Pasenkiewicz, Tadeusz Pilch, Krzysztof Rubacha, Marian Nowak and others are also cited in the text. Results: The result of the analyses was a selection of examples of using both inference strategies by educators. Complementary approach benefits were emphasized utilizing the example of a notable discovery in astronomy. In addition, the inference known as "complete induction" was described in specific examples. Summary: The article outlines selected theoretical foundations of scientific research on education. Two inference strategies are discussed: inductive and hypothetico-deductive. In order to explain the essence of reasoning, the metaphor of an overturned (lying) tree by Jan Such was used, and two examples of research proceedings in the field of teenagers' media culture were presented. An example of notable discovery in astronomy described by authors indicates the complementarity of both strategies in the research methodology related to empirical sciences. The article also contains an approximation of the inference known under the name of complete induction.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Ajdukiewicz, K. (1975). Logika pragmatyczna. Warszawa: PWN.
Arystoteles (1990). Dzieła wszystkie, T. 2. Przeł. K. Leśniak. Warszawa: PWN.
Brożek, B. (2002). Popper wobec semantycznej teorii prawdy. Zagadnienia Filozoficzne w Nauce, 31, 133-146.
Grzegorczyk, A. (1984). Zarys logiki matematycznej. Warszawa: PWN.
Hejnicka – Bezwińska, T. (2008). Badania nad edukacją w perspektywie poznawczej współczesnych nauk społecznych i humanistycznych. W: S. Palka (red.). Podstawy metodologii badań w pedagogice. Pedagogika (s. 45-60). Sopot: GWP.
Ihedioha, S. A., Osu, B. O. (2012). Comparative Effectiveness of Inductive Inquiry and Transmitter of Knowledge Models on Secondary School Students’ Achievement on Circle Geometry and Trigonometry. The Bulletin of Society for Mathematical Services and Standards, 3, 28-36.
Mała encyklopedia logiki. (1970). Wrocław-Warszawa-Kraków: Ossolineum.
Makiewicz, M. (2016). Fotografia a wyobraźnia w kształceniu matematycznym. Raport z badań. Psychologia wychowawcza, 51, 191- 216.
Makiewicz, M. (2013). Myśl matematyczna wyrażona fotografią. Inspiracje eksperymentu Pedagogicznego. Rocznik Pedagogiczny, 36, 273-289.
Makiewicz, M. (2013a). O fotografii w edukacji matematycznej. Jak kształtować kulturę matematyczną uczniów. Szczecin: SKNMDM US.
Makiewicz, M. (2014). Research Report: Photography for the Mathematical Culture of the Student. International Journal of Pedagogy, Innovation and New Technologies, 1(1), 61-76.
Malik, A. A., Muhammad, A., Qayyum, N. (2015). Comparative study of inductive & deductive methods of teaching mathematics at elementary level. Gomal University Journal of Research, 31(1), 20-27.
Mill, J. S. (1962). System logiki dedukcyjnej i indukcyjnej. Warszawa: PWN.
Morbitzer, J. (2012). O istocie medialności młodego pokolenia. Neodidagmata 33/34, 131-153.
Nowaczyk, A. (1998). Czy Tarski zdefiniował pojęcie prawdy? Przegląd Filozoficzny VII, 2(26), 5-30.
Nowak, M. (2008). Epistemologiczne, aksjologiczne i metodologiczne podstawy badań pedagogicznych. W: S. Palka (red.). Podstawy metodologii badań w pedagogice. Pedagogika (s. 15-28). Sopot: GWP.
Pasenkiewicz, K. (1986). Logika ogólna. Warszawa: PWN.
Pilch, T. (2008). Strategia badań ilościowych. W: S. Palka (red.). Podstawy metodologii badań w pedagogice. Pedagogika (s. 75-87). Sopot: GWP.
Popper, K. R. (1934). Logik der Forschung. Przeł. U. Niklas. Pobrane 10, Czerwca, 2021 z: http://sady.up.krakow.pl/filnauk.popper.logika.htm#85.
Puzanov, A. P. (2016). Inductive and deductive approaches in foreign language teaching. Rudn Journal of Psychology and Pedagogics, 3 , 89-98.
Rogers, E. M. (1966). Astronomia. Rozwój teorii astronomicznych. Przeł. M. Kubiak. Warszawa: PWN.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Rubacha, K. (2004). Wstęp. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.). Pedagogika. Podręcznik akademicki. Tom 1. Warszawa: PWN.
Rybka, E. (1983). Astronomia ogólna. Warszawa: PWN.
Such, J. (1969). Wstęp do metodologii ogólnej nauk. Poznań: UAM.
Tanaś, M. (2020). Otwarte zasoby edukacyjne – o potrzebie nowego paradygmatu dydaktycznego. W: M. Tanaś, S. Galanciak (red.). Cyberprzestrzeń Człowiek Edukacja. Tom 5 Otwarte zasoby edukacyjne w perspektywie pedagogicznej (s. ). Kraków: Impuls.
Tarski, A. (1995). Pisma logiczno – filozoficzne. Tom 1: Prawda. Warszawa: WN PWN.
Urbaniak-Zając, D. (2009). O stosowaniu hipotez w badaniach pedagogicznych. Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja: Kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej, 1(45), 7-27.
Wrońska, M. (2012). Kultura medialna adolescentów. Studium dostępu i zastosowań. Rzeszów: WURz.
Wrońska, M. (2017). Kultura medialna nauczycieli i adolescentów – stan obecny i jej perspektywy realizacyjne. W: W. Skrzydlewski (red.) Kultura-Edukacja-Technologia kształcenia. Konteksty nowomedialne (s. 129-139). Poznań: WN UAM.
Zaczyński, W. (1997). Praca badawcza nauczyciela. Warszawa: WSiP.
Ziembiński, Z. (1963). Logika praktyczna. Warszawa: PWN.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.3.61-78
Date of publication: 2021-11-23 10:35:34
Date of submission: 2021-07-05 11:15:02
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2021 Małgorzata Makiewicz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.