The Polish Science Periodicals with a Historical and Educational Profile in the 20th and the Beginning of the 21th Centuries

Barbara Kalinowska-Witek

Abstract


Introduction: During the interwar period, the first attempts were made to create the historical-educational journals. It was not until after World War II that the intentions were realized. Currently, there are three of educational-historical journal on the publishing market.

Research Aim: The aim of the consideration is to show the history of the origin and development of Polish historical-educational periodicals and to bring closer the issues raised in them. An important role in building the position of these periodicals on the publishing market was played by editors and people who formed editorial committees.

Method: The research covers the creation and functioning of periodicals with historical and educational profile, published in Poland in the twentieth century. The method of critical analysis of the content of the magazines was applied and the literature on the subject was reviewed.

Evidence-based Facts: The Polish science periodicals with a historical and educational profile are valued by specialists thanks to the commitment of the editors and attention to the high substantive level of the published texts. They also enjoy the interest of researchers.

Summary: The journals established after World War II are still functioning today. They enable those involved in the history of education and upbringing to publish the results of their own investigations, and the articles posted provide inspiration for further scientific research. It would be worthwhile to disseminate knowledge about the above-mentioned journals among teachers to a greater extent than before.


Keywords


historical-educational periodicals, professional Journals, history of educations, history of upbringing, editors of historical-educational periodicals

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Barycz, H. (1939). Rys działalności Komisji do Badania Dziejów Wychowania i Szkolnictwa w Polsce (1919-1929), „Chowanna”, 4 (10), 145-154. http://doi.org/10.1234

Czarnecka, I., Poznański, K. (2007) (oprac.). Wstęp. Bibliografia „Przeglądu Historyczno-Oświatowego” za 60 lat działalności wydawniczej (1947-2007), „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 4, 5. http://doi.org/10.17460

Gołębiewska, A. (2006). „Biuletyn Historii Wychowania” za lata 1994-2004: przegląd zawartości, „Rozprawy z Dziejów Oświaty” , 45, 318-322.

Gumuła, T. (2005). Czterdzieści pięć lat „Przeglądu Historyczno-Oświatowego”. W T. Gumuła, S. Majewski (Red.), Historia wychowania w kształceniu nauczycieli. Tradycja i współczesność. Teoria i praktyka (s. 79-86). Wyd. AŚ.

Gumuła, T. (2017). Profesor Marian Walczak – redaktor naczelny „Przeglądu Historyczno-Oświatowego” w latach 1988-2016, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 3-4, 77-87. http://doi.org/10.17460

Hellwig, J. (1998). „Minerwa Polska” (1927-1929) – jako pismo poświęcone historii wychowania, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 3-4, 223-228. http://doi.org/10.17460

Hoszowska, M. (2015). Lwowski Oddział Komisji do Badania Dziejów Wychowania i Szkolnictwa w Polsce (1920-1929),”Kwartalnik Historii Nauki i Techniki”, 4 (60), 7-35. http://doi.org/10.4467/0023589X

Hulewicz, J. (1947). Stanisław Łempicki (25.V.1886-2.XII.1947), „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 3-4, 123-137. http://doi.org/10.17460

Hulewicz, J. (1948). Stanisław Łempicki (25.V.1886-2.XII.1947). Wyd. M. Kot.

Kafel, M. (1966). Prasoznawstwo. Wstęp do problematyki. PWN.

Korczyńska-Derkacz, M. (1987). Problematyka badań nad czasopiśmiennictwem naukowym, „Roczniki Biblioteczne” 2 (31), 28-303.

Kurdybacha, Ł. (1966). Pracowania Dziejów Oświaty PAN, „Nauka Polska”, 3 (63), 32-40.

Łanowski, J. (1984). Jan Hulewicz, „Pamiętnik Literacki”, 1, 375-382.

Maślanka, J. (1976). Encyklopedia wiedzy o prasie. Wyd. Ossolineum.

Mauersberg, S. (1981). „Przegląd Historyczno-Oświatowy”. R. 19 (1976) – 20 (1977): recenzja, „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, 24, 249-254.

Mauersberg, S. (1998). Profesor Marian Walczak. W 75 rocznicę urodzin, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 3-4, 145. http://doi.org/10.17460

Miąso, J. (2000). Pracownia Dziejów Oświaty Polskiej Akademii Nauk (1953-1974), „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, 40, 111-165.

Mrozowska, K. (1999). Ryszard Wroczyński jako redaktor „Przeglądu Historyczno-Oświatowego” 1959-1987. Garść wspomnień.W A. Przecławska, W. Theiss (Red.), Pedagogika społeczna. Pytania o XXI wiek. Pamięci Profesora Ryszarda Wroczyńskiego (s. 37-43). Wyd. Żak.

Nowacki, T. (1989). Trzydziestolecie „Przeglądu Historyczno-Oświatowego”, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 2, 135-139. http://doi.org/10.17460

Nowacki, T. (1999). Ryszard Wroczyński – wspomnienie. W A. Przecławska, W. Theiss (Red.), Pedagogika społeczna. Pytania o XXI wiek (s. 32-36). Wyd. Żak.

Nowak, P. (2000). Wybrane problemy efektywności polskich czasopism naukowych z dziedziny humanistyki. Wyd. Motivex.

Od Redakcji (1927), „Minerwa Polska”, 1, 3-5.

Od Redakcji (1947), „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 1, 3-4. http://doi.org/10.17460

Od Redakcji (1959), „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 1, 4. http://doi.org/10.17460

Od Redakcji (1958), „Rozprawy z Dziejów Oświaty”, 1, 3.

Przedmowa (1949), „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 1, 5. http://doi.org/10.17460

Redakcja (1994), „Biuletyn Historii Wychowania”, 1, 1.

Szulakiewicz, W. (2004). „Rozprawy z Dziejów Oświaty” (1958-2003). Studium z historii czasopisma, Wyd. UMK.

Szulakiewicz, W. (2005). Rozprawy z Dziejów Oświaty (158-2002) – pismo historyczno-oświatowe. W T. Gumuła, S. Majewski (Red.), Historia wychowania w kształceniu nauczycieli. Tradycja i współczesność. Teoria i praktyka (s. 71-78). Wyd. AŚ.

Szulakiewicz, W. (2006). „Minerwa Polska” – czasopismo naukowe poświęcone historii oświaty i wychowania. W R. Grzybowski, T. Maliszewski (Red.), W służbie historii nauki, kultury i edukacji (s. 92-104).Wyd. UG.

Szulakiewicz, W. (2010). Czasopisma historyczno-oświatowe źródłem informacji o polskiej historii wychowania. W I. Michalska, G. Michalski (Red.), Czasopiśmiennictwo drugiej połowy XX wieku jako źródło do historii edukacji (s. 19-34). Wyd. UŁ.

Szulakiewicz, W. (2012). Stanisław Łempicki (1886-1947). Twórca lwowskiej szkoły historii wychowania. Wyd. UMK.

Wspomnienia (1949), „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 1, 3. http://doi.org/10.17460

Zaleska, H. (1977). Studia z dziejów oświaty i kultury umysłowej w Polsce XVIII-XX w. Księga ofiarowana Janowi Hulewiczowi. Wyd. Ossolineum.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.4.23-38
Date of publication: 2022-12-28 11:12:44
Date of submission: 2022-10-11 10:36:59


Statistics


Total abstract view - 802
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 352

Indicators





Copyright (c) 2022 Barbara Kalinowska-Witek

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.