Authority in upbringing and resocialization process in future pedagogues’ reflection

Anna Karłyk-Ćwik

Abstract


The concept of authority is especially important in contemporary multicultural world, because of crisis of values and authorities, and also emotional emptiness and confusion felt by young people. “Global teenagers” need strong authorities who can give them sense of safety and belonging, and also can teach them to make choices and bear responsibility for them. The authorities are especially needed in upbringing and resocialization, because the effectiveness of these processes depends on educators’ authority. According to this, in presented in this article research, the author has tried to identify and analyse in context of education, future pedagogues’ reflections about the authority. The analysis of tested students’ answers has revealed how they understand a sense and role of the authority in upbringing and resocialization process and how they perceive conditions of authority’s building and fall.

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bobrowski T. (2005). Postrzeganie autorytetu wychowawcy przez starszych podopiecznych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych na terenie miast Zagłębia i okolic. „Nauczyciel i Szkoła”, nr 3–4, s. 28–29.

Czas, by wychowywać. (2006). „Ślady”, R. XV, nr 3.

Górski S. (1985). Metodyka resocjalizacji. Wyd. CRZZ , Warszawa.

Gurycka A. (1990). Błąd w wychowaniu. WSiP, Warszawa.

Karłyk-Ćwik A. (2009). Kompetencje zawodowe pedagogów w pracy z nieletnimi agresorami. W. E . Akapit, Toruń.

Karłyk-Ćwik A. (1994). Quo vadis nauczycielu? Czyli o błędnych sposobach rozwiązywania problemów wychowawczych. „Wychowanie na Co Dzień”, nr 9 (204).

Machel H. (1994). Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej, Wyd. UG , Gdańsk.

Machel H. (2008). Rola i zadania kadry resocjalizacyjnej. W: B. Urban, J. M. Stanik (red.). Resocjalizacja, t. 2. PWN. Pedagogium, Warszawa.

Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. (1994). Psychologia wychowawcza, t. 1. PWN, Warszawa.

Rynio A. (2009). Wychowanie z udziałem mistrzów jako antidotum na kryzys i wyuczoną bezradność. W: B. Piątkowska (red.). Czas na wychowanie. Głównie konteksty i uwarunkowania. Wyd. PWSZ im. A. Silesiusa w Wałbrzychu, Wałbrzych.

Stoner J. A . F., Wankel C. (1994). Kierowanie. PWN, Warszawa.

Valisowa A. (2001). Czy mamy do czynienia z upadkiem autorytetu w wychowaniu, W: B. Śliwerski (red.). Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Węgliński A. (2000). Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich. Wyd. UMCS , Lublin.

Zimbardo Ph. G., Ruch F. L. (1994). Psychologia i życie, PWN, Warszawa.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2014.33.0.43
Date of publication: 2015-05-19 11:24:03
Date of submission: 2015-04-18 16:03:20


Statistics


Total abstract view - 1616
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 2964

Indicators





Copyright (c) 2015 Lublin Pedagogical Yearbook

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.