An Interpretation of social values and standards by youth - a comparative analysis.

Janina Florczykiewicz

Abstract


The issue showed in the text is about social values and standards considered as a social control factor. Their internalization is an expression of the level of moral development. It conditions the observation of social cohabitation rules. 

       The presented researches show an issue of subjective interpretation of values and standards, comparative analysis declared by socially adapted and unadapted youth values. The results widen the knowledge of the range of youth values system and its connections with Social Maladjustment and show directions of youth educational interactions. 


Keywords


values, social standards, youth, social maladjustment

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bielicki E., 1995, Młodociani przestępcy, ich wartości i orientacja wartościująca. Bydgoszcz, WSP.

Banasiak J., 1983, Hierarchie wartości młodzieży przestępczej i nieprzestępczej. W: A. Krukowski, S. Strycharz (red.), Aktualne problemy profilaktyki społecznej i resocjalizacji, t. 8. Warszawa, Uniwersytet Warszawski.

Cackowski Z., 1995, Aksjologia a pedagogika. W: T. Szkołut (red.), Nowoczesność i tradycja. Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Cieciuch J., 2013, Kształtowanie się systemu wartości od dzieciństwa do wczesnej dorosłości. Warszawa, Wydawnictwo Liberi Libri.

Gołąb A., 1976, Normy moralne a gotowość do udzielania pomocy innym. W: J. Reykowski (red.), Osobowość a społeczne zachowanie się ludzi. Warszawa, Książka i Wiedza, 235–291.

Jaśtal J., 2004, Etyka i charakter. Kraków, Aureus.

Kmita J., 1985, Kultura i poznanie. Warszawa, PWN.

Kotłowski K., 1968, Filozofia wartości a zadania pedagogiki. Wrocław-Warszawa-Kraków, Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Kozaczuk F., 1994, Świat wartości młodzieży z symptomami nieprzystosowania społecznego: analiza porównawcza wobec norm i wartości nieletnich dzieci i młodzieży szkolnej i skazanych. Rzeszów. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Kozaczuk F., 2006, Wartości i postawy nieletnich w różnych stadiach wykolejenia społecznego. Rzeszów, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Nowak Z., 2006, Kompetencja moralna jako kategoria teoretyczna i badawcza w pedagogice wczesnoszkolnej. Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Ossowska M., 1957, Podstawy nauki o moralności. Warszawa, PIW.

Podsiad A., 2001, Słownik terminów i pojęć filozoficznych. Warszawa, Instytut Wydawniczy PAX.

Pytka L., 2001, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa, Wydawnictwo APS.

Rokeach M., 1973, The nature of human values. New York, The Free Press.

Scheler M., 1989, Dobra a wartości. W: R. Ingarden (red.), Wykłady z etyki. Warszawa, PWN.

Schwartz S. H., 1992, Universals in the content and structure of values: Theoretical Advances and empirical tests in 20 countries. W: M. Zanna (red.), Advances in experimental social psychology, t. 25. London, Academic Press.

Szczepański J., 1970, Elementarne pojęcia socjologii. Warszawa, PWN.

Tyszka A., 1993, Kultura jest kultem wartości: aksjologia społeczna – studia i szkice. Lublin, Norbertinum.

Włodarczyk E., 2003, Kultura. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia XXI wieku. Warszawa, Wydawnictwo Żak.

Wojciszke B., 2002, Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2016.35.2.249
Date of publication: 2017-05-10 11:12:16
Date of submission: 2016-07-28 11:52:58


Statistics


Total abstract view - 1819
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 8927

Indicators





Copyright (c) 2017 Janina Florczykiewicz

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.