Dialogue and Internal Monologue in Young People with Asperger Syndrome
Abstract
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
American Psychiatric Association, 1994, Diagnostic and statistical manual of mental disorders, Fourth Edition (DSM-IV). Waszyngton DC.
American Psychiatric Association, 2013, Diagnostic and statistical manual of mental disorders, Fifth Edition (DMS-V). Waszyngton DC.
Asperger H., 1944/2005, Psychopatia autystyczna okresu dzieciństwa. W: U. Frith (red.), Autyzm i zespół Aspergera. Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 84–113.
Attwood T., 2006, Zespół Aspergera. Poznań, Wydawnictwo Zysk i s-ka.
Babiarz I., 2006, Siła woli a samoocena w środowisku pracowników medycznych. Niepublikowana praca magisterska obroniona na Wydziale Psychologii Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Warszawa.
Gałkowski T., 1980, Usprawnianie dziecka autystycznego w rodzinie. Warszawa, Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem.
Gałkowski T., 1995, Dziecko autystyczne w środowisku rodzinnym i szkolnym. Warszawa, WSiP.
Hermans H. J. M., 2008, Polifonia umysłu: wielogłosowe i dialogowe Ja. W: Jekyll i Hyde. Wielorakie Ja we współczesnym świecie. Gdańsk, GWP.
Jacobsen P., 2003, Asperger’s Syndrome & Psychotherapy. Understanding Asperger Perspectives. Londyn i Nowy Jork, Jessica Kingsley Publishers.
James W., 1892/2002, Psychologia. Kurs skrócony. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kanner L., 1943, Autistic disturbances of affective contact. “Nervous Child”, 2, 217–250.
Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, 1998, S. Pużyński, J. Wciórka (red.). Kraków–Warszawa, Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne Vesalius.
Kliś M., 2004, Rozumienie tekstu opowiadania a wiedza społeczna czytelnika. W: E. Dryll,, A. Cierpka (red.),. Narracja. Koncepcje i badania psychologiczne. Warszawa, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
Loveland K., McEvoy R., Tunali B., Kelley M. L., 1990, Narrative story-telling in autism and Down syndrome. „British Journal of Developmental Psychology”, 8, 9–23.
Marková I., 1987, On the interaction of opposites in psychological processes. “Journal of the Theory of Social Behavior”, 17, 279–299.
Oleś P. K., 2011, Dialogowe Ja: zarys teorii, inspiracje badawcze, ciekawsze wyniki. W: P. K.Oleś, M. Puchalska-Wasyl (red.), Dialog z samym sobą. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Picci G., Scherf S., 2015, A two-hit model of autism. Adolescence as the second hit. “Clinical Psychological Science”, 3 (3), 349–371.
Puchalska-Wasyl M., 2006, Nasze wewnętrzne dialogi. Wrocław, Fundacja na rzecz Nauki Polskiej.
Puchalska-Wasyl M., 2010, Dialogue, monologue, and change of perspective – three forms of dialogicality. “International Journal for Dialogical Science”, 4 (1), 67–79.
Puchalska-Wasyl M., Chmielnicka-Kuter E., Jankowski T., Bąk W., 2008, Wyobraźnia jako przestrzeń dla wewnętrznego dialogu. „Przegląd Psychologiczny”, 51 (2), 197–214.
Shore S., 2008, Za ścianą. Osobiste doświadczenia z autyzmem i zespołem Aspergera. Warszawa, Krajowe Towarzystwo Autyzmu.
Vermeulen P., 2001, I am special. Londyn–Filadelfia, Jessica Kingsley Publisher.
Waligórska A., Siedler A., Waligórski M., 2011, Narracje osób z zespołem Aspergera z perspektywy terapeutycznej. W: E. Cierpka, A. Cierpka (red.), Psychologia narracyjna: tożsamość, dialogowość, pogranicza. Warszawa, Wydawnictwo Eneteia.
Wing L., 1986, Asperger syndrome: a clinical account. “Psychological Medicine”, 11, 115–129.
Wing L., 2005, Związek między zespołem Aspergera i autyzmem Kannera. W: U. Frith (red.), Autyzm i zespół Aspergera. Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Wing L., Gould J., 1979, Severe Impairments of Social Interaction and Associated Abnormalities in Children: Epidemiology and Classification. “Journal of Autism and Developmental Disorders”, 9, 11–29.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2016.35.3.107
Date of publication: 2017-06-07 13:31:15
Date of submission: 2016-10-18 13:01:54
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2017 Tadeusz Gałkowski, Agnieszka Siedler
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.