Cechy społeczno-zawodowe oraz osobiste systemy wartości jako czynniki kształtujące style kierowania menedżerów polskich instytucji kultury.
Streszczenie w języku polskim
Wprowadzenie: W dyskusji dotyczącej instytucji kultury w Polsce, często podkreślana jest rola wartości w tworzeniu ich wewnętrznej kultury organizacyjnej. Stawiane są między innymi pytania o rodzaj przywództwa jakie powinien sprawować oraz jakie wartości wyznawać „idealny” "menedżer kultury". Jednak doniesień z prac badawczych eksplorujących tę problematykę jest niewiele. Niepełny wydaje się także ogólny obraz kadry menedżerskiej wspomnianych instytucji. Stanowi to lukę w wiedzy na temat osób instytucjonalnie organizujących życie kulturalne Polaków.
Cel badań: Celem pracy była ocena związku pomiędzy cechami społeczno-zawodowymi oraz osobistym systemem wartości a stylami kierowania średniego i wysokiego szczebla kadry kierowniczej polskich instytucji kultury.
Materiały i metody: Badanie zostało przeprowadzone techniką ankiety na 500 menedżerach różnych instytucji kultury w całej Polsce. Użyto Listy Wartości Osobistych (LWO) oraz Siatki Stylów Kierowania (SSK). Uzyskano 128 poprawnie wypełnionych arkuszy odpowiedzi.
Wyniki: 87,6% respondentów posiada wykształcenie co najmniej magisterskie, 54,7% to osoby do 45 roku życia, (59,4%) z nich przejawia zintegrowany styl kierowania Dla wszystkich badanych osób najbardziej cennymi wartościami są "udane życie rodzinne" oraz "miłość i przyjaźń". Nie potwierdzono założenia, o różnicującej roli czynników społeczno-zawodowych oraz osobistych systemów wartości.
Wnioski: Personel kierowniczy średniego i wysokiego szczebla polskich instytucji kultury jest bardzo dobrze wykształcony. Są to menedżerowi stosunkowo młodzi. Jest to także kadra kierownicza relatywnie sprawna. Większość badanych osób przejawia styl kierowania uznawany często za najbardziej efektywny.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Barańska, K. (2006). Zarządzanie dla wartości, czyli o odpowiedzialności menedżerów kultury
słów kilka. Zarządzanie w kulturze, 7, 63-69.
Bendkowski, J., Bendkowski, J., (2008). Praktyczne zarządzanie organizacjami. Kompetencje menedżerskie. Gliwice: Wyd. Politechniki Śląskiej.
Bielski, M. (2002). Podstawy teorii organizacji i zarządzania, Warszawa: Wydawnictwo C.H. BECK.
Dz. U. 1991 Nr 114 poz. 493 (1991). pobrane z: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19911140493/U/D19910493Lj.pdf
Cabak, M., (2020). Radzenie sobie ze stresem pracowników instytucji kultury. Szkoła – Zawód – Praca, 19, 309-336. http//doi.org/10.34767/SZP.2020.01.20.
Drucker, P.F. (1998). Praktyka zarządzania. Kraków: Czytelnik Nowoczesność, Akademia Ekonomiczna w Krakowie.
Egri, P.C., Herman, S. (2000). Leadership in the North American Environmental Sector: Values, Leadership Styles, and Contexts of Environmental Leaders and Their Organizations, The Academy of Management Journal, 43(4), 571-604. https://doi.org/10.2307/1556356
Feather, N. T. (1995). Values, valences & choice: The influence of values on the perceived attractiveness and choice of alternatives. Journal of personality and Social psychology, 68(6), 1135–1151. https://doi.org/10.1037/0022-3514.68.6.1135
Fołtyn, H. (2006). Siatka kierownicza w praktyce menedżerskiej. Studia i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego 2, 83-97.
Hayajneh, A. F. (1990). Personal value system of American and Jordanian Manager: A cross-cultural study. Denton: University of North Texas. pobrane z: https://digital.library.unt.edu/ark:/67531/metadc330783/
Jagodzińska, K. (2013). Charakterystyka działalności kulturalnej w Polsce po transformacji ustrojowej. W: J. Hausner, A. Karwińska, J. Purchla (red.). Kultura a rozwój. (s. 157-159). Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Jamal, A.H., (2014) Leadership Styles and Value Systems of School Principals. American Journal of Educational Research. 2 (12), 1267–1276. https://doi.org/10.12691/education-2-12-22
Jamal, H., Essawi M., (2014). Value Orientation and Leadership Style among School Principals in Israel’s Arab Education System.
International Journal of Business Administration, 5(3), 49-58. https://doi.org/10.5430/ijba.v5n3p49
Jasińska M., (2009). Styl kierowania jako istotny element kształtowania zachowań w procesie zmian w organizacji, Zeszyty Naukowe Akademii Podlaskiej w Siedlcach, 83, 69-85.
Juczyński, Z. (2009). NPPPZ - Narzędzia Pomiaru w Promocji i Psychologii Zdrowia, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.
Mieszajkina, E., (2016). Ocena stylów kierowania w małych firmach Lubelszczyzny.
Organizacja i Zarządzanie Kwartalnik Naukowy, 4, 36-49.
Nader, M., Solano, A. C. (2007). Influencia de los valores sobre los estilos de liderazgo: un análisis según el modelo de liderazgo transformacional - transaccional de bass. Universitas Psychologica, 6 (3), 689-698.
Olechnowicz-Czubińska, M. (2014). Style Kierowania Menedżerów Na Przykładzie Firmy Pożyczkowej Partner Pożyczki Sp. Z O.O. Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie, 62, 115—125.
Penc, J. (1997). Leksykon biznesu. Warszawa: Agencja Wydawnicza Placet.
Popa, B. (2012). The Relationship Between Leadership Effectiveness And Organizational Performance. Business Journal Of Defense Resources Management, 1 (3), 123-127.
Prada-Ospina, R., Zarate-Torres, R.. A., Rey, F. (2020). Relationship between leadership behaviour and values. Revista Espacios, 41(36), 47-60.
Różański, A., Lech, G., (2017). Indywidualny system wartości jako czynnik kształtujący style kierowania dyrektorów szkół. Edukacja – Technika – Informatyka, 2(20), 180-186. https://doi.org/10.15584/eti.2017.2.23
Steinmann, H., Schreyogg, G., (1998). Zarządzanie. Podstawy kierowania przedsiębiorstwem. Koncepcje, funkcje, przykłady. Wrocław: Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej.
Żuchowski, I. (2018). Style kierowania i relacje przełożony–podwładny w praktyce działalności przedsiębiorstw z subregionu ostrołęckiego i kierunki zmian w przyszłości. Studia Ekonomiczne, 357, 20-35.
Żukowski P., Galla R. (2009). Style kierowania przejawiane przez menedżerów w zarządzaniu organizacją. Problemy Profesjologii, 1, 21-40.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.3.287-305
Data publikacji: 2021-11-23 10:35:58
Data złożenia artykułu: 2021-06-21 10:50:56
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2021 Marcin Emil Cabak
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.