Mapa pojęciowa wiedzy akademickiej jako obraz kondycji uniwersytetów

Kazimierz Przyszczypkowski

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie

Artykuł konfrontuje koncepcję wiedzy akademickiej, wskazując główne nakładające się i przenikające wzajemnie obszary nauki.

Cel badań

Celem artykułu jest ukazanie konsekwencji zespolenia/zderzenia odległych od siebie dyscyplin oraz konsekwencji zamykania narracji w obrębie jednowymiarowych paradygmatów. Celem tekstu jest również próba spojrzenia na problematykę konstrukcji wiedzy akademickiej.

Stan wiedzy

Budując społeczeństwo oparte na wiedzy, warto obrać drogę różnorodności poznawczej i naukowej, która pozwoli zachować równowagę w niepewnych dla nas czasach. warto zwrócić uwagę na różnorodność, która jest podstawowym przejawem architektury wiedzy akademickiej. To jego wartość i fundament. W tym zróżnicowaniu zawarty jest też przekaz, że poznanie (a) nienaukowe ma formę werbalną, trwa i ma swoją nieskończoność. Różnorodność i wynikającą z niej różnicę w definiowaniu konkretnych problemów w architekturze wiedzy akademickiej należy traktować jednakowo, gdyż nie jest to różnica wartości.

Podsumowanie

Mapa pojęciowa wiedzy akademickiej jest obrazem kondycji naukowej i dydaktycznej uniwersytetów. Rodzaj i charakter tych pojęć wskazują na zakres prowadzonych badań naukowych i kształcenia. Są także wyrazem stopnia autonomii uniwersytetów. Artykuł jest propozycją budowania wiedzy akademickiej z perspektywy pokoleniowej, przełamującej dotychczas funkcjonującą horyzontalną perspektywę badawczą i otwierającą się na perspektywę wertykalną, ujmującą jednocześnie różne obszary nauki.


Słowa kluczowe


mapa pojęciowa, wiedza akademicka, różnica, różnorodność, interdyscyplinarność

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Brzeziński, J., Wallas, T. (2019). Wprowadzenie. W: J. Brzeziński i T. Wallas (red.) Uniwersytet XXI. Między uniwersytetem Humboldta a uniwersytetem badawczym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Drozdowicz, Z.. (2019). Korporacyjny i świątynny typ kultury akademickiej W: J. Brzeziński, T. Wallas (red.). Uniwersytet XXI. Między uniwersytetem Humboldta a uniwersytetem badawczym. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.

Figlerowicz, M., Stolarek, I. (2021). Genomika w poznawaniu naszej przeszłości. W: K. Przyszczypkowski, I. Cytlak (red.). Uniwersytet. Wspólnota różnorodności i różnicy. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Filipowicz, S. (2020). Kultywując fikcję w żelaznej klatce rozumu i kilka uwag dotyczących wiedzy, władzy i demokracji. Nauka, 3, 17-48.

Heller, M. (2009). Jak być uczonym. Kraków: Wyd. Znak.

Kodeks Etyki Pracownika Naukowego. (2020). Nauka.

Legocki, A.. (2021). Czy tak się właśnie zaczęło? Hipotezy i dylematy wokół pojawiania się życia. W: K. Przyszczypkowski, I. Cytlak (red.). Uniwersytet. Wspólnota różnorodności i różnicy. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.

Marciniec, B. (2021). Synergia nauki i biznesu. W: K. Przyszczypkowski, I. Cytlak (red.). Uniwersytet. Wspólnota różnorodności i różnicy . Poznań: Wyd. Naukowe UAM.

Mlodinow, L., Hawking, S. (2020). O przyjaźni i fizyce. Poznań: Wyd. Zysk i Spółka.

Pokorska, B., Węcławski, T. (2007). Pracownia Pytań Granicznych UAM. Idea i pierwsze doświadczenia. Nauka 4, 61-78.

Pokorska, B. (obecnie Polak), Węcławski T. (obecnie Polak) (2007). Kolonizacja cudzego świata. Tygodnik Powszechny, 44.

Polak, T. (2021). Krytyka religijnego poszukiwania sensu wobec Szoa. W: K. Przyszczypkowski, I. Cytlak (red.). Uniwersytet. Wspólnota różnorodności i różnicy. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.

Potulicka, E. (2021). Uniwersytet neoliberalny. W: K. Przyszczypkowski, I. Cytlak (red.). Uniwersytet. Wspólnota różnorodności i różnicy. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.

Przyszczypkowski, K., Cytlak, I. (2021). Architektura wiedzy akademickiej. Otwarte przestrzenie dyskursu. W: K. Przyszczypkowski, I. Cytlak. Uniwersytet. Wspólnota różnorodności i różnicy. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.

Przyszczypkowski, K. (2012). Polityczność (w:) edukacji. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.

Sztompka, P. (2019). Misja uniwersytetu dzisiaj. W: J. Brzeziński, T. Wallas (red.). Uniwersytet XXI. Między uniwersytetem Humboldta a uniwersytetem badawczym. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.

Wolff-Powęska, A. (2021). Tak umierają demokracje. W: K. Przyszczypkowski, I. Cytlak (red.). Uniwersytet. Wspólnota różnorodności i różnicy. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.

Wronkowska, S. (2021). Czy prawo jest zdolne obronić demokratyczne państwo prawa? W: K. Przyszczypkowski, I. Cytlak (red.). Uniwersytet. Wspólnota różnorodności i różnicy. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.4.7-24
Data publikacji: 2021-12-31 11:12:45
Data złożenia artykułu: 2021-07-23 20:41:56


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1019
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 568

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2021 Kazimierz Przyszczypkowski

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.