Od nowa? Edukacja przez całe życie w polskiej polityce publicznej
Streszczenie w języku polskim
Wprowadzenie: Artykuł dotyczy makropoziomu polityki publicznej uczenia się przez całe życie w Polsce po 2000 roku, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji dorosłych.
Cel badań: Celem badań jest ocena tej polityki z andragogicznego punktu widzenia, utożsamianego z podejściem humanistyczno-społecznym, stawiającym człowieka i jego dobro w centrum życia społecznego.
Stan wiedzy: Wyzwaniem polskiej polityki publicznej jest niskie uczestnictwo Polaków w edukacji dorosłych w świetle badań porównawczych Unii Europejskiej oraz motywacja zewnętrzna (ze strony pracodawców) dorosłych do uczenia się. Analiza dokumentów strategicznych LLL w Polsce wydanych po 2000 roku dowodzi, że nastąpiło poszerzenie rozumienia edukacji ustawicznej o obszary edukacji pozaformalnej i nieformalnej przy jednoczesnej tendencji do standaryzacji i ilościowego podejścia do edukacji ustawicznej zasilanej przez teorię racjonalnego wyboru. Na tej bazie skonstruowano główne narzędzie realizacji polityki LLL w Polsce – Zintegrowany System Kwalifikacji. Współczesny model realizacji LLL w edukacji dorosłych cechuje kompensacyjny charakter celów, podejście rynkowe na poziomie organizacyjnym oraz mieszany system finansowania.
Podsumowanie: Z andragogicznego punktu widzenia polityka publiczna LLL w Polsce wymaga przewartościowania podstawowych założeń, tj. przedłożenia demokracji nad gospodarkę, inkluzji społecznej nad konkurencję, obywatelstwa i rozwoju osobistego nad zysk i produktywność. W dyskursie uczenia się przez całe życie w Polsce zwycięża administrowanie kompetencjami, a nie pytanie o ich sens i znaczenie, jak chcieliby andragodzy. Wdrożenie Zintegrowanego Sytemu Kwalifikacji oznacza dla polskiej polityki publicznej LLL nowy początek obarczony dużym ryzkiem.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Andrzejczak, A. (2011). Pozaformalna edukacja ustawiczna w Polsce po wstąpieniu do Unii Europejskiej. Zeszyty Naukowe, 185, 34-53.
Górniak, J., Strzebońska, A., Worek, B. (2019). Bilans Kapitału Ludzkiego 2019. Rozwój kompetencji – uczenie się dorosłych i sektor rozwojowy. Pobrane 11, Luty, 2022 z: https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/3-BKL-Uczenie-sie-doroslych-OK_201027.pdf
Jurgiel-Aleksander, A., Jagiełło- Rusiłowski. A. (2013). Dyskurs uczenia się przez całe życie: administrowanie kompetencjami czy pytanie o ich sens i znaczenie. Rocznik Andragogiczny, 20, 65-73. http://dx.doi.org/10.12775/RA.2013.002.
Lejano, R. P., Long, C. (2012). Hermeneutic Approach to Exlplaining and Understanding Public Contoversies. Journal of Public Asdministration Research and Theory, 2(4), 793-814. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2058158
Malewski, M. (2019). Andragogika. W Z. Kwieciński, B. Śliwerski (Red.), Pedagogika (s. 391-404). Wyd. PWN.
Malewski, M. (2013). O „polityczności” andragogiki. Edukacja Dorosłych, 1, 9-24.
Olssen, M. (2006). Understanding the Mechanisms of Neoliberal Control: Lifelong Learning, flexibility and Knowledge Capitalism. International Journal of Lifelong Education, 25(3): 34-48.
Stone, D. (200)1. Policy paradox: The art of political decision making (revised edition). Wyd. Norton & Company.
Solarczyk-Ambrozik, E. (2013). Od uspołecznienia mas do upodmiotowienia jednostek – od oświaty dorosłych do uczenia się przez całe życie. Edukacja Dorosłych, 1, 35-44.
Solarczyk-Szwec, H. (2022a). Kompetencje społeczne na progu dorosłości. Krytyczna analiza podstawy programowej dla III etapu edukacji. Dyskursy Młodych Andragogów, 23. (w druku)
Solarczyk-Szwec, H. (2022b). Deficyt pracownika w podstawach programowych kształcenia ogólnego. W M. Rosalska (Red.). Wyd. UAM. (w druku)
Solarczyk-Szwec, H. (2013). Walidacja kompetencji społecznych w kontekście Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego. E-mentor, 5(52), 4-14.
Szarfenberg, R. (2016). Polityka publiczna – zagadnienia i nurty teoretyczne. Studia z Polityki Publicznej, 3(1(9), 45-75. http://dx.doi.org:10.33119/KSzPP.2016.1.1
Szyling, G., (2016). Koncepcja walidacji efektów uczenia się: obszary pedagogicznych redukcji i ich (nie)zamierzonych skutków. Rocznik Andragogiczny, 23, 169-198. http://dx.doi.org/1012775/RA.2016.009
Śliwerski, B. (2021). Uwarunkowania i osiągnięcia szkół naukowych w zakresie ekspertyz oraz badań polityki oświatowej. W S. Kwiatkowski, Współczesne problem pedagogiki. W kierunku integracji teorii z praktyką (s. ). Wyd. APS.
Worek, B. (2019). Uczące się społeczeństwo. O aktywności edukacyjnej dorosłych Polaków. Wyd. UJ.
Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 (część ogólna). Pobrane 11, Luty, 2022 z: https://efs.mein.gov.pl/zintegrowana-strategia-umiejetnosci-2030-czesc-ogolna/
Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 (część szczegółowa). Pobrane 11, Luty, 2022 z: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/zintegrowana-strategia-umiejetnosci-2030-czesc-szczegolowa--dokument-przyjety-przez-rade-ministrow
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.3.7-18
Data publikacji: 2022-12-07 21:18:50
Data złożenia artykułu: 2022-04-20 14:24:48
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2022 Hanna Solarczyk-Szwec
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.