Dynamika zmian zasobów osobistych studentów pedagogiki funkcjonujących w warunkach pandemii COVID-19
Streszczenie w języku polskim
Wprowadzenie: Pandemia COVID-19 zapoczątkowana w marcu w 2020 roku w sposób szczególny wpłynęła na funkcjonowanie szkolnictwa wyższego. Sytuacja pandemii jako niepowtarzalne i wyjątkowe wydarzenie o zasięgu globalnym, w istotny sposób oddziałuje na kondycję psychiczną studentów oraz ich codzienne funkcjonowanie.
Cel badań: Celem prezentowanych badań jest opis dynamiki zmian w zakresie wybranych zasobów osobistych studentów pedagogiki: doświadczanego stresu, dobrostanu psychicznego, prężności psychicznej i zadowolenia ze studiów, w okresie przed i w trakcie pandemii choroby COVID-19.
Metoda badań: Przeprowadzono badania wśród 337 studentów pedagogiki w trzech odcinkach czasowych: w pierwszym kwartale 2019 roku – 122 studentów, następnie w pierwszej fazie pandemii w czerwcu 2020 roku – 91 studentów i w czerwcu 2021 roku – 124 osoby. Zastosowano następujące narzędzia badawcze: do pomiaru stresu skalę PPS-10, do oceny dobrostanu psychicznego skalę WEMBS, do określenia prężności psychicznej skalę RS-14 i kwestionariusz AS do oceny stopnia zadowolenia ze studiów.
Wyniki: Ponad połowa badanych studentów doświadcza silnego stresu w życiu codziennym, pomimo obserwowanego obniżenia jego poziomu w 2020 roku. W latach 2019–2021 dobrostan psychiczny pozostał stabilny, prężność psychiczna spadła, a zadowolenie ze studiów pedagogicznych wzrosło. Wraz ze wzrostem stresu następuje spadek prężności psychicznej i dobrostanu psychicznego. Stres i prężność psychiczna są istotnymi predyktorami dobrostanu psychicznego studentów.
Wnioski: Prawie 60% badanych studentów pedagogiki posiadało zasoby osobiste, które pozwoliły im na adekwatne przystosowanie się do sytuacji pandemicznej. Kluczową rolę odgrywa umiejętność radzenia ze stresem w sytuacji kryzysu pandemicznego.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Aristovnik, A., Keržič, D., Ravšelj, D., Tomaževič, N., & Umek, L. (2020). Impacts of the COVID-19 pandemic on life of higher education students: A global perspective. Sustainability, 12(20), 8438, 1-34. https://doi.org/10.3390/su12208438
Bavel, J. J. V., Baicker, K., Boggio, P. S., Capraro, V., Cichocka, A., Cikara, M., Willer, R. (2020). Using social and behavioural science to support COVID-19 pandemic response. Nature Human Behaviour, 4(5), 460-471. https://doi.org/10.1038/s41562-020-0884-z
Blanco, C., Okuda, M., Wright, C., Hasin, D. S., Grant, B. F., Liu, S. M., Olfson, M. (2008). Mental health of college students and their non–college-attending peers: Results from the national epidemiologic study on alcohol and related conditions. Archives of General Psychiatry, 65(12), 1429-1437. https:// doi:10.1001/archpsyc.65.12.1429
Browning, M. H., Larson, L. R., Sharaievska, I., Rigolon, A., McAnirlin, O., Mullenbach, L., Alvarez, H. O. (2021). Psychological impacts from COVID-19 among university students: Risk factors across seven states in the United States. PloS One, 16(1), 1-27. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0245327
Byrom, N. C., Dinu, L., Kirkman, A., Hughes, G. (2020). Predicting stress and mental wellbeing among doctoral researchers. Journal of Mental Health, 1-9. https://doi.org/10.1080/09638237.2020.1818196
Cao, W.; Fang, Z.; Hou, G.; Han, M.; Xu, X.; Dong, J.; Zheng, J. (2020). The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Research , 287, 1-5. http://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112934
Charles, N. E., Strong, S. J., Burns, L. C., Bullerjahn, M. R., & Serafine, K. M. (2021). Increased mood disorder symptoms, perceived stress, and alcohol use among college students during the COVID-19 pandemic. Psychiatry Research, 296, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2021.113706
Cohen, S., Kamarck, T., and Mermelstein, R. (1983). A global measure of perceived stress. Journal of Health and Social Behavior 24, 385–396. https://psycnet.apa.org/doi/10.2307/2136404
da Silva, M. L., Rocha, R. S. B., Buheji, M., Jahrami, H., & Cunha, K. D. C. (2021). A systematic review of the prevalence of anxiety symptoms during coronavirus epidemics. Journal of Health Psychology, 26(1), 115-125. https://doi.org/10.1177%2F1359105320951620
Denovan, A., & Macaskill, A. (2017). Stress and subjective well-being among first year UK undergraduate students. Journal of Happiness Studies, 18(2), 505-525. https://doi.org/10.1007/s10902-016-9736-y
Di Renzo, L., Gualtieri, P., Pivari, F., Soldati, L., Attinà, A., Cinelli, G., De Lorenzo, A. (2020). Eating habits and lifestyle changes during COVID-19 lockdown: an Italian survey. Journal of translational medicine, 18(1), 1-15. https://doi.org/10.1186/s12967-020-02399-5
Diener, E., Heintzelman, S. J., Kushlev, K., Tay, L., Wirtz, D., Lutes, L. D., Oishi, S. (2017). Findings all psychologists should know from the new science on subjective well-being. Canadian Psychology/psychologie canadienne, 58(2), 87. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/cap0000063
Dodd, R. H., Dadaczynski, K., Okan, O., McCaffery, K. J., & Pickles, K. (2021). Psychological wellbeing and academic experience of University students in Australia during COVID-19. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(3), 866. https://doi.org/10.3390/ijerph18030866
Elmer, T., Mepham, K., & Stadtfeld, C. (2020). Students under lockdown: Comparisons of students’ social networks and mental health before and during the COVID-19 crisis in Switzerland. Plos one, 15(7). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0236337
Garfin, D. R., Silver, R. C., & Holman, E. A. (2020). The novel coronavirus (COVID-2019) outbreak: Amplification of public health consequences by media exposure. Health Psychology, 39(5), 355-357. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/hea0000875
Gonzalez, T., De La Rubia, M. A., Hincz, K. P., Comas-Lopez, M., Subirats, L., Fort, S., & Sacha, G. M. (2020). Influence of COVID-19 confinement on students performance in higher education. PloS one, 15(10). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0239490
Husky, M. M., Kovess-Masfety, V., Swendsen, J. D. (2020). Stress and anxiety among university students in France during Covid-19 mandatory confinement. Comprehensive Psychiatry, 102, 1-3. https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2020.152191
Ilska, M., Kołodziej-Zaleska, A. (2018). Dobrostan hedonistyczny i eudajmonistyczny w sytuacjach kryzysów normatywnych i nienormatywnych. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska, 128, 155-184. https://doi.org/10.29119/1641-3466.2018.123.12
Juczyński, Z., Ogińska-Bulik, N. (2012). Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Kamarianos, I.; Adamopoulou, A.; Lambropoulos, H.; Stamelos, G. (2020). Towards and understanding of university students’ response in times of pandemic crisis (COVID-19). European Journal of Education Studies, 7(7), 20-40. http://dx.doi.org/10.46827/ejes.v7i7.3149
Kowal, M., Coll‐Martín, T., Ikizer, G., Rasmussen, J., Eichel, K., Studzińska, A., Ahmed, O. (2020). Who is the most stressed during the covid‐19 pandemic? Data from 26 countries and areas. Applied Psychology: Health and Well‐Being, 12(4), 946-966. https://doi.org/10.1111/aphw.12234
Kulawska, E. (2019). Dobrostan psychiczny a poziom odczuwanego stresu i satysfakcji ze studiów w doświadczeniach studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Forum Pedagogiczne, 9(2/2), 129-149. https://doi.org/10.21697/fp.2019.2.33
Kulawska, E. (2020). Poziom i korelaty prężności psychicznej studentów wczesnej edukacji w wybranych uczelniach w Polsce. Forum Pedagogiczne, 10(1), 111-128. https://doi.org/10.21697/fp.2020.1.09
Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, Appraisal, and Coping. Springer.
Lent, R. W., Singley, D., Sheu, H. B., Gainor, K. A., Brenner, B. R., Treistman, D., Ades, L. (2005). Social cognitive predictors of domain and life satisfaction: Exploring the theoretical precursors of subjective well-being. Journal of Counseling Psychology, 52(3), 429. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-0167.52.3.429
Linden, B.; Stuart, H. (2020). Post-Secondary Stress and Mental Well-Being: A Scoping Review of the Academic Literature. Canadian Journal of Community Mental Health, 39(1), 1-32. https://doi.org/10.7870/cjcmh-2020-002
Liu, Xiaoyan and Liu, Jiaxiu and Zhong, Xiaoni, (2020). Psychological State of College Students During COVID-19 Epidemic. Pobrane: 10, Kwietnia, 2022 z: https://ssrn.com/abstract=3552814; http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3552814
Pan, H. (2020). A glimpse of university students’ family life amidst the COVID-19 virus. Journal of Loss and Trauma, 1-4. https://doi.org/10.1080/15325024.2020.1750194
Rogowska, A. M., Kuśnierz, C., & Bokszczanin, A. (2020). Examining anxiety, life satisfaction, general health, stress and coping styles during COVID-19 pandemic in Polish sample of university students. Psychology Research and Behavior Management, 13, 797—811. https://doi.org/10.2147/PRBM.S266511
Ryan, R. M., Deci, E. L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Review of Psychology, 52(1), 141-166. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.141
Salari, N., Hosseinian-Far, A., Jalali, R. (2020). Prevalence of stress, anxiety, depression among the general population during the COVID-19 pandemic: a systematic review and meta-analysis. Global Health 16, 57. https://doi.org/10.1186/s12992-020-00589-w
Savage, M. J., Hennis, P. J., Magistro, D., Donaldson, J., Healy, L. C., & James, R. M. (2021). Nine months into the CoViD-19 pandemic: a longitudinal study showing mental health and movement behaviours are impaired in UK students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(6), 2930. https://doi.org/10.3390/ijerph18062930
Smith, G. D., & Yang, F. (2017). Stress, resilience and psychological well-being in Chinese undergraduate nursing students. Nurse Education Today, 49, 90-95. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2016.10.004
Son, C., Hegde, S., Smith, A., Wang, X., & Sasangohar, F. (2020). Effects of COVID-19 on college students’ mental health in the United States: Interview survey study. Journal of Medical Internet Research, 22(9), e21279. https:// doi.org/10.2196/21279
Surzykiewicz J., Konaszewski K., Wagnild G. (2019). Polish Version of the Resilience Scale (RS-14): A Validity and Reliability Study in Three Samples. Frontiers in Psychology, 9: 2769, 1-16. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02762
Tennant, R., Hiller, L., Fishwick, R., Platt, S., Joseph, S., Weich, S., Stewart-Brown, S. (2007). The Warwick-Edinburgh mental well-being scale (WEMWBS): development and UK validation. Health and Quality of life Outcomes, 5(1), 63, 1-13. https://doi.org/10.1186/1477-7525-5-63
Turner, J., Bartlett, D., Andiappan, M., & Cabot, L. (2015). Students' perceived stress and perception of barriers to effective study: impact on academic performance in examinations. British Dental Journal, 219(9), 453-458. https://doi.org/10.1038/sj.bdj.2015.850
UNESCO. Covid-19 Impact on Education. Pobrane: 10, Marca, 2022 z: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse
Vaez, M., Kristenson, M., & Laflamme, L. (2004). Perceived quality of life and self-rated health among first-year university students. Social Indicators Research, 68(2), 221-234.
https://doi.org/10.1023/B:SOCI.0000025594.76886.56
Vindegaard, N., & Benros, M. E. (2020). COVID-19 pandemic and mental health consequences: Systematic review of the current evidence. Brain, behavior, and immunity, 89, 531-542. https://doi.org/10.1016/j.bbi.2020.05.048
Wagnild G. (2009). A review of the Resilience Scale. Journal of Nursing Measurement, 17(2), 105-113. https://doi.org/10.1891/1061-3749.17.2.105
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.3.83-100
Data publikacji: 2022-12-07 21:18:59
Data złożenia artykułu: 2022-04-28 15:20:08
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2022 Ewa Kulawska
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.