Lubelska szkoła pedagogiki specjalnej - tradycja i wyzwania współczesności (Jubileusz 50-lecia)
Streszczenie w języku polskim
Obchodząca jubileusz 50-lecia istnienia lubelska szkoła pedagogiki specjalnej została stworzona przez Profesor Zofię Sękowską, zasłużonego pracownika UMCS w Lublinie. Charakterystycznymi cechami tej nowoczesnej i twórczej koncepcji psychopedagogiki specjalnej są interdyscyplinarność, głęboki humanizm i antropocentryzm. Te cechy mają swój wyraz zarówno w metodologii badań naukowych, rozwiązywaniu złożonych problemów badawczych i diagnostycznych, opracowywaniu koncepcji, oraz metod oddziaływania pedagogiki specjalnej w płaszczyźnie edukacji, terapii, rehabilitacji i resocjalizacji. Badania naukowe realizowane w Katedrze Psychopedagogiki Specjalnej i Socjopedagogiki Specjalnej UMCS stanowią kontynuację i twórcze rozwinięcie żywych i aktualnych tradycji lubelskiej szkoły pedagogiki specjalnej, akcentującej nierozerwalny związek i kluczowe znaczenie psychologicznych, pedagogicznych i socjologicznych problemów w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Palak, Z. (2012). Lubelska szkoła pedagogiki specjalnej wobec aktualnych wyzwań teorii i praktyki. W: Z. Palak, D. Chimicz, A. Pawlak (Red.), Wielość obszarów we współczesnej pedagogice specjalnej (s. 13-20). Wydawnictwo UMCS, Lublin
Sękowska, Z. (1979). Interdyscyplinarny charakter pedagogiki specjalnej. W A. Hulek (Red.), Współczesne teorie i tendencje wychowania i kształcenia specjalnego (s. 35-42). PAN Komitet Nauk Pedagogicznych. Studia Pedagogiczne XL.
Sękowska, Z. (1994). Główne kierunki badań naukowych w Zakładzie Psychopedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, XVI, s. 121-132.
Sękowska, Z. (1998). Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Wydawnictwo WSPS, Warszawa.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.4.263-272
Data publikacji: 2022-12-28 11:13:08
Data złożenia artykułu: 2022-10-25 11:39:31
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2022 Zofia Palak, Małgorzata Brodacka, Dorota Chimicz
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.