Zapisywanie symultaniczne - adekwatna forma wspierania edukacji, pracy oraz udziału w życiu społecznym i kulturalnym osób niesłyszących i słabosłyszących

Ewa Domagała-Zyśk

Streszczenie w języku polskim


Artykuł przedstawia usługę zapisywania symultanicznego jako adekwatną formę wsparcia edukacji, pracy zawodowej oraz pełnego uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym osób niesłyszących i słabosłyszących. Taki rodzaj pomocy znany jest w Europie Zachodniej od lat 80. XX wieku, jednak wciąż trwają dyskusje nad możliwym zakresem jej stosowania i finansowania, a także jak najbardziej efektywnymi metodami precyzyjnego zapisu mowy. W artykule omówiono różne typy zapisywania symultanicznego, przedstawiono zasady tworzenia zapisu symultanicznego oraz wskazano na zalety i trudności stosowania tej usługi.


Słowa kluczowe


niesłyszący, słabosłyszący, zapisywanie symultaniczne, velotypia, stenotypia, respeaking

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Domagała-Zyśk E., 2013, Wielojęzyczni. Studenci niesłyszący i słabosłyszący w procesie uczenia się nauczania języków obcych. Lublin, Wydawnictwo KUL, 420.

Domagała-Zyśk E., 2016, Napisy jako forma wspierania edukacji i funkcjonowania społecznego osób niesłyszących i słabosłyszących. W: W. Otrębski, K. Maryniarczyk (red.), Przepis na rehabilitację. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością. Gdańsk, Harmonia Universalis, 41–53.

Domagała-Zyśk E., 2017, Notatki jako forma wsparcia edukacji studentów i uczniów niesłyszących i słabosłyszących. „Niepełnosprawność”, II/23, 53–66.

Kushalnagar R. S., Lasecki W. S., Bigha J. P., 2014, Accessibility evaluation of classroom captions. “ACM Trans. Access. Comput”, 5, 3, DOI: http://dx.doi.org/10.1145/ 2543578.

Lang H. G., 2002, Higher education for deaf students: Research priorities in the new millennium. “Journal of Deaf Studies and Deaf Education”, 7/4, 267–280.

McCrea K., Turner P., 2007, Can you put that in writing? W: L. Barnes, F. Harrington, J. Williams, M. Atherton (red.), Deaf Students in Higher Education: Current research and practice. Coleford, Gloucestershire, Douglas McLean Publishing,102–118.

Nofftz B., 2014, Written Interpreting in Individual Countries, opublikowano: http://www.uni-saarland.de/en/campus/faculties/professorial-staff/philosophische-fakultaet-ii/angewandte-sprachwissenschaft-uebersetzen-dolmetschen/professorial-staff-dept-46-applied-linguistics-and-translationinterpreting/atrc/aktuelles.html [dostęp: 16.02.2016].

Słów kilka o pracach nad stenotypią polską, opublikowano: http://www.stenografia.pl [dostęp: 12.02.2016].

Standard of Service – Sept 08, opublikowano: http://avsttr.org.uk/ [dostęp: 12.02.2016].

Stenografia, opublikowano: http://www.stenografia.pl [dostęp: 12.02.2016].




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2017.36.2.105
Data publikacji: 2018-04-09 14:33:13
Data złożenia artykułu: 2016-12-03 16:41:31


Statystyki


Widoczność abstraktów - 709
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 693

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2018 Ewa Domagała-Zyśk

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.