Muzyka Karola Szymanowskiego w percepcji i działaniach twórczych dzieci na etapie wczesnej edukacji
Streszczenie w języku polskim
Aktywność twórcza dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym może przybierać różne formy i być wywoływana za pomocą określonych środków. Wśród czynników pobudzających wyobraźnię, a tym samym inspirujących własną twórczość dzieci, wymienia się między innymi muzykę. W artykule przedstawiono wyniki badań nad percepcją muzyki Karola Szymanowskiego przez dzieci. Analizie poddano ich prace plastyczne i wypowiedzi inspirowane wybranymi utworami kompozytora. przeprowadzone analizy skłaniają do wniosku, że dzieci są otwarte na doświadczenia muzyczne z wykorzystaniem muzyki klasycznej i chętnie podejmują się działań twórczych na bazie słuchanych utworów muzycznych.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Frołowicz E., 2012, Aktywność muzyczna a zmiany rozwojowe dziecka. Gdańsk, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki.
Kisiel M., 2000, Integracja muzyki i plastyki a rozwój wrażliwości estetycznej dzieci w wieku przedszkolnym. „Nauczyciel i Szkoła”, 2 (9), 191-204.
Krasoń K., 1996, Teatr dźwięku, obrazu i ruchu, czyli zabawa z poezją dla najmłodszych. W: Heska-Kwaśniewicz K., Socha I. (red.), Młody czytelnik w świecie książki, biblioteki i informacji. Katowice, Wydawnictwo UŚ.
Krasoń K., Mazepa-Domagała B., Przestrzenie sztuki dziecka: strategia intersemiotycznego i polisensorycznego wsparcia jednostek o obniżonej sprawności intelektualnej. Katowice, Librus.
Krasoń K., Mazepa-Domagała B., 2003, Przestrzenie sztuki dziecka: strategia intersemiotycznego i polisensorycznego wsparcia jednostek o obniżonej sprawności intelektualnej. Katowice, Librus.
Krzywoń D., 2008, Kraina Kreatywności. Sposoby przeciwdziałania rutynie w pracy z dziećmi poprzez ekspresję twórczą i artystyczną. Sosnowiec, Oficyna Wydawnicza Humanitas.
Lipska E., Przychodzińska M., 1991, Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka. Warszawa, WSiP.
Majzner R., 2017, Percepcja muzyki przez dziecko - wybrane teoretyczne i metodyczne aspekty słuchania muzyki jako obszaru działalności edukacyjnej przedszkola. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 8, 3-13.
Markiewicz L., 2005, Muzyka w szkole XXI wieku. Tradycja i współczesność. Katowice, Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego.
Nęcka E., 2012, Psychologia twórczości. Gdańsk, GWP.
Parkita E., 2013, Muzyczna aktywność percepcyjna dzieci wieku przedszkolnym. „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne”, 22, 145-161.
Płóciennik E., 2010, Stymulowanie zdolności twórczych dziecka. Weryfikacja techniki obrazków dynamicznych. Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Prandecka D., 1999, Tworzenie – plastyka, ruch, słowo pod wpływem percepcji muzyki. W: Danel-Bobrzyk H. przy współudziale Uchyła-Zroski J. (red.), Muzyka w edukacji i wychowaniu. Katowice. Wydawnictwo UŚ, Katowice.
Sacher W., 2004, Słuchanie muzyki a kształtowanie emocjonalności dzieci. Katowice, Wydawnictwo UŚ.
Skowrońska A., 2008, Formy ekspresyjne jako przejaw aktywności twórczej dziecka. „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, 4, 5-18.
Szatan E., 2017, Co dzieci myślą o muzyce? Interpretacja muzycznych i literackich treści utworu Sanctus w wypowiedziach dzieci. „Problemy Wczesnej Edukacji” 2(37), 77-87.
Szmidt K. J., 2007, Pedagogika twórczości. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Szuścik U., 2000, Muzyka i obraz plastyczny. W: Dymara B. (red.), Dziecko w świecie muzyki. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Wasilewska A., 2013, Archetypy świata dziecięcego: światy wyobraźni w narracjach dzieci. Gdańsk, Harmonia Universalis.
Zieliński T.A., 1997, Szymanowski. Liryka i ekstaza. Kraków, PWM.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2019.38.1.209-223
Data publikacji: 2019-11-22 14:14:33
Data złożenia artykułu: 2018-06-14 12:33:36
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2019 Rafał Majzner
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.