Idea edukacji emancypacyjnej w propozycjach studentek pedagogiki wczesnoszkolnej
Streszczenie w języku polskim
Głównym celem artykułu jest prezentacja analizy opracowanych przez studentki II roku II st. pedagogiki wczesnoszkolnej koncepcji realizacji idei emancypacyjnej w klasach I–III. W artykule podjęto próbę wskazania wartości uznanych przez autorki prac za ważne w edukacji wczesnoszkolnej, preferowanych sposobów osiągania celów oraz relacji nauczyciel– uczeń. Wyniki analizy projektów edukacyjnych wzbogacają wypowiedzi uczestniczek badań. Ostatnią część tekstu stanowią wnioski.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Brzezińska A., 2003, Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Czerepaniak-Walczak M., 2015, Nauczyciel akademicki w i wobec akademickiej kultury edukacyjnej: ile praxis, ile techne? W: E.J. Kryńska, M. Głoskowska-Sołdatow, A. Kienig (red.), Kultura edukacji szkoły wyższej – różnorodne perspektywy. Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności. Warszawa, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR.
Czerepaniak-Walczak M., 1997, Student i zmiana: podmiot, przedmiot … czy ukryta rzeczywistość? „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 9/10.
Czerepaniak-Walczak, M., 2006, Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Delors J., 1998, Edukacja: jest w niej ukryty skarb: raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw edukacji dla XXI wieku. Warszawa, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich.
Klus-Stańska D., 2010, Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.
Klus-Stańska D., 2009b, Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Klus-Stańska D., 2008, Dziecko w pułapce wczesnej edukacji – perspektywy krytyki adaptacyjnej i emancypacyjnej. „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 4 (210).
Klus-Stańska D., Kruk J., 2009a, Tworzenie warunków dla rozwojowej zmiany poznawczej i konstruowania wiedzy przez dziecko. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Kwaśnica R., 2015, Holistyczna szkoła całodniowa. W: J. Żakowski (red.), Reforma kulturowa 2020 – 2030 – 2040. Sukces wymaga zmian. Warszawa.
Kwieciński Z., 1995, Socjopatologia edukacji. Olecko-Białystok, Mazurska Wszechnica Nauczycielska, Trans Humana.
Lachowicz-Tabaczek K., 2004, Potoczne koncepcje świata i natury ludzkiej. Ich wpływ na poznanie i zachowanie. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Leppert R., 1996, Potoczne teorie wychowania studentów pedagogiki. Bydgoszcz, Wydawnictwo Uczelniane WSP.
Maj A., 2014, Metoda projektów jako strategia wcielania w praktykę idei wyłaniającego się programu. „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 2(25).
Niemierko B., 2002, Ocenianie szkolne bez tajemnic. Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Sajdak A., 2013, Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Szymański M.S., 2010, O metodzie projektów. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.
Trzebiński J., 1985, Rola schematów poznawczych w zachowaniach społecznych W: M. Lewicka (red.), Psychologia spostrzegania społecznego. Warszawa, Wydawnictwo Książka i Wiedza.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2018.37.1.179-190
Data publikacji: 2018-11-06 13:37:02
Data złożenia artykułu: 2018-11-06 13:30:39
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2018 Barbara Dudel
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.