Generational differences in streaming platform consumption practices

Patrycja Sylwia Winiarczyk

Abstract


The subject of the study of this article is the reception practices related to streaming platforms that provide movies and series among students and older people over fifty-five years of age. We applied the research strategy of mixed-method approach and research methods of surveys and in-depth interviews. The results showed that younger audiences use streaming platforms more frequently and to a greater extent, with their preferences focusing on shorter TV forms, such as series. While older people primarily use the platforms to watch feature films. The study also compared the most frequently selected streaming platforms, the devices used to play them and the criteria for choosing content. Netflix is dominant in both age groups, being chosen for its qualitative and diverse offerings, but also for its ability to share accounts. The article also addresses the difficulty of choosing content on streaming platforms. It also stresses that the method of distribution is crucial to user satisfaction with streaming platforms, which can provide guidance for content creators and streaming services.


Keywords


streaming platforms, television, students, people over 55

Full Text:

PDF (POLISH)

References


Borowiecki Artur, Rozwój złożonej narracyjności w amerykańskich serialach, „Panoptikum”, nr 20, Gdańsk 2018.

Myślak Dominika Agata, Telewizja cyfrowa i jej cyfrowe pochodne a oczekiwania współczesnego odbiorcy, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna”, Tom 13, nr 1, Olsztyn 2017.

Sztąberek Maciej, Platforma strumieniowa Netflix – domena VOD czy nowa forma telewizji jakościowej? Historia i sposoby dystrybucji, „Panoptikum”, nr 20, Gdańsk 2018.

Waraksa Joanna, Doświadczenie użytkownika w erze streamingu – analiza komparatystyczna serwisów VoD obecnych na polskim rynku, „Dziennikarstwo i Media”, nr 13, Wrocław 2020.

Winiarczyk Patrycja, Praktyki odbiorców współczesnej telewizji, praca magisterska wykonana w Katedrze Dziennikarstwa UMCS pod kierunkiem dra. hab. Jakuba Nowaka, prof. UMCS, Lublin 2022.

Netografia:

House of cards, https://naekranie.pl/seriale/house-of-cards, dostęp: 15.10.2022.

Koniec dominacji Netfliksa? Nowy raport ujawnił gigantyczny spadek subskrybentów! Ile osób odeszło?, https://hdtvpolska.com/netflix-subskrypcje-spadek-ile-osob-ogladac-cena-alba/, dostęp: 15.10.2022.

Okopień Paweł, Źle się dzieje w Warner Bros. Discovery, chaos z HBO, TVN, Playerem w tle, https://imagazine.pl/2022/08/16/zle-sie-dzieje-w-warner-bros-discovery-chaos-z-hbo-tvn-playerem-w-tle/, dostęp: 15.10.2022.

Sceny najnowszego Bonda zostaną ponownie nakręcone. Powodem lokowanie produktu, https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2021-01-27/sceny-najnowszego-bonda-zostana-ponownie-nakrecone-powodem-lokowanie-produktu/https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2021-01-27/sceny-najnowszego-bonda-zostana-ponownie-nakrecone-powodem-lokowanie-produktu/, dostęp: 16.10.2022.

Siennica Adam, The Boys - 2. sezon bojkotowany przez widzów. Jaka jest tego przyczyna?, https://naekranie.pl/aktualnosci/the-boys-2-sezon-bojkotowany-przez-widzow-jaka-jest-tego-przyczyna-1599456844, dostęp: 16.10.2022.

Wawrzyn Marta, W 2021 roku obejrzeliśmy jeszcze więcej seriali. Padł kolejny rekord – i wszystko wskazuje, że nie ostatni, https://www.serialowa.pl/314584/seriale-2021-liczba-rekord/, dostęp: 16.10.2022.

Wróbel Jakub, Raport Deloitte Digital media trends, 14 edycja, https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/technology-media-and telecommunications/articles/raport-deloitte-digital-media-trends.html., dostęp: 24.02.2022.

Wróblewski Janusz, Oscary 2022, czyli rozbijanie szklanego sufitu. Kto wygra, kto przegra?, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/2158729,1,oscary-2022-czyli-rozbijanie-szklanego-sufitu-kto-wygra-kto-przegra.read, dostęp: 16.10.2022.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ms.2022.6.49-70
Date of publication: 2023-05-01 22:36:21
Date of submission: 2022-12-20 19:50:51


Statistics


Total abstract view - 536
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (POLISH) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Patrycja Sylwia Winiarczyk

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.