Teatr w szkole: efektywna i przyjemna nauka

Manuela Valentini, Clara Magazzino

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Wprowadzenie sztuki teatralnej do szkolnego programu nauczania wywołało rosnące zainteresowanie wśród nauczycieli pracujących w szkole. Wynika to z tego, że posiada ona unikalne cechy, mogące pomóc im w zaproponowaniu nowych metod i strategii nauczania przedmiotów, które są w stanie zidentyfikować uczucia w kontekście społecznym.  Ponadto przyciągają uwagę uczniów, którzy mają przyjemne i zabawne doświadczenie edukacyjne.

Cel badań: Celem badania była ocena skuteczności wykorzystania sztuki w nauczaniu poprzez przegląd literatury. Ponadto, przeprowadzono badania ankietowe wśród nauczycieli szkół podstawowych w Taranto we Włoszech i jego prowincji na temat zasadności wykorzystania teatru w szkole.

Stan wiedzy: Doświadczenie teatru w edukacji pozwala również uczniom odkrywać opcje poszukiwania pomocy. Nawet oprócz wyraźnego uczenia się istnieją dowody na to, że angażowanie dzieci i młodych ludzi w sztukę może mieć pozytywny wpływ na ich zdrowie psychiczne i samopoczucie.

Podsumowanie: Należy to uznać za punkt wyjścia do włączenia praktyki teatralnej do szkolnego programu nauczania, ponieważ wydaje się, że nie jest on daleko od edukacji, ze szkolnych potrzeb samych uczniów. Nauczyciele, z którymi przeprowadzono wywiady, okazują się w tym sensie, wciąż bardzo powściągliwy i związany z działaniami programowymi ze szkodą dla realizacji interwencji szkoleniowych, które są niezbędne i ukierunkowane na podnoszenie różnych umiejętności.


Słowa kluczowe


Teatr; Szkoła; Nauka; Dobre samopoczucie; Zdrowie psychiczne; Motywacja

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Aprotosoaie-Iftimi A.M. (2015): The role of art in human develop¬ment. George Enescu University of Arts. Iasi of Romania; 9(10):292-98.

Bolstad, R., McDowall, S. (2019). Games, gamification, and game design for learning, New Zealand Council for Educational Research.

Bortolotti, P., Quaggio, G. (2007). “Storie di teatro”, I bambini pensano con le storie, Iprase del Trentino: Editore Provincia Autonoma del Trento.

Brock, J. (2011). Integrating Theater Arts into the Classroom: The New Responsibilities of the Elementary School Teacher. Online Submission.

Chen, F., & Andrade, H. (2018). The impact of criteria-referenced formative assessment on fifth-grade students’ theater arts achievement. The Journal of Educational Research, 111(3), 310-319.

de Carvalho, L. B., & de Sá, I. R. (2020). What do teachers think and do about theatre at school? CIVAE 2020, 2020(2nd), 253.

Dentale, H. (2015). Lo Spazio Teatro Gioco, Collana Quaderni Didattici Teatro in Gioco.

Hardiman M. (2016): Education and the Arts: Education Every Child in the Spirit of Inquiry and Joy. Creative Education [online]. [Capturado 20 set. 2017]; 1913-28. Dispo¬nível em: http://www.scirp.org/JJournal/PaperInforma-tion.aspx?PaperID=70138.

Lewis, M., & Feng, J. (2014). The Effect of Readers' Theatre on the Reading Ability of Elementary Special Education Students. Online Submission.

Lin, Y. F. (2015). Using Readers Theater as a Facilitator in Elementary School English Training. Journal of Education and Learning, 4(2), 43-52.

Marshall, H. B. (2017). The Effectiveness of Readers' Theatre on Fluency, Comprehension, and Motivation on Primary Students. ProQuest LLC.

Mayes, A. S., Coppola, E. C., & Fa, B. (2020). Using theatre to develop writing skills: The story pirates idea storm. The Reading Teacher, 73(4), 473-483.

McLauchlan, D. (2020). Playlinks: A theatre-for-young audiences artist-in-the-classroom project. In J. Rowsell (A c. Di), The Art and Craft of Literacy Pedagogy (1a ed., pp. 130–142). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429424205-9

Molgora, S., Ranieri, S., Oliva, G., Pilotto, S., Bochese, S., & Villani, D. (2021). Promuovere il benessere a scuola attraverso un laboratorio di educazione alla teatralità Un’esperienza alla scuola primaria e una sua preliminare valutazione. Psicologia clinica dello sviluppo, 25(1), 151-161.

Moreno-Fernández, O. (2020). Theatre as a Teaching Resource to Work on Socio-environmental Problems in Primary Education. International Electronic Journal of Environmental Education, 11(1), 79-90.

Paloma, F. G., Angelino, F., Pastena, N., Raiola, G., Lipoma, M., & Tafuri, D. (2016). Il corpo come mediatore didattico nell’apprendimento della letto-scrittura. Cantiere aperto, vol.15 n.3.

Quezada, N. F. (2021). Outcomes of a Readers Theatre Program on Oral Reading Prosody: An Exploratory Study in Different Environments. International Electronic Journal of Elementary Education, 13(5), 577-588.

Rivoltella, P.C. (2021). Drammaturgia didattica. Corpo, pedagogia, teatro. Scholé, Brescia.

Trowsdale, J., & Hayhow, R. (2013). Can mimetics, a theatre‐based practice, open possibilities for young people with learning disabilities? A capability approach. British Journal of Special Education, 40(2), 72-79.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2024.43.2.227-249
Data publikacji: 2024-09-05 10:36:56
Data złożenia artykułu: 2024-03-10 19:49:41


Statystyki


Widoczność abstraktów - 220
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 59

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2024 Manuela Valentini, Clara Magazzino

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.