Sztuczna inteligencja w percepcji i doświadczeniach studentów uczelni pedagogicznej

Alicja Baum, Maria Trzcińska-Król

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Lawinowy wzrost popularności ChatPGT w 2022 roku spowodował, że w powszechnym odbiorze oraz mowie potocznej chat ten i sztuczna inteligencja stały się niemal określeniami synonimicznymi.
Cel badań: Poznanie wiedzy i doświadczeń studentów uczelni pedagogicznej związanych ze sztuczną inteligencją
Metoda badań: Sondaż diagnostyczny z wykorzystaniem elektronicznego kwestionariusza ankiety
Wyniki: Badane osoby szeroko rozumiały pojęcie sztucznej inteligencji (AI). Najczęściej identyfikowały ją z technologią (50,00%). Najczęściej wymienianym przez badanych zastosowaniem AI było generowanie tekstu i praca z nim (51,35%). Wszyscy mieli styczność z AI, ale 15% z niej nie korzystało. Większość badanych po raz pierwszy zetknęła się z nią w mediach (52,50%), zaś wiedzę o AI czerpali najczęściej z Internetu (76,25%). Najwięcej osób korzystających z narzędzi AI (66,18%) wskazywało generatory tekstów, z czego 84,44% ChatGPT. Badani są zwolennikami wykorzystania AI w placówkach oświatowych, jednak większość z nich nie znała nawet wytycznych uczelni odnośnie wykorzystania AI w dydaktyce i deklarowała, że nie interesowała się nimi. Ponad połowa badanych była zdania, że używanie narzędzi AI do wykonywania zadań i egzaminów stanowi ściąganie lub plagiat i jest moralnie złe.
Wnioski: Należy zwrócić uwagę na odpowiednie przygotowanie przyszłych nauczycieli do wykorzystania AI w pracy zawodowej, włączając tę technologię do programów kształcenia, jednocześnie kładąc nacisk na kwestie etyczno-moralne.


Słowa kluczowe


sztuczna inteligencja (AI); zastosowania AI; narzędzia AI; etyka AI; studenci i studentki uczelni pedagogicznej

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Bii, P., Too, J., & Mukwa, C. (2018). Teacher attitude towards use of chatbots in routine teaching. Universal Journal of Educational Research, 6(7), 1586–1597. https://doi.org/10.13189/ujer.2018.060719

Bozkurt, V., & Gursoy, D. (2023). The artificial intelligence paradox: Opportunity or threat for humanity? International Journal of Human-Computer Interaction, 1–14. https://doi.org/10.1080/10447318.2023.2297114

Cabała, P., Kwiatkowska, K., Woźniak, K., & Zakrzewska, M. (2023). Opinie studentów wobec możliwości i ograniczeń wykorzystania systemu ChatGPT. E-mentor, 5(102), 48–56. https://www.doi.org/10.15219/em102.1638

Chan, C.K.Y. (2023). Is AI Changing the Rules of Academic Misconduct? An In-depth Look at Students’ Perceptions of ‘AI-giarism’. https://doi.org/10.48550/arXiv.2306.03358

Chan, C.K.Y, & Hu, W. (2023). Students’ voices on generative AI: perceptions, benefits, and challenges in higher education. International Journal of Educational Technology in Higher Education, Article 20:43. https://doi.org/10.1186/s41239-023-00411-8

Chan, C.K.Y., & Lee, K.K.W. (2023). The AI generation gap: Are Gen Z students more interested in adopting generative AI such as ChatGPT in teaching and learning than their Gen X and Millennial Generation teachers? https://arxiv.org/abs/2305.02878

Chen, Y., Jensen, S., Albert, L.J., Gupta, S., & Lee, T. (2023). Artificial intelligence (AI) student assistants in the classroom: Designing chatbots to support student success. Information Systems Frontiers, 25, 161–182. https://doi.org/10.1007/s10796-022-10291-4

Cotton, D.R.E., Cotton, P.A., & Shipway, J.R. (2023). Chatting and cheating: Ensuring academic integrity in the era of ChatGPT. Innovations in Education and Teaching International, 61(2), 228–239. https://doi.org/10.1080/14703297.2023.2190148

Cordeschi, R. (2007). AI turns fifty: Revisiting its origins. Applied Artificial Intelligence, 21(4–5), 259–279. https://doi.org/10.1080/08839510701252304

Davis, F.D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(3), 319–340. https://doi.org/10.2307/249008

Elkins, K., & Chun, J. (2020). Can GPT-3 pass a writer’s Turing test? Journal of Cultural Analytics, 5(2), 17212. https://doi.org/10.22148/001c.17212

Fazlagić, J. (2022). Rozwój sztucznej inteligencji jako wyzwanie dla systemu edukacji. In J. Fazlagić (Ed.), Sztuczna inteligencja (AI) jako megatrend kształtujący edukację. Jak przygotowywać się na szanse i wyzwania społeczno-gospodarcze związane ze sztuczną inteligencją? (pp. 25–37). IBE.

Fu, S., Gu, H., & Yang, B. (2020). The affordances of AI-enabled automatic scoring applications on learners’ continuous learning intention: An empirical study in China. British Journal of Educational Technology, 51(5), 1674–1692. https://doi.org/10.1111/bjet.12995

Gayed, J.M., Carlon, M.K.J., Oriola, A.M., & Cross, J.S. (2022). Exploring an AI-based writing assistant’s impact on English language learners. Computers and Education: Artificial Intelligence, 3, 100055. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100055

Gibbs, G. (2011). Analizowanie danych jakościowych. PWN.

Grimaldi, G., & Ehrler, B. (2023). AI et al.: Machines are about to change scientific publishing forever. ACS Energy Letters Journal, 8(1), 878–880. https://doi.org/10.1021/acsenergylett.2c02828

Haenlein, M., & Kaplan, A. (2019). A brief history of artificial intelligence: On the past, present, and future of artificial intelligence. California Management Review, 61(4), 5–14. https://doi.org/10.1177/0008125619864925

Hennessey, M. (2023). Exclusive: Almost half of Cambridge students have used ChatGPT to complete university work. VARSITY. https://www.varsity.co.uk/news/25463

Thorp, H. (2023). ChatGPT is fun, but not an author. Science, 379, 313–313. https://doi.org/10.1126/science.adg7879

Kaplan, J. (2016). Artificial Intelligence: What Everyone Needs to Know. Oxford University Press.

Kargulowa, A. (2003). Szkoła wobec dylematów współczesności. In D. Jankowski (Ed.), Szkoła w społeczności lokalnej (pp. 25–36). Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM.

Kharroubi, S.A., Tannir, I., Abu El Hassan, R., & Ballout, R. (2024). Knowledge, attitude, and practices toward artificial intelligence among university students in Lebanon. Education Sciences, 14(8), 863. https://doi.org/10.3390/educsci14080863

Kubera, G. (2023). Skąd wzięła się sztuczna inteligencja? Historia najważniejszych postaci i ich wkład w rozwój AI. Business Insider. https://businessinsider.com.pl/technologie/poczatki-sztucznej-inteligencji-postacie-ktore-zmienily-bieg-historii/mgjr6y8

Lewis, A. (2022). Multimodal large language models for inclusive collaboration learning tasks. In Proceedings of the 2022 Conference of the North American Chapter of the Association for Computational Linguistics: Human Language Technologies: Student Research Workshop (pp. 202–210). Washington.

Li, C., & Xing, W. (2021). Natural language generation using deep learning to support MOOC learners. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 31(2), 186–214. https://doi.org/10.1007/s40593-020-00235-x

Malmström, H., Stöhr, C., & Ou, A.W. (2023). Chatbots and other AI for learning: A survey of use and views among university students in Sweden. Chalmers Studies in Communication and Learning in Higher Education, Article 2023:1. https://doi.org/10.17196/cls.csclhe/2023/01

McCarthy, J., Minsky, M.L., Rochester, N., & Shannon C.E. (1955). A proposal for the Dartmouth summer research project on artificial intelligence. http://www-formal.stanford.edu/jmc/history/dartmouth/dartmouth.html

McCarthy, J. (n.d.). What is AI? / Basic Questions. Stanford. http://jmc.stanford.edu/artificial-intelligence/what-is-ai/index.html

Minsky, M. (1954). Theory of Neural-Analog Reinforcement Systems and Its Application to the Brain Model Problem. PhD dissertation. Princeton University.

Nam, J. (2023). 56% of College Students Have Used AI on Assignments or Exams. Best Colleges. https://www.bestcolleges.com/research/most-college-students-have-used-ai-survey/

Ng, D.T.K., Leung, J.K.L., Chu, S.K.W., Qiao, M.S. (2021). Conceptualizing AI literacy: An exploratory review. Computers & Education: Artificial Intelligence, 2, Article 100041. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2021.100041

Nilsson, N.J. (1998). Artificial Intelligence: A New Synthesis. Morgan Kaufmann Publishers.

Lucy, L., & Bamman, D. (2021, June 11). Gender and representation bias in GPT-3 generated stories. In Proceedings of the Third Workshop on Narrative Understanding (pp. 48–55). Mexico City.

Łupkowski, P. (2010). Test Turinga. Perspektywa sędziego. Wyd. Nauk. UAM.

Ritchie, I. (2024). AI history. https://www.ritchie.studio/wp-content/uploads/2024/04/AI-history-2024.pdf

Russell, S., & Norvig, P. (2010). Artificial Intelligence: A Modern Approach. Prentice-Hall.

Southworth, J., Migliaccio, K., Glover, J.[J.], Glover, J [Ja’Net], Reed, D., McCarty, C., Brendemuhl, J., & Thomas, A. (2023). Developing a model for AI across the curriculum: Transforming the higher education landscape via innovation in AI literacy. Computers & Education: Artificial Intelligence, 4, Article 100127. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2023.100127

Sysło, M. (2022). Sztuczna inteligencja wkracza do szkół: jak uczyć się o AI i z pomocą AI. In J. Fazlagić (Ed.), Sztuczna inteligencja (AI) jako megatrend kształtujący edukację. Jak przygotowywać się na szanse i wyzwania społeczno-gospodarcze związane ze sztuczną inteligencją? (pp. 74–98). IBE.

Transformer, G.G.P, Osmanovic Thunström, A., & Steingrimsson, S. (2022). Can GPT-3 write an academic paper on itself, with minimal human input? https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-03701250/document

Turing, A. (1950). Computing machinery and intelligence. Mind, 49, 433–460.

Wieretilo, N. (2023). Shifting Horizons – Transformative Trends Reshaping the Landscape of Higher Education. Coopernicus. https://coopernicus.pl/wp-content/uploads/2024/01/Raport-Edukacyjny-PL.pdf




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2025.44.2.37-58
Data publikacji: 2025-06-26 23:46:45
Data złożenia artykułu: 2024-09-29 21:30:39


Statystyki


Widoczność abstraktów - 0
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2025 Alicja Baum, Maria Trzcińska-Król

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.