Tożsamościowe skutki wielokulturowości. Wielość kultur w jednym człowieku czy ekstremizm i separatyzm kulturowy?
Streszczenie w języku polskim
Autor analizuje wielokulturowość jako ustawiczny, dynamiczny proces, który winien ukierunkowywać współczesnego człowieka na społeczeństwo obywatelskie. Zaczyna od zwrócenia uwagi na współwystępowanie kultur, które w trakcie rozwoju przechodzą do różnych form współistnienia, przyjmując określone aksjologie, teleologie, ideologie. Uważa, że edukacja w szybko i dynamicznie rozbudowującej się przestrzeni wielokulturowości nie jest w stanie kształtować świadomości młodych ludzi, co powoduje zwracanie się ku separatyzmom kulturowym, terroryzmowi i ekstremizmowi. Utrzymuje, że obecnie stajemy przed poważnym problemem formowania się tożsamości transkulturowej i międzykulturowej, równoległego funkcjonowania człowieka w kilku kulturach.
W artykule autor wskazuje na liczne błędy w ideologii wielokulturowości oraz analizuje wielokulturowość w kontekście polityki społecznej i działalności edukacyjnej uwzględniającej zasady wielokulturowości ukierunkowane na otwartość kulturową, na zauważanie i propagowanie wielości kultur w jednym człowieku.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Arendt H., Myślenie, przeł. Buczyńska-Garewicz, Warszawa 1991, „Czytelnik”.
Arendt H., Korzenie totalitaryzmu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Bauman Z., O tarapatach tożsamości w ciasnym świecie. W: W. Kalaga (red.): Dylematy wielokulturowości, Universitas, Kraków 2004.
Beck U., Unia nie jest tylko dla elit, „Gazeta Wyborcza” z dnia 22.06. 2007.
Ćwiklak K., Między zadomowieniem a wykorzenieniem. Literacie wizje Górnego Śląska w polskiej i niemieckiej prozie współczesnej, w: Dialog międzykulturowy w (o) literaturze polskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008.
Dyczewski L., Naród podmiotem kultury. W: L. Dyczewski (red.) Tożsamość polska i otwartość na inne społeczeństwa. Lublin 1996.
Edukacja. Jest w niej ukryty skarb pod przew. Jacques’a Delorsa, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Wydawnictwa UNESCO, Warszawa 1998.
Giddens A., Nowoczesność i tożsamość „Ja” i społeczeństwo w epoce później nowoczesności, PWN, Warszawa 2001.
Hobbes T., Lewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego, tłum. C. Znamierowski, Warszawa 2006.
Korzeniewski B., Ksiązki i ludzie, PIW, Warszawa 1993.
Kuligowski W., Ty śmieciu! Mowa potoczna jako narzędzie dehumanizacji, w: Śmieć w kulturze pod red. K. Kulikowskiej, C. Olbracht-Prondzyńskiego, Wyd. Naukowe „Katedra”, Gdańsk 2015.
Lachmann P., Wywołane z pamięci, „Borussia”, Olsztyn 1999.
Nikitorowicz J., Grupy etniczne w wielokulturowym świecie, GWP, Sopot 2010.
Schweitzer A., Z mojego życia…, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1981.
Schweitzer A., Życie, Instytut Wydawniczy PAX, przełożył J. Piechowski, Warszawa 1971.
Welsch W., Transkulturowość. Nowa koncepcja kultur. w: R. Kubicki (red.): Filozoficzne konteksty rozumu transwersalnego wokół koncepcji Wolfganga Welscha, Poznań 1998.
Wieliński B. T., Informacja z Berlina, „Gazeta Wyborcza” z 24 stycznia 2006.
Żelazny W., Ludwik Zamenhoff jako prekursor wielokulturowości. Doktryna homoranizmu, w: Dziedzictwo idei Ludwika Zamenhoffa pod red. A. Sadowskiego i J. Snopko, Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2011.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2017.36.3.13
Data publikacji: 2018-07-02 14:37:12
Data złożenia artykułu: 2018-02-01 12:10:29
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2018 Jerzy Nikitorowicz
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.