Interakcje w procesie socjalizacji rodzajowej dzieci w przedszkolu

Bożena Pietryczuk

Streszczenie w języku polskim


W procesie socjalizacji dziecko uczy się podstaw interakcji społecznych, życia i funkcjonowania w grupie, poznaje społeczne normy postępowania i zachowania, kształtuje swoją osobowość i cechy charakteru. Jednym z najważniejszych zakresów tego rozwoju jest przygotowanie do pełnienia ról kobiety i mężczyzny. W procesie socjalizacji dzieci w zakresie kształtowania ról rodzajowych istotną rolę odgrywa przedszkole. Opisane badania dotyczą interakcji między nauczycielkami a wychowankami w przedszkolu oraz ich wpływu na kształtowanie płci społeczno-kulturowej (rodzaju) dzieci.


Słowa kluczowe


socjalizacja, interakcje, płeć, rodzaj

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Angrosino M., 2010, Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa, PWN.

Barnes D., 1988, Nauczyciel i uczniowie. Od porozumiewania się do kształcenia. Warszawa, WSiP.

Best D.L., Wiliams J.E., 2002, Perspektywa międzykulturowa. W: B. Wojciszke (red.), Kobiety i mężczyźni: odmienne spojrzenie na różnice. Gdańsk, GWP, 118–145.

Blumer H., 1984, Społeczeństwo jako symboliczna interakcja. W: E. Mokrzycki (red.), Kryzys i schizma. Warszawa, PIW.

Bochno E., 2009, Stereotyp płci czy płeć języka? Szkolne interakcje komunikacyjne nauczycielek z uczennicami i uczniami. W: L. Kopciewicz, E. Zierkiewicz (red.), Koniec mitu niewinności? Płeć i seksualność w socjalizacji i edukacji. Warszawa, Wydawnictwo Eneteia, 181–191.

Chomczyńska-Miliszkiewicz M., 2002, Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym. Konteksty pedagogiczne i psychologiczne. Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Konarzewski K., 1995, Problemy i schematy. Pierwszy rok nauki szkolnej dziecka. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.

Kopciewicz L., 2004, Schematy rodzaju (gender) w pracy pedagogicznej nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej. W: M. Chomczyńska-Rubacha (red.), Płeć i rodzaj w edukacji. Łódź, WSHE, 75–84.

Kwiatkowska H., 2000, Kształcenie nauczycieli a nowe sposoby uczenia się człowieka. W: Kwiatkowska H., Lewowicki T., Dylak S. (red.), Współczesność a kształcenie nauczycieli. Warszawa, WSP, ZNP.

Meighan R., 1993, Socjologia edukacji. Toruń, Wydawnictwo UMK.

Nęcki Z., 1996, Komunikacja międzyludzka. Kraków, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.

Okoń W., 2007, Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.

Pankowska, D., 2005, Wychowanie a role płciowe. Gdańsk, GWP.

Rubacha K., 2001, Badania etnograficzne w edukacji. „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 1.

Schaffer R.H., 2013, Psychologia dziecka. Warszawa, PWN.

Schieffelin B.B., Ochs E., 1995, Socjalizacja języka. W: A. Brzezińska, T. Czub, G. Lutomski, B. Smykowski (red.), Dziecko w zabawie i świecie języka. Poznań, Wydawnictwo Zysk i S- ka.

Tillmann K. J., 2010, Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie. Warszawa, PWN.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2018.37.1.55-74
Data publikacji: 2018-11-06 13:36:56
Data złożenia artykułu: 2018-11-06 11:13:08


Statystyki


Widoczność abstraktów - 3292
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 1072

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2018 Bożena Pietryczuk

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.