Interactions Between Preschoolers and Their Teachers in the Process of Gender Socialization
Abstract
In the socialization process, a child learns social interactions, interpersonal relations and coexistence in the group, social standards and standards of conduct. Additionally, children develop their personality and character. One of the most essential part of the socialization process is the preparation to fulfill male and female roles. Preschool significantly affects the formation of gender roles. This research involves interactions between preschoolers and their teachers. Furthermore, it deals with the influence of the interactions on the development of child’s social-cultural gender.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Angrosino M., 2010, Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa, PWN.
Barnes D., 1988, Nauczyciel i uczniowie. Od porozumiewania się do kształcenia. Warszawa, WSiP.
Best D.L., Wiliams J.E., 2002, Perspektywa międzykulturowa. W: B. Wojciszke (red.), Kobiety i mężczyźni: odmienne spojrzenie na różnice. Gdańsk, GWP, 118–145.
Blumer H., 1984, Społeczeństwo jako symboliczna interakcja. W: E. Mokrzycki (red.), Kryzys i schizma. Warszawa, PIW.
Bochno E., 2009, Stereotyp płci czy płeć języka? Szkolne interakcje komunikacyjne nauczycielek z uczennicami i uczniami. W: L. Kopciewicz, E. Zierkiewicz (red.), Koniec mitu niewinności? Płeć i seksualność w socjalizacji i edukacji. Warszawa, Wydawnictwo Eneteia, 181–191.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M., 2002, Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym. Konteksty pedagogiczne i psychologiczne. Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Konarzewski K., 1995, Problemy i schematy. Pierwszy rok nauki szkolnej dziecka. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.
Kopciewicz L., 2004, Schematy rodzaju (gender) w pracy pedagogicznej nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej. W: M. Chomczyńska-Rubacha (red.), Płeć i rodzaj w edukacji. Łódź, WSHE, 75–84.
Kwiatkowska H., 2000, Kształcenie nauczycieli a nowe sposoby uczenia się człowieka. W: Kwiatkowska H., Lewowicki T., Dylak S. (red.), Współczesność a kształcenie nauczycieli. Warszawa, WSP, ZNP.
Meighan R., 1993, Socjologia edukacji. Toruń, Wydawnictwo UMK.
Nęcki Z., 1996, Komunikacja międzyludzka. Kraków, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
Okoń W., 2007, Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.
Pankowska, D., 2005, Wychowanie a role płciowe. Gdańsk, GWP.
Rubacha K., 2001, Badania etnograficzne w edukacji. „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 1.
Schaffer R.H., 2013, Psychologia dziecka. Warszawa, PWN.
Schieffelin B.B., Ochs E., 1995, Socjalizacja języka. W: A. Brzezińska, T. Czub, G. Lutomski, B. Smykowski (red.), Dziecko w zabawie i świecie języka. Poznań, Wydawnictwo Zysk i S- ka.
Tillmann K. J., 2010, Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie. Warszawa, PWN.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2018.37.1.55-74
Date of publication: 2018-11-06 13:36:56
Date of submission: 2018-11-06 11:13:08
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2018 Bożena Pietryczuk
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.