Globalization as a challenge for professional education
Streszczenie w języku polskim
Niniejszy artykuł dotyczy edukacji zawodowej jako elementu globalizacji we współczesnym świecie. Celem artykułu jest ustalenie podstawowej problematyki w zakresie miejsca edukacji zawodowej w czasach globalizacji. W artykule skoncentrowano się na takich kwestiach, jak specyfika edukacji zawodowej w Polsce i na świecie, znaczenie edukacji zawodowej dla współczesnego świata, pojęcie i cechy globalizacji, jak również determinanty/ uwarunkowania globalizacji we współczesnym świecie i edukacja zawodowa jako efekt globalizującego się świata. Człowiek, z obywatela danego państwa, stał się obywatelem świata. Fakt ten niesie ze sobą zarówno dużo zalet, jak i zagrożeń, w tym w sferze edukacji zawodowej, dla której wszechobecne przemiany przyniosły wiele nowych wyzwań. Dotyczy to zwłaszcza przystosowania programów nauczania do potrzeb społeczeństw funkcjonujących w nowych warunkach gospodarczych, społecznych i kulturowych, w tym podjęcia działań zmniejszających dysproporcję między opanowywaną przez uczniów wiedzą a umiejętnościami czy rozszerzenia kształcenia specjalistycznego. Szkolnictwo zawodowe musi zmierzyć się z koniecznością zmiany priorytetów, aby zgodnie z trendami globalizacyjnymi kształcić mobilnych pracowników gospodarki rynkowej, aktywnych i zdolnych do ciągłego samokształcenia.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
(access from 20/01/2019)
Act of 22 November 2018 amending the act – Educational law, act on the education system and some other acts (Journal of Laws of 2018, item 2245).
Banach C., 2001, Education. Value. Chance. Krakow, Publisher Scientific Pedagogical Academy.
Bauman Z., 2006, Work, consumerism and new poor. Krakow, WAM Publishing House.
Bylok F., 2012, Modern man between work and consumption, In: F. Bylok, U. Swadźba (eds.), Between work and consumption. What determines the place of man in modern society? Katowice, Publishing House of the University of Silesia.
Changing enterprises in politically changing Europe vol. 3, 2000, T. Wawak (ed.). Krakow, Economic Information Publishing House, Jagiellonian University.
Czerny M., Łuczak R., Makowski J., 2007, Globalistics: global processes and their local consequences. Warsaw, PWN.
Delors J., 1998, Education – there is a hidden treasure in it, Report for the UNESCO International Commission for Education for the 21st century. Warsaw, the Polish Educationalists Association.
Drucker P., 2001, The next society. “The Economist” 3 November, 79–91.
Dziewulak D., 2013, Vocational training in Poland and in selected European Union countries. BAS ISSN 1899 No. 6 (95) analyzes of April 22, 2013, downloaded from:
https://edukator.ore.edu.pl (accessed on January 20, 2019).
Fazlagić J., 2015, The specificity of the Finnish education system against the background of Poland. “E-mentor”, No. 2 (59), 4–15.
Gałkowska-Jakubik M., 2007, Have or be. Empirical verification of the concept of Erich Fromm. Lublin, Towarzystwo Naukowe KUL.
Globalization – an unbearable resemblance? The world and its institutions in the proces of uniformization, 2008, B. Krauz-Mozer, P. Borowiec (eds.). Krakow, Jagiellonian
University Press.
Hejnicka-Bezwińska T., 2008, General pedagogy. Warsaw, PWN.
Kabaj M., 2004, Strategies and programs for counteracting unemployment. Warsaw, Scholar Publishing House.
Kaczmarek T.T., 2011, Risk management. Interdisciplinary approach. Warsaw, Difin.
Karczewska A., 2016, Globalization and consumerism as determinants of change and potential sources of threats in the sphere of work. “Scientific Papers of the Częstochowa University of Technology Management”, No. 24, vol. 2, 38–46.
Kuhn T., 2001, Structure of scientific revolutions. Warsaw, Aletheia.
Kukla D., 2006, Perspectives (not only professional youth in post-modernity. In: Youth on the labor market. From research to practice. S.M. Kwiatkowski, S. Sirojć (eds.).
Warsaw, Difin, 65–69.
Kupisiewicz C., 2012, From the history of theory and practice of education. Krakow, Impuls Publishing House.
Kwatera A., 2010, Desiderates on the professional professionalization of teachers in the context of contemporary changes. In: Educational paradigms and teacher education. W. Kremie, T. Lewowicki, S. Sysojewa (eds.). Warsaw–Kraków, PWN.
Kwiatkowski S.M., 2018, Competences of the future. In: S.M. Kwiatkowski (ed.), Competences of the future. Warsaw, Foundation for the Development of the Education
System.
Lubik N., 2008, Globalization as a phenomenon and process. “Przegląd Politologiczny”, No. 1, 89–94.
Maśloch P., 2005, Globalization and its impact on the development of modern civilization. “Entrepreneurship – Education”, 1, 17–26.
Mazur M., 1970, Natural history of a Polish scientist. Warsaw, PIW.
Nowicka M., 2011, “Device”, “application”, “system” – the dispositif category of Michel Foucault, its translations and their implications for post-oucauist analyzes of power. “Przegląd Socjologii Qualitative”, vol. VII , No. 2, 94–110.
OECD , 2015, Building stronger pathways to work: the role of quality apprenticeships, base document prepared for the 2nd G20-OECD Conference on the promotion of high-quality professional practices. Retrieved from: https://www.oecd.org/.
Pacuk M., Anisiewicz R., Czochański J., Kopeć K., Połom M., Michalski T., Tarkowski M., 2016, Gdynia in the European Union. The living conditions. Gdańsk–Pelplin,
University of Gdańsk, Bernardinum Publishing House.
Penc J., 2003, Strategic Management System. Warsaw, Placet. Social Diagnosis 2011. In: J. Czapinski, T. Panek (eds.), Conditions and quality of life of Poles. Warsaw, Social Monitoring Council.
Sporek T., 2015, A new dimension in globalization and global problems. Scientific Works. Katowice, University of Economics in Katowice.
Szymański M.J., 2008, In search of the road. Chances and problems of education in Poland. Krakow, Jagiellonian University.
Tarkowski M., Palmowski T., Kopeć K., Wendt J., 2016, Gdynia in the European Union. Competitiveness of the economy. Gdańsk–Pelplin, University of Gdańsk, Bernardinum Publishing House.
Turbulence in World Politics: A Theory of Change and Continuity James N. Rosenau Princeton: Princeton University Press, 1990 [after]: J. Zdanowski, 2000, Non-
European Cultures and Globalization. Warsaw, Elipsa Publishing House.
Uberman M., 2008, Man and art. In the context of livelong concepts. In: V. Uzelac, L. Vujicic (eds.), Cjelozivotno ucenije za odvzivi razvoj. Rijeka, Sveucilisna Knjiznica
Rijejka.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2020.39.2.259-274
Data publikacji: 2020-06-03 13:24:59
Data złożenia artykułu: 2019-02-06 15:51:49
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2020 Beata Mydłowska
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.