Websites Supporting Interactive Early Childhood Education – Selected Solutions
Abstract
Introduction: There is no doubt that the contemporary world of a young person is digital. This generation does not know a different world from that with the Internet, smartphones, social media. Accordingly, education should, on the one hand, undergo transformation into a more digital direction and, on the other hand, it should teach conscious and secure use of new technologies from the earliest years of life. Research Aim: The aim of the article consists in outlining both the assumptions of the curriculum for the first educational stage and modern tools enabling the creation of interactive exercises. Evidence-based Facts: The curriculum includes references to the use of new technologies nearly in every education at the first educational stage. Students should become acquainted with the operation of the basic office software, netiquette rules and such a use of digital technologies which would be safe for health. The Internet applications, as discussed further in this article, are helpful in completing these tasks and the whole curriculum. Owing to them teachers may prepare interesting and captivating interactive exercises. Summary: The contemporary school, irrespective of manifold procedures, is still analogical. Lack of equipment, lack of proper software and lack of competencies discourage teachers from implementing certain areas of the curriculum. Thus, the Internet applications, as presented in this article, come to our aid.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Chojak, M. (2018). Mózg „dzieci sieci” w świetle neurobiologii i neuropedagogiki. Edukacja-Technika-Informatyka, 9(1), 121–128. https://doi.org/10.15584/eti.2018.1.15
Czechowska, Z. (2021). Genially w edukacji i terapii. Pobrane 13, Kwietnia, 2021 z: https://etwinning.pl/genially-w-edukacji-i-terapii/
Czerski, W. (2017). Gotowość nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Lublin: Wyd. UMCS.
Czerski, W. M. (2019). Cyfrowe kompetencje nauczycieli. Refleksje. Zachodniopomorski Dwumiesięcznik Oświatowy, 6, 64–67.
Dobroszek, K. (2020). Z interaktywnych prezentacji Genially korzysta już 6 mln Polaków. Pobrane 13, Kwietnia, 2021 z: https://mycompanypolska.pl/artykul/z-interaktywnych-prezentacji-genially-korzysta-juz-6-mln-polakow/5755
Feel like a genius—Genially. (2021). Pobrane 9, Maja, 2021 z: https://www.genial.ly/
Funkcje WordWall. (2021). Pobrane 4, Maja, 2021 z: https://wordwall.net/pl/features
Genially—Wirtualna edukacja w najlepszym wydaniu. (2020). Pobrane 13, Kwietnia, 2021 z: http://biznes.newseria.pl/biuro-prasowe/edukacja/genially-wirtualna,b742688361
Halicka, A. (2020). Genially – genialne narzędzie na czas edukacji zdalnej (i nie tylko). Pobrane 13, Kwietnia, 2021 z: http://www.superbelfrzy.edu.pl/glowna/genially-genialne-narzedzie-na-czas-edukcji-zdalnej-i-nie-tylko/
Hielscher, M. (2012). Autorenwerkzeuge für digitale, multimediale und interaktive Lernbausteine im Web 2.0 (Doktorat). Johannes Gutenberg-Universität Mainz, Mainz. Pobrane 4, Maja, 2021 z: http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.1.1800.2402
Jaworowicz, B., Poturała, W. (2018). Lekcje z ClassTools i rozszerzoną rzeczywistością. W: A. B. Kwiatkowska. M. M. Sysło (red.). Informatyka w edukacji. Myśl komputacyjnie! (s. 215–223). Toruń: Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Juszczyk, S. (2006). Metodyka komputerowego wspomagania procesu kształcenia. W: S. Juszczyk. J. Janczyk. D. Morańska. M. Musioł (red.). Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej (s. 413–425). Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
Kilian, E. (2021a). LearningApps. Pobrane 13, Kwietnia, 2021 z: https://webowadbp.wixsite.com/interaktywne-zadania/learningapps
Kilian, E. (2021b). WordWall. Pobrane 13, Kwietnia, 2021 z: https://webowadbp.wixsite.com/interaktywne-zadania/wordwall
Kopczewski, M. (2008). Rozwiązania technologiczne i modele kształcenia na odległość. W: L. Pawelski (red.). Nowoczesność w edukacji (s. 19–41). Szczecinek: PSNT.
Kordus, M. (2020). Komunikacja przez prezentację. O wykorzystaniu narzędzi TIK w zdalnym nauczaniu języków obcych. Języki Obce w Szkole, 2, 51–55.
Kostrzewa, J. (2019). Classtools – narzędzie, które warto znać!. Pobrane 4, Maja, 2021 z: horyzontyanglistyki.pl/artykul/classtools-narzedzie-ktore-warto-znac
Kuźmińska-Sołśnia, B. (2014). Nowoczesne technologie informatyczne – możliwości i zagrożenia. Dydaktyka informatyki, 9, 72–81.
LearningApps.org—Interaktywne i multimedialne moduły edukacyjne. (2021). Pobrane 3, Maja, 2021 z: https://learningapps.org/
Maziarz, P. (2021). Genially—Szybki i prosty sposób na tworzenie prezentacji i infografik. Pobrane 13, Kwietnia, 2021 z: https://www.benchmark.pl/aktualnosci/genially-szybki-i-prosty-sposob-na-tworzenie-prezentacji-i.html
MEN. (2017). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. W sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. (Dz.U. 2017 poz. 356).
Piecuch, A. (2011). Multimedialne kompetencje nauczycieli. Rzeszów: Wyd. UR.
Piecuch, A. (2019). Szkoła XXI wiek—Problemy i wyzwania. Rzeszów: Wyd. UR.
Piecuch, A. (2020). Media cyfrowe wspierające procesy dydaktyczne. Rzeszów: Wyd. UR.
Piecuch, A. (2021). Zdezorientowana dydaktyka współczesnych czasów. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 40(1), 25–40. https://doi.org/10.17951/lrp.2021.40.1.25-40
Przybysz-Gardyza, E. (2020). Dla nauczycieli: Genially - wszystko w jednym. Pobrano 13, Kwietnia, 2021 z: http://dlanauczycieli.blogspot.com/2020/12/genially-wszystko-w-jednym.html
Stasiak, B. (2014). Jak wykorzystać tablicę interaktywną i piloty do testów i odpowiedzi w niekonwencjonalnej i twórczej pracy z uczniem. W: A. B. Kwiatkowska. M. M. Sysło (red.). Informatyka w edukacji. Informatyka dla wszystkich od najmłodszych lat (s. 217–224). Toruń: Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Tarr, R. (2021). ClassTools.net. Pobrane 4, Maja, 2021 z: https://www.classtools.net/about.php
Turek, A. (2020). Wybrane narzędzia TIK w zdalnym nauczaniu religii. Zeszyty Formacji Katechetów, 2–3, 97–105.
Wrońska, M. (2012). Kultura medialna adolescentów: Studium dostępu i zastosowań. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Wrońska, M. (2015). Edukacja szkolna a kultura medialna adolescentów (raport z badań). W: W. Czerski. R. Wawer (red.). Nowoczesne media w przestrzeniach edukacyjnych (s. 37–46). Lublin: Wyd. UMCS.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.3.89-102
Date of publication: 2021-11-23 10:35:38
Date of submission: 2021-05-14 10:28:16
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2021 Wojciech Marcin Czerski
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.