Being Like Others - Reconstructing the Experiences of a Woman on the Autism Spectrum
Abstract
Research Aim: The cognitive aim of the study was to reconstruct the behaviour of women on the autism spectrum in order to hide their symptoms of being non-neurotypical in everyday social interactions. The practical aim was to “give voice” to women on the spectrum, because usually this “voice” is silenced by professionals that “know better”, are more “objective”.
Method: The research technique used in the study was the narrative interview (in the F. Schütze’s version). It was interpreted using the methodological guidelines of objective hermeneutics. This paper presents an in-depth interpretation of one of the 7 interviews with women on the autism spectrum (volunteer-targeted research sampling was used). Reconstructing patterns of action required revealing latent meanings.
Results: Three masking behaviours were reconstructed: the study participant’s exact imitation of her friend’s behaviour; seeking to gain a profound knowledge of the circumstances of a future social encounter in as much detail as possible; engaging in self-harming behaviour that nevertheless allows one to explain one’s own behaviour in a socially acceptable way, while covering up the real reasons for it. During the interview an important issue that was not planned came to
light, namely the circumstances under which the masking was abandoned.
Conclusion: Masking behaviour of autism symptoms blocks the individual development of women on the spectrum. It is worthwhile to devote further research to identifying the circumstances that promote the resignation of masking.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Baron-Cohen, S. (2021). Poszukiwacze wzorów. Autyzm a ludzka wynalazczość. Smak Słowa.
Błeszyński, J. (2020). Co osoby z autyzmem mówią nam o sobie. Wydawnictwo Naukowe UMK.
Foucault, M. (2014). Rządzenie żywymi. WN PWN.
Furgał, E. (2022). Dziewczyna w spektrum. Wydawnictwo „Biała Plama”.
Gerc K., Jure M. (2017). Rozwój zaburzony czy odmienny – próba analizy pojęciowej w odniesieniu do stanów ze spektrum autyzmu. Studia Psychologią, 10, 189-207.
Goffman, E. (2020). Człowiek w teatrze życia codziennego. Wydawnictwo Aletheia.
Grandin, T. (1995). Byłam dzieckiem autystycznym. WN PWN.
Hendrickx, S. (2018). Kobiety i dziewczyny w spektrum autyzmu. Od wczesnego dzieciństwa do późnej starości. Wydawnictwo UJ.
Holliday-Willey, L. (2018). Udawanie normalnej. Życie z zespołem Aspergera (zaburzeniami ze spektrum autyzmu). Wydawnictwo Edukacyjne
Kaźmierczak-Mytkowska, A. (2024) Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu u kobiet i dziewcząt. Pobrane 10, Stycznia. 2024 z https://cbt.pl/poradnie/diagnoza-zaburzen-ze-spektrum-autyzmu-u-kobiet-i-dziewczat.
Kotas, D. (2021). Cukry. Wydawnictwo Cyranka.
Kuckartz, U. (2018). Qualitative Inhaltsanalyse. Methoden, Praxis, Computerunterstützung. Beltz Juventa.
Ławicka, J. (2019). Człowiek w spektrum autyzmu. Podręcznik pedagogiki empatycznej. Wydawnictwo i Drukarnia Świętego Krzyża.
Rynkiewicz, A., Łucka, I., Fryze, M. (2012). Wysokofunkcjonujące dziewczęta z autyzmem i zespołem Aspergera — przyczyny rzadkiego diagnozowania, opis przypadków. Via Medica Journals, 2(9), 43-52.
Schutz, A. (1984). Potoczna i naukowa interpretacja ludzkiego działania. W E. Mokrzycki (wybór) (red), Kryzys i schizma, t.1. (s. 137 -192). PIW.
Silberman, S. (2020). Neuroplemiona. Dziedzictwo autyzmu i przyszłość neuroróżnorodności. Wydawnictwo Vivante.
Silverman, D. (2008). Prowadzenie badań jakościowych. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Urbaniak-Zając, D., Kos, E. (2013). Badania jakościowe w pedagogice. Wydawnictwo PWN.
Williams, D. (2011). Nikt nigdzie. Niezwykła autobiografia autystycznej dziewczyny. Fraszka Edukacyjna.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2024.43.2.131-145
Date of publication: 2024-09-05 10:36:44
Date of submission: 2024-01-30 10:11:55
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2024 Danuta Urbaniak-Zając
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.