Supervision in Education: a New Model of Support and Professional Development for Teachers
Abstract
Introduction: Supervision appears relatively infrequently in the school environment and still functions as an innovative practice. Consequently, with the steadily increasing number of students with specific educational and developmental needs, teachers have faced new challenges and had to redefine existing ones. This has led to a growing interest in educational supervision as a new form of support and professional and personal development for teachers. This article presents basic information about supervision and the conditions for its incorporation into the teacher's work system.
Research Aim: This article introduces discussions on supervision in education, taking on a review character and relying on theoretical analyses and research findings available in the literature. Over the past fifteen years (2008-2023), numerous interesting publications on teacher supervision can be found, emphasizing the significance of this issue.
Evidence–based Facts: Introducing supervision into schools is a time-consuming process that requires meeting specific conditions, including the substantive preparation of teachers to utilize this form of support. Modern teachers face complex tasks that exceed their capabilities, necessitating a team of specialists and engaging in reflective analysis of their professional experiences.
Summary: The implementation of teacher support in schools requires legal, organizational, and theoretical changes. This approach is becoming increasingly popular as a way to address growing educational difficulties. It is worth noting that social work supervision came before educational supervision, and this topic is increasingly being discussed in various scientific publications. These publications serve as a valuable source of inspiration for implementing supervision in schools and educational institutions.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Batubara, B. M. (2021). The Problems of the World of Education in the Middle of the Covid-19 Pandemic. Budapest International Research and Critics Institute (BIRCI-Journal): Humanities and Social Sciences, 4(1), 450-457.
Dolata, R., Jasińska-Maciążek, A., Smulczyk, M., & Stelmach, J. (2021). Ostrołęckie obserwatorium oświatowe–badania edukacyjne wspierające politykę lokalną. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku. (2003). Tom V, red. nauk. i przew. kom. red. T. Pilch. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Ferreira, M., Grewiński, M., Jorge, J. R., & Geletta, K. (2014). Superwizja jako instrument rozwoju zawodowego w służbach społecznych. Warszawa: Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Korczaka w Warszawie.
Jankowiak, B., Jaskulska, S. (2020). Dobrostan nauczycieli i nauczycielek a ich postawy wobec kształcenia na odległość w czasie pandemii COVID-19. Przegląd Pedagogiczny, (1), 219-232.
Klimczyk, P. (2023). Rzeczywistość szkolna w słowach–narracje nauczycieli. Psychologia Wychowawcza, 68(26), 25-42.
Kordziński J. (2019). Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo: Wolters Kluwer.
Kosmatka, R. M. (2022). Style prowadzenia zajęć a poziom wypalenia zawodowego nauczycieli. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 611(6), 67-84.
Kožuh, A. (2016). Kreatywność jako niezbędny element kompetencji nauczyciela w edukacji alternatywnej. Państwo i Społeczeństwo, 16(2), 39-54.
Mańkowska, B. (2020). Superwizja. Jak chronić się przed wypaleniem zawodowym i utratą zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo: Wolters Kluwer.
Marshall, K. (2013). Rethinking teacher supervision and evaluation: How to work smart, build collaboration, and close the achievement gap. San Francisko: Wydawnictwo John Wiley & Sons.
Nerwińska, E. (2009). Tutoring szansą dla ucznia, nauczyciela i systemu. W: Tutoring w szkole. Między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej (red.) M. Budzyńskiego, P. Czekierdy, J. Traczyńskiego, Z. Zalewskiego, A. Zembrzuskiej. Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej.
Noor, S., Isa, F. M., & Mazhar, F. F. (2020). Online teaching practices during the COVID-19 pandemic. Educational Process: International Journal, 9(3), 169-184.
Obwieszczenie Marszałka Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 12 kwietnia 2023 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Karta Nauczyciela (Dz.U. 2023 poz. 984).
Pyżalski, J., Walter, N. (2021). Edukacja zdalna w czasie pandemii COVID-19 w Polsce–mapa głównych szans i zagrożeń. Przegląd i omówienie wyników najważniejszych badań związanych z kryzysową edukacją zdalną w Polsce. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1551)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 września 2021r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2021r. poz. 1618).
Sancar, R., Atal, D., & Deryakulu, D. (2021). A new framework for teachers’ professional development. Teaching and Teacher Education, 101 https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103305.
Sordyl-Lipnicka, B., Wojtanowicz, K., Szmagalski, J., Czechowska Bieluga, M., Kuzyšin, B., Krzyszkowski, J., ... & Szewczyk, A. (2021). Superwizja w zawodach wsparcia społecznego. Rozważania teoretyczne, empiryczne i implikacje praktyczne. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Papieskiego im. Jana Pawła II.
Szempruch, J. (2022). Problemy kształcenia i doskonalenie nauczycieli w Polsce–w kierunku profesjonalizacji zawodu. Studia BAS, (2), 27-47.
Zalas, W. (2018). Superwizja szkolna w zmieniającej się rzeczywistości społecznej. Prace Naukowe, Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych, tom 46, s. 49-66.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2024.43.2.75-87
Date of publication: 2024-09-05 10:36:37
Date of submission: 2024-02-12 20:23:07
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2024 Justyna Maria Siemionow
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.