Engagement of the animal therapy in the rehabilitation of sociall y maladjusted youth: advantages and opportunities

Marta Wilk

Abstract


The article addresses the issue of animal therapy in the rehabilitation of socially challenged youth. Personality of troubled young adults can be characterized by some deficits: poor school competencies, low self-esteem, problems to communicate with other people (regardless of their age), a distorted picture of the world which leads to misunderstandings in interpersonal relations, helplessness in difficult life situations; finally lack of self-control, disability to delay self-gratification, impulsiveness and egocentricity. When combination of such negative personality features occurs, very often traditional rehabilitation techniques fail. This is the sufficient reason for engaging alternative approaches aimed at helping socially maladjusted youngsters. The publication contains characteristics of some selected methods of the animal therapy, mainly the ones that engage animals such as dogs, cats and horses. It reveals some advantages of this ancillary and natural method as well as beneficial influence of animals on the negative personality traits of youth with behavioral distortions.

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Baro E. (2004). Czworonożni „Terapeuci”, Współczesny model stosowania zwierząt w terapii – dojrzałe koncepcje i profesjonalizm. „Wspólne Tematy”, nr 7/8.

Bartkiewicz W. (2009). Lessie – lecz!. „Charaktery”, nr 3 (146).

Bohdanowicz I. (2010). Hipika w resocjalizacji osób uzależnionych od środków psychoaktywnych. „Wychowawca”, nr 9.

Brymora B. (2012). Pies w roli terapeuty. „Wychowawca”, nr 1.

Creed L. (2011). Szczeniak, jak labrador ocalił chłopca z ADHD. Wyd. Nasza Księgarnia, Warszawa.

Czapów Cz., Jedlewski S. (1971). Pedagogika resocjalizacyjna. PWN, Warszawa.

Czapów Cz. (1980). Wychowanie resocjalizujące. PWN, Warszawa.

Florczykiewicz J. (2009). Sztuka w resocjalizacji – terapeutyczne aspekty twórczości plastycznej. W: A. Jaworska (red.). Resocjalizacja – zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Francuz A. (2006). Hipoterapia w uzależnieniach. „Terapia Uzależnienia i Współ- Uzależnienia”, nr 1/2.

Franczyk A., Krajewska K., Skorupa J. (2012). Baw się poprzez animaloterapię. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Jurczyk M. (2007). Dogoterapia w wychowaniu osób nieprzystosowanych społecznie. „Opieka–Wychowanie–Terapia”, nr 3–4.

Konopnicki J. (1971). Niedostosowanie społeczne. PWN, Warszawa.

Machoś-Nikodem M. (2006). Nauka za pomocą psa. „Edukacja i Dialog”, nr 8.

Majewska B., Kohler R. (2005). Psy w terapii dzieci agresywnych i doświadczających przemocy. „Niebieska Linia”, nr 4/39.

McWhirter J. J. i in. (2001). Zagrożona młodzież. Wyd. Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Warszawa.

Nawarecka M. (2011). Dogoterapia z udziałem psa. „Remedium”, nr 3.

Opracowanie redakcyjne (2011). Pies w wychowaniu i terapii dziecka upośledzonego umysłowo, cz. I. „Wspólne Tematy”, nr 3.

Pawlik-Popielarska B. (2005). Terapia z udziałem psa. Wyd. VIA MEDICA . Gdańsk.

Raszewska M. (2010). Onoterapia – przyjemne z pożytecznym. „Przegląd Edukacyjny”, nr 5.

Reichman W. (2012). Hipoterapia dla osób z zaburzeniami psychicznymi, cz. II . „Wspólne Tematy”, nr 6.

Reichman W. (2012). Hipoterapia dla osób z zaburzeniami psychicznymi, cz I. „Wspólne Tematy”, nr 5.

Spionek H. (1974). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. PWN, Warszawa.

Szecówka A. (2007). Kształcenie resocjalizujące. W: B. Urban, J. Stanik (red.). Resocjalizacja I. PWN, Warszawa.

Wells D. (2013). Zwierzaki na zdrowie. „Charaktery”, nr 1.

Wojtanowski W., Jankowicz-Szymańska A., Oleksy N. (2012). Terapeutyczne oddziaływanie hipoterapii na przykładzie Ośrodka w Jadownikach Mokrych. „Niepełnosprawność i Rehabilitacja”, nr 4.

Zając I., Grabara M., Puchar J. (2002). Hipoterapia w usprawnianiu dzieci autystycznych. „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne”, nr 11.

Zimbardo Ph., Grrrig R. (2006). Psychologia i życie. PWN, Warszawa.

Materiały z Internetu: Bartosinska M. (wrzesień 2011). Lepszy niż prozac. „Kocie Sprawy”, nr 107. www.kociesprawy. pl (dostęp: 20.12.2013).

Czerkiewicz A. (grudzień 2011/styczeń 2012). Jak kot stał się lekiem na całe zło. „Kocie Sprawy”, nr 110. www.kociesprawy.pl (dostęp: 1. 01.2014).

Lichnerowicz M. Felinoterapia, czyli „leczenie kotem”. www.dogoterapeuta.wortale.net (dostęp: 1.01., 2014)




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2014.33.0.201
Date of publication: 2015-05-19 11:24:08
Date of submission: 2015-04-20 10:58:39


Statistics


Total abstract view - 4921
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 2109

Indicators





Copyright (c) 2015 Lublin Pedagogical Yearbook

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.