Competences of Early Education Teachers Working with Disabled Children in General Education Setting

Marta Uberman, Aleksandra Mach

Abstract


The authors discuss professional competences of early education teachers working with disabled children in standard schools. The results of research conducted on a group of teachers in the area of communicative, creative, information technology cooperation as well as praxeological competences are introduced. Inclusive education still constitutes a challenge not only for standard school communities but also for higher education institutions, which are responsible for educating teachers for all types of schools. From the perspective of a disabled learner, who frequently needs to make a greater effort in the process of learning, the beginning of the education process and early experiences are of crucial importance.

Keywords


professional competences, early education teachers, disabled learners, standard school

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Baranowicz K., 2011, Nauczyciele i ich niepełnosprawni uczniowie w szkołach ogólnodostępnych. W: J. Bonar (red.), Nauczyciel wczesnej edukacji. Oczekiwania społeczne i praktyka edukacyjna. Łódź, Wydawnictwo UŁ.

Barłóg K., 2008, Wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w różnych formach edukacji wczesnoszkolnej. Rzeszów, Wydawnictwo UR.

Brzezińska A. I., Brzeziński J. M., 2011, Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych. W: Brzeziński J.M. (red.), Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów. Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Cieślikowska J., 2007, Szkolne zadania z zakresu promocji zdrowia a ogólno pedagogiczne kompetencje nauczycieli do ich podejmowania. W: J. A. Malinowski, A. Zandecki (red.), Środowisko – młodzież – zdrowie. Pedagogiczne i psychologiczne wymiary zagrożeń życia i rozwoju młodzieży. Toruń, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Czaja-Chudyba I., 2010, O kompetencjach kreatywno-krytycznych nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. W: M. Klaczak (red.), Integracja edukacyjna. Oczekiwania i rzeczywistość. Kraków, Wydawnictwo Naukowe UP.

Denek K., 1998, O nowy kształt edukacji. Toruń, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Fronczewski P., Mastalerz M., 2015, Ja, Fronczewski. Kraków, SIW Znak.

Gajdzica Z., 2001, Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w zreformowanej szkole powszechnej jako organizator procesu kształcenia dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim. W: Z. Palak (red.), Pedagogika specjalna w reformowanym ustroju edukacyjnym. Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Grzegorzewska M., 1959, Listy do młodego nauczyciela, cykl I. Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Hulek A., 1977, Integracyjny system kształcenia i wychowania. W: A. Hulek (red.), Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kirenko J., 2015, Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych w małej szkole. W: R. Pęczkowski (red.), Mała szkoła w przestrzeni edukacyjnej. Seria wydawnicza: Oblicza małej szkoły w Polsce i na świecie. T.1. Rzeszów, Wydawnictwo UR.

Korzon A., 2008, Kompetencje nauczyciela w świetle potrzeb ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w szkole masowej. W: Z. Palak (red.), Pedagog specjalny w procesie edukacji, rehabilitacji i resocjalizacji. Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Kupisiewicz M., 2013, Słownik pedagogiki specjalnej, hasło: kompetencje nauczyciela. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mach A., 2012a, Szkic o życiu i działalności twórczyni polskiej pedagogiki specjalnej w Polsce – Marii Grzegorzewskiej. W: K. Barłóg (red.), W dyskursie pedagogicznym i edukacyjnym doby współczesnej. Jarosław, Wydawnictwo PWSTE.

Mach A., 2012b, Aktualne tendencje wspierania dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w polskim systemie oświatowym. W: K. Szmyd, E. Dolata, A. Śniegulska (red.), Szkoła wobec wyzwań XXI wieku. Aplikacje edukacyjne, tradycje i kontynuacje wartości, t. 2, Rzeszów, Wydawnictwo UR.

Szkolak A., 2011, Kompetencje pedagogiczne nauczycieli wczesnej edukacji – relacja z badań własnych. W: J. Bonar (red.), Nauczyciel wczesnej edukacji. Oczekiwania społeczne i praktyka edukacyjna. Łódź, Wydawnictwo UŁ.

Szumski G., Firkowska-Mankiewicz A. (współpraca), 2010, Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych. Warszawa, Wydawnictwo APS.

Tkaczyk G., 2003, Problemy uczenia się, nauczania, wychowania i rehabilitacji dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w kontekście aplikacji metody ośrodków pracy. Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Wrońska M., 2012, Kultura medialna adolescentów. Studium dostępu i zastosowań. Rzeszów, Wydawnictwo UR.

Wyczesany J., 2002, Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności i jej znaczenie dla funkcjonowania dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W: J. Wyczesany, A. Mikrut (red.), Kształcenie zintegrowane dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, „Prace Monograficzne” nr 332. Kraków, Wydawnictwo Naukowe UP.

Zamecka-Zalas O., 2010, Nauczyciel edukacji elementarnej wobec wyzwań edukacyjnych jutra. W: M. Chodkowska, M. Uberman (red.), Szkoła i jej wychowankowie. Między tradycją a wyzwaniami edukacji przyszłości. Rzeszów, Wydawnictwo UR.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2016.35.3.165
Date of publication: 2017-06-07 13:31:17
Date of submission: 2016-05-16 13:03:13


Statistics


Total abstract view - 4304
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1780

Indicators





Copyright (c) 2017 Aleksandra Mach, Marta Uberman

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.