Entry to the Profession and Professional Development of Teachers – International and Polish Perspective

Rafał Piwowarski

Abstract


This text primarily draws from TALIS 2013 and is divided into three main parts. The first one deals with the methodology employed, leading to an analysis of the relationship between teacher’s opinions and social desirability as revealed by responses to on-line questionnaires. Problems associated with entry to the teaching profession are briefly presented in the second part. Part three reflects on main aspects of teacher’s professional development in the light of the survey analysis.

Keywords


entry to the teaching profession, induction programme, mentoring, professional development, social desirability

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Asia Society, 2010, Teacher Professional Development: International Practices [pozyskano z: http://asiasociety.org/education/learning-world/teacher-professional, dostęp: 10.11.2015].

Bandura A., 1994, Self-efficacy. W: V. S. Ramachaudran (red.), Encyclopedia of Human Behaviour, t. 4. Nowy Jork, Academic Press.

Dróżka W., 2004, Młode pokolenie nauczycieli. Studium autobiografii młodych nauczycieli polskich lat dziewięćdziesiątych. Kielce, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.

European Commission, 2010, Developing coherent and system-wide induction programmes for beginning teachers: a handbook for policymakers. Bruksela.

Hernik K. (red.), 2015, Polscy nauczyciele i dyrektorzy w Międzynarodowym Badaniu Nauczania i Uczenia się TALIS 2013. Warszawa, IBE [pozyskano z: http://www.eduentuzjasci.pl/badania.html, dostęp: 11.10.2015].

Hobson A. J., Ashby P., Malderez A., Tomlinson P. D., 2009, Mentoring beginning teachers: What we know and what we don’t. “Teaching and Teacher Education”, 25(1) [pozyskano z: http://www.ore.edu.pl, dostęp: 11.10.2015].

OECD, 2005, Teachers Matter: Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers, Education and Training Policy. Paryż, OECD Publishing [pozyskano z: http://dx.doi.org/10.1787/9789264018044-en, dostęp: 18.10.2015].

OECD, 2009, Creating Effective Teaching and Learning Environments: First Results from TALIS. Paryż, OECD Publishing [pozyskano z: http://dx.doi.org/10.1787/9789264072992-en, dostęp: 15.10.2015].

OECD, 2014, TALIS 2013 Results. An International Perspective on Teaching and Learning. Paryż, OECD Publishing [pozyskano z: http://dx.doi.org/10.1787/9789264196261-en, dostęp: 16.10.2015].

Piwowarski R., Krawczyk M., 2009, TALIS. Nauczanie – Wyniki Badań 2008. Polska na tle międzynarodowym. Warszawa, IBE [pozyskano z: http://www.eduentuzjasci.pl/badania.html, dostęp: 10.10.2015].

Piwowarski R., 2015, Rozwój zawodowy nauczycieli. W: K. Hernik (red.), Polscy nauczyciele i dyrektorzy w Międzynarodowym Badaniu Nauczania i Uczenia się TALIS 2013 [pozyskano z: http://www.eduentuzjasci.pl/badania.html, dostęp: 11.10.2015].

Strong M., 2009, Effective Induction and Mentoring: Assessing the Evidence. Nowy Jork, Teachers College Press.

Vijver van de F. J., He J., 2014, Report on Social Desirability, Midpoint and Extreme Responding in TALIS 2013. “OECD Education Working Papers”, nr 107, OECD Publishing.

Żylicz P., Malinowska D., 2012, Przygotowanie polskich eksperymentalnych wersji skal samoopisowych dla nauczycieli wraz z badaniem pilotażowym. Warszawa, Instytut Rozwoju Biznesu.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2016.35.3.19
Date of publication: 2017-06-07 13:31:11
Date of submission: 2016-05-17 13:00:02


Statistics


Total abstract view - 1170
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 775

Indicators





Copyright (c) 2017 Rafał Piwowarski

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.