Entry to the Profession and Professional Development of Teachers – International and Polish Perspective
Abstract
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Asia Society, 2010, Teacher Professional Development: International Practices [pozyskano z: http://asiasociety.org/education/learning-world/teacher-professional, dostęp: 10.11.2015].
Bandura A., 1994, Self-efficacy. W: V. S. Ramachaudran (red.), Encyclopedia of Human Behaviour, t. 4. Nowy Jork, Academic Press.
Dróżka W., 2004, Młode pokolenie nauczycieli. Studium autobiografii młodych nauczycieli polskich lat dziewięćdziesiątych. Kielce, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.
European Commission, 2010, Developing coherent and system-wide induction programmes for beginning teachers: a handbook for policymakers. Bruksela.
Hernik K. (red.), 2015, Polscy nauczyciele i dyrektorzy w Międzynarodowym Badaniu Nauczania i Uczenia się TALIS 2013. Warszawa, IBE [pozyskano z: http://www.eduentuzjasci.pl/badania.html, dostęp: 11.10.2015].
Hobson A. J., Ashby P., Malderez A., Tomlinson P. D., 2009, Mentoring beginning teachers: What we know and what we don’t. “Teaching and Teacher Education”, 25(1) [pozyskano z: http://www.ore.edu.pl, dostęp: 11.10.2015].
OECD, 2005, Teachers Matter: Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers, Education and Training Policy. Paryż, OECD Publishing [pozyskano z: http://dx.doi.org/10.1787/9789264018044-en, dostęp: 18.10.2015].
OECD, 2009, Creating Effective Teaching and Learning Environments: First Results from TALIS. Paryż, OECD Publishing [pozyskano z: http://dx.doi.org/10.1787/9789264072992-en, dostęp: 15.10.2015].
OECD, 2014, TALIS 2013 Results. An International Perspective on Teaching and Learning. Paryż, OECD Publishing [pozyskano z: http://dx.doi.org/10.1787/9789264196261-en, dostęp: 16.10.2015].
Piwowarski R., Krawczyk M., 2009, TALIS. Nauczanie – Wyniki Badań 2008. Polska na tle międzynarodowym. Warszawa, IBE [pozyskano z: http://www.eduentuzjasci.pl/badania.html, dostęp: 10.10.2015].
Piwowarski R., 2015, Rozwój zawodowy nauczycieli. W: K. Hernik (red.), Polscy nauczyciele i dyrektorzy w Międzynarodowym Badaniu Nauczania i Uczenia się TALIS 2013 [pozyskano z: http://www.eduentuzjasci.pl/badania.html, dostęp: 11.10.2015].
Strong M., 2009, Effective Induction and Mentoring: Assessing the Evidence. Nowy Jork, Teachers College Press.
Vijver van de F. J., He J., 2014, Report on Social Desirability, Midpoint and Extreme Responding in TALIS 2013. “OECD Education Working Papers”, nr 107, OECD Publishing.
Żylicz P., Malinowska D., 2012, Przygotowanie polskich eksperymentalnych wersji skal samoopisowych dla nauczycieli wraz z badaniem pilotażowym. Warszawa, Instytut Rozwoju Biznesu.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2016.35.3.19
Date of publication: 2017-06-07 13:31:11
Date of submission: 2016-05-17 13:00:02
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2017 Rafał Piwowarski
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.