Fun as the Condition of the Proper Development of the Child and the Preparation of Students to the Profession of a Teacher – an Example of a Practice

Małgorzata Chojak, Iwona Grochowska, Karolina Jurzysta, Monika Mełgieś, Agata Karpińska

Abstract


It is widely known that fun has a huge impact on the development of a small human being, since it has accompanied it on the path of development as an overwhelming aspect of its life since its early childhood. It is not just a way to get to know the world as well as oneself, but it is also a way to learn new skills, express emotions, react to difficult events or just to relax. Numerous research results on developmental disorders of those, who have not experienced enough fun emphasize how important it is for a child to have fun and play. What is also important is that it is often the most effective way of communicating between a child and an adult. Therefore, it should be part of every course preparing teachers to work with children.

Keywords


child, play, development

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bauer J., 2008, Empatia. Co potrafią lustrzane neurony. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Brzezińska A., 2005, Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk, GWP.

Brzezińska A.I., Batkowski M., Kaczmarska D., Włodarczyk A., Zamecka N., 2011, O roli zabawy w przygotowaniu dziecka do dorosłego życia. „Wychowanie w Przedszkolu”, 10, 5–13.

Brzezińska A., Burtowy M., 1992, Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej. Poznań, Wydawnictwo UAM.

Brzezińska A., Czub T., 1991, O zakłóceniach w ciągłości rozwoju dziecka. „Wychowanie w Przedszkolu”, 7, 262–270.

Chojak M., 2016, Nadmierny kontakt z mediami jako przyczyna zaburzeń rozwoju poznawczego dzieci kończących wychowanie przedszkolne – raport z badań. W: A. Kamińska. P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Aspekty wychowania i kształcenia we współczesnej szkole. Sosnowiec, Oficyna Wydawnicza Humanitas.

Chojak M., 2015, Rozwijanie kluczowych kompetencji u „dzieci sieci” w odniesieniu do najnowszych badań nad mózgiem. W: J. Uszyńska-Jarmoc, K. Nadachewicz (red.), Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Praktyka edukacyjna.

Czub M., 2013, Nauka czy zabawa? „Wychowanie w Przedszkolu”, 5, 5–10.

Czub T., 1995, Proces bawienia się i jego właściwości terapeutyczne. W: A. Brzezińska, T. Czub, G. Lutomski, B. Smykowski (red.), Dziecko w zabawie i świecie języka. Poznań, Wydawnictwo Zysk i Kas.

Erikson E.H., 1995, Zabawa i aktualność. W: A. Brzezińska, T. Czub, G. Lutomski, B. Smykowski (red.), Dziecko w zabawie i świecie języka. Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Huizinga J., 1987, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury. Warszawa, Wydawnictwo Czytelnik.

Hurlock E., 1985, Rozwój dziecka. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kaczmarska D., Zamęcka N., 2013, Organizowanie czasu i przestrzeni kilkulatka. „Wychowanie w Przedszkolu”, 3, 42–47.

Kalat J.W., 2011, Biologiczne podstawy psychologii. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., 2013, Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką. Kraków, Wydawnictwo Akademia Ignatianum.

Kirenko J., Zubrzycka-Maciąg T., 2011, Współczesny nauczyciel: studium wypalenia zawodowego. Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Krasa Z., 2009, Dzieciństwo służy do zabawy. „Bliżej Przedszkola”, 1, 68–69.

Kustosz S., 2013, Co rodzice o zabawie wiedzieć powinni. „Wychowanie w Przedszkolu”, 11.

Lipina S., 1981, Metodyka wychowania w przedszkolu. Warszawa, WSiP.

Lubomirska K., 2006, Zabawa i jej znaczenie dla rozwoju dziecka w poglądach Lwa S. Wygotskiego. „Wychowanie w Przedszkolu”, 3, 4–7.

Maciejewska-Mroczek E., 2012, Mrówcza zabawa. Kraków, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.

Minczakiewicz E., 2013, Zabawy i zabawki niezwykłe. „Bliżej Przedszkola”, 1, 18–22.

Okoń W., 1987, Zabawa a rzeczywistość. Warszawa, WSiP.

Ożadowicz N., Rękosiewicz M., 2011, Aktywność zabawowa w wieku przedszkolnym. „Remedium”, 6, 4–5.

Truskolaska J., 2007, Osoba i zabawa. Lublin, Wydawnictwo KUL.

Tucholska S., 2003, Wypalenie zawodowe u nauczycieli: psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań. Lublin, Wydawnictwo KUL.

Wenner M., 2009, Zabawa obowiązkowa, „Psychologia Dziś”, 1 (12), 32–37.

Winnicott D.W., 1995, Bawienie się. Rozważania teoretyczne. W: A. Brzezińska, T. Czub, G. Lutomski, B. Smykowski (red.), Dziecko w zabawie i świecie języka. Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Vetulani J., 2010, Mózg: fascynacje, problemy, tajemnice. Kraków, Wydawnictwo Homini.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2017.36.1.235
Date of publication: 2018-01-18 14:46:56
Date of submission: 2016-12-18 14:31:18


Statistics


Total abstract view - 11200
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 2680

Indicators





Copyright (c) 2018 Małgorzata Chojak, Iwona Grochowska, Karolina Jurzysta, Monika Mełgieś, Agata Karpińska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.